Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvad bukkehovedet gemte.......
#1
Da jeg idag var ved at koge en buk havde jeg godt set en svælgbremselarve sejle rundt i gryden, men da jeg havde skåret kæben fri og vippede den ned kom disse fyre til syne:

[Image: DSC_1657.jpg]

Jeg har tidligere set lignende her på egnen, men det er ved at være nogen år siden.
Bukken var heller ikke stor af krop, men jeg bemærkede ikke at den gik og hostede inden jeg nedlagde den.
Er der andre der har bemærket om der er særlig mange svælgbremselarver i år?

PS: jeg overvejede kort at placere indlæget under "Jægerkøkkenet", men så havde moderatoren bare flyttet det [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#2
Jep, jeg skød en gaffelbuk som også var meget klein i kroppen. Den gik rundt og hostede, derfor valgte jeg at skyde den væk. Den var også fyldt svælgbremselaver [}Smile]

Nyland
Svar
#3
Vi har haft 2t lignende eksempel her i Midtjylland på en bukke som en jagtkammerat nedlagde. De var begge små i krop, og træls i pelsen.

*** Jepsen :-) ***
[Image: ajbutton.gif] [Image: 529171_3631301428797_1461979695_33256254...6452_n.jpg]
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#4
På min fars jagt nedlagde vi to bukke de første par dage. Min far skød en fin 6-ender, som havde lidt svælgbremser, og jeg skød en elendig 10 kgs knopbuk, som ikke havde svælgbremser. I de følgende dage skød jeg to gamle bukke på et andet revir, som begge var gode af både krop og pels og som begge havde en del svælgbremser. Ingen tvivl om at larverne ikke gavner, men det er ikke kun skravlede dyr der har dem...
Svar
#5
Vi har fået tre, hvor af de to havde svælgbremser i sig.
Det var godt nok store kraftige dyr der overhovedet ikke bar præg af at være svækket pga. snyltere i svælget. Det var endda også de to dyr der er nævnt i en anden tråd, der havde hagl i sig.
Jaee, hvad de sølle dyr efterhånden skal gå og slæbe rundt på [Sad].
Prøvede at Google snylterne, det var sjov læsestof der kom frem her.
Vidste eksempeltvis ikke at dyrene ikke nødvendigvis ikke døde af satannerne, men gik og hostede dem op når de var klare til det, og at man mener at kunne bevise at hvis dyrene havde adgang til sliksten/ mineraler, nedbringer det risikoen for dyrene til at få Bremserne osv. osv

Per Tolstrup Nielsen
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#6
Den jeg fik d. 18 maj var osse godt befængt med svælgbremselarver, den hostede ikke og var i god foderstand.

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#7
@ Petoni
har du et link til en artikel der antyder at sliksten / mineraler har en positiv effekt mod svælgbremser ..
jeg håber virklig du har ret . her i området (haderslev) er der svælgbremser i stort set alle bukke . så er der jo nok også i råerne

mvh LWL
Svar
#8
Svælgbremselarver er på ingen måde "nye" eller ukendte, og har intet med den såkaldte "råvildtsyge" at gøre.
Ved tidligere undersøgelse for nogle år siden (kan desværre ikke huske hvornår, men ca. 15 år er et godt bud) blev det konstateret at svælgbremselarver ikke fandtes nord for en linie fra Esbjerg til Kolding og længere østpå.
De senere år er svælgbremselarverne dog "kravlet" nordpå og for ca. 5 år siden kom de så højt som linjen Ringkøbing/Århus og siden tror jeg de er kommet endnu længere mod nord (mener der var et kort i Jæger på et tidspunkt).
Hvad udbredelsen mod nord skyldes, er vist ikke endelig afklaret, men et stadigt mildere klima er et godt bud.

Råvildt dør normalt IKKE af svælgbremselarver, men kan undtagelsesvis pådrage sig en dødelig lungebetændelse, hvis de kommer til at få larver ned i lungerne gennem luftrøret.

