Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
sauer i 338
#1
hej alle er det mugligt at få en vekselpibe i 338 til en sauer hvis den kaliber man har er 308w jeg skal havde en ny riffel har kigget på alt mugligt S/L mauser blaser Jensen ,heym men der kunne man vist ikke få veksel piber til alt sammen lækker sager ,har kunne finde sauer 92 hvor man kunne få 338 men kan man få det til de ny modeler håber der er nogle der ved noget om det jan
Svar
#2
Nej, du kan ikke bytte mellem magnum og standard i en Sauer (202) fordi der er forskel på låsestolen.

Mauser 03 kan det hele. Du bytter bare pibe, magasin og bundstykkehovedet.

--
00
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#3
9,3x62 er den største i standard Sauer 202 lås
Svar
#4
Dog kan du med en Sauer 202 take down skifte mellem både medium og magnum kalibre da den er bygget på den store låsestol. Dog kræver det ekstra bundstykke når du skifter til kalibre med anden størrelse i hylsterbund.

Mvh. Ole
Svar
#5
ok det var en god nyhed det med take down ,men kan man så få en 338 pibe til eller er det kun 300 man kan få
Svar
#6
hvilken 338 pibe snakker du om ?
338 lapua magnum ?
338 federal ?
338 -06 ?
338 wim mag ?
eller en helt anden 338 cal

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#7
Som sagt, hvorfor ikke en Mauser M03? Der kan du gå fra .222 Rem til 375 H&H med samme låsestol.
Panthera

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#8
det har ikke den store betydnings hvilken 338 ,men helst en lapua magnum vis det kunne lade sig gør ,men ikke et krav ,og jo mauser har jeg også haft i tankerne men kender ikke så meget til deres præcision og holdbarhed sådan i almindelighed har kigget rigtig meget på S/L men deres finis er ikke det jeg havde regnet med syndes der mangler en del på skæfte træet ,med mindre man går op i graderne og sikring føles lidt klin har ,og om de ruster eller ikke er der jo delte meninger om men har hørt meget godt om sauer ,og låsen køre også rigtig godt på dem jeg har prøvet ,(men det gjorder S/L også),.... alternativ er måske at få bygget en fra bund af vis det er mugligt
Svar
#9
338 Lapua magnum har en totallængde på 93,5mm. en .308 Win har en totallængde på 71,1mm

En 300Win Mag er til sammenligning på 85mm

Så du skal bruge en ekstra, ekstra lang lås, for at kunne skifte fra 308 til 338 LM.

Der er også lige at bundstykket skal klare patroner med dia på knap 15mm, i stedet for 12 mm for 308 og 13,5mm for 300 magnum.

Intet er umuligt Wink Men du skal starte med at finde ud af, præcis hvilken kaliber du vil op på, og om du vil gå af vekselpibe vejen, eller ny riffel.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#10
Sauer har ingen .338'ere i deres program, så der skal du have en 3'je part pibe.

Men overvej en 8x68S, denne er meget lig en 338 Win Mag, og piben fås som standard til Sauer.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#11
Du siger det ikke har den store betydning hvilken .338 det er, men at holde 338 Federal op mod 338 lapua magnum, vil jeg da mene har en vis betydning.

Botset fra det burde .338 Federal, som jo bruger samme hylster som .308, kunne gå i din riffel, hvis du får lavet et løb til den.
Svar
#12
mauser rifler skal du ikke være urolig for at kigge mere på, du har så mange muligheder rent kaliber mæssigt fra 222 rem til 505 jeff og som tidligere skrevet så er det pibe, magasin og bundstykke hoved du skifter og det skiftes så hurtigt og nemt.
montagen er aftagelig og har hjemme på låsestolen, genialt og nemt at bruge.

Peter B
Peter B
Svar
#13
tak for alle de gode svar der er kommet til nu ,jeg fik kigge på mauser her i weekend ,jo det en fin skyder den lå også rigtig godt ,tro det meget godt det kunne blive den der kommer med hjem,den kunne jeg få i 308w og 338wm men ikke i 338 lapur magnum han kunne han ikke sige hvorfor,og den skulle skyde lige så præcist som S/l ,sauer og alle de andre om ikke så næsten bedre sagde han, men ok sælger er sælger hvis det var en af de andre jeg stod med ville han nok sige det sammen om dem,men prøvet at søge lidt på den kunne se der er nogle der har haft problemer med at den kunne føde to patroner op i så den klemt .Men er det for det ikke er de rigtig magasiner der er blevet anvendt
Jan R
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by seawoolf

tak for alle de gode svar der er kommet til nu ,jeg fik kigge på mauser her i weekend ,jo det en fin skyder den lå også rigtig godt ,tro det meget godt det kunne blive den der kommer med hjem,den kunne jeg få i 308w og 338wm men ikke i 338 lapur magnum han kunne han ikke sige hvorfor,og den skulle skyde lige så præcist som S/l ,sauer og alle de andre om ikke så næsten bedre sagde han, men ok sælger er sælger hvis det var en af de andre jeg stod med ville han nok sige det sammen om dem,men prøvet at søge lidt på den kunne se der er nogle der har haft problemer med at den kunne føde to patroner op i så den klemt .Men er det for det ikke er de rigtig magasiner der er blevet anvendt
Jan R



Men hvorfor lige 338 ? Er man først deroppe ville jeg have en 375HH mag. Ikke fordi der er fornuft i det, men der er så meget nostilgi og historie om den kaliber. Køber du Sauer Takedown kan du jo også få 416 rem.mag hvis den skal slå lidt.

Mvh. Ole
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by OKHansen

Citat:quote:

Originally posted by seawoolf

tak for alle de gode svar der er kommet til nu ,jeg fik kigge på mauser her i weekend ,jo det en fin skyder den lå også rigtig godt ,tro det meget godt det kunne blive den der kommer med hjem,den kunne jeg få i 308w og 338wm men ikke i 338 lapur magnum han kunne han ikke sige hvorfor,og den skulle skyde lige så præcist som S/l ,sauer og alle de andre om ikke så næsten bedre sagde han, men ok sælger er sælger hvis det var en af de andre jeg stod med ville han nok sige det sammen om dem,men prøvet at søge lidt på den kunne se der er nogle der har haft problemer med at den kunne føde to patroner op i så den klemt .Men er det for det ikke er de rigtig magasiner der er blevet anvendt
Jan R



Men hvorfor lige 338 ? Er man først deroppe ville jeg have en 375HH mag. Ikke fordi der er fornuft i det, men der er så meget nostilgi og historie om den kaliber. Køber du Sauer Takedown kan du jo også få 416 rem.mag hvis den skal slå lidt.

Mvh. Ole



Man kan vel ikke rigtigt sammenligne en .338 LM og en .375 H&H. Som jeg ser det, er en .338 LM til store dyr på lang afstand, eller bare langdistance skydning generelt. En .375 H&H, er vel mere til store dyr på tæt hold. (Det være sig drivjagt på svin, elg, eller til Afrika.)

Men jeg kan godt se din holdning[Smile] Aldrig gå ned på anslagsenergi / dybdevirkning [8D]

Hilsen Kim
Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18
Svar
#16
årsagen til 338 er at jeg vil prøve bjergjagt på et tidspunkt ,det er den jeg har kunne finde med den fladest kuglebane og mest anslag ,jeg har ikke kigget alt efter skal jeg skynde mig at sige, og da planen er,at vi skal til Afrika om nogle år ,når drengene er blevet lidt større vil