Sliksten har der været mange teorier om - mig bekendt uden nogen egentlig konklusion/facitliste.
Ved brug af sliksten synes jeg dog man skal tage den generelle fare for centrering af dyr, og dermed forøget risiko for smittefare ved mange dyr samlet på eet sted, med i overvejelserne.
Ligeledes ubekræftet, har jeg hørt at cikorie (som bl.a. økologiske mælkeproducenter bruger til deres malkekøer) også skulle have en gavnlig effekt mod svælgbremselarver, men igen; jeg har ingen konkrete beviser/undersøgelser at henvise til.

Svælgbremselarver er her, og har bredt sig til nye områder, så vi kan ligesågodt vænne os til dem og forsøge at gavne/styrke råvildtbestanden på andre måder; ved f.eks. gode foder-/vildtmarker, fornuftig og afbalanceret afskydning og iøvrigt undgå at stresse bestanden for hårdt ved for mange og hyppige fællesjagter (uanset om det så drejer sig om fasaner, ænder eller råvildt).

mvh
Korthår

NB.: Nåe ja - tillykke med bukken M@x
Svar
#9
Som skrever er det ikke påvist at slikstenen har en effekt på svælgbremser,, men at man mener........
http://www.raavildt.dk/sygdomme/svaelgbremser-larver

Per Tolstrup Nielsen
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#10
Uden at have noget som helst at have det i, kunne man også forestille sig at en sliksten var en fin smittespreder.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#11
Lad dem trække et par dage i en god cognac, overtræk dem med mørk chokolade, og rul dem i tørret hakket chilli, så har du desserten til din sommerbuks middag Big Grin

Tillykke med bukken!

"At ramme ved siden af er også at ramme!"
"At ramme ved siden af er også at ramme!"
Svar
#12
Jeg ville ikke bruge sliksten for tiden.

Jeg kan godt indse, at dyr der mangler mineraler får et dårligt immunsystem. Så den vej rundt kan det godt passe, at man kan nedbringe belastningen ved at opsætte sliksten.

Men hvis dyrene på ens terræn ellers er af normal størrelse, er der ingen grund til at tro, at de mangler mineraler. Og der er ingen tvivl om, at dyrene kan overføre sygdomme til hianden ved at bruge slikstenen, måske også råvildtsygen.

Så i afvejningen af fordele og ulemper mod hinanden, ville jeg vælge at lade være.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

PS: jeg overvejede kort at placere indlæget under "Jægerkøkkenet", men så havde moderatoren bare flyttet det [Wink]


Der kunne helt sikkert blive en go svælgbremsesuppe ud af sådan en håndfuld [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#14
Buk skudt lidt uden for Brande i det midtjyske var fyldt med svælgbremser. Det er første gang jeg har observeret det efter at have skudt bukke der igennem de seneste 10 år.
Svar
#15
For mig og se, er det bedste vi kan gøre i områder med svælgbremser at beskyde bestanden meget hårder.
I en periode til bestanden igen er fri for svælgbremser.
Iøvrigt havde det fynske råvildt så vidt jeg husker haft svælgbremser i mange år før råvildt sygen.
Måske der kunne være en sammenhæng med nedsat immunforsvar og råvildtsygen ?.
Svar
#16
Vi havde i mange år svælgbremser i vores rådyr. Fra sidst i 80erne
Men efter at vi opsatte KNZ saltsten (startede for ca 12år siden)
Er svælbremsene aftaget, og havde fornøjelsen af at se en buk gå hen og slikke på stammen hvor den sidder.

Vi har en sliksten pr. 20hektar.
Men det kan tage lang tid inden dyrene rigtig bruger dem.
Om det hjælper skal jeg ikke spille klog på. [^]

Ellers som en skriver skyd hårdere, ingen dyr ingen svælgbremser. [Wink]

Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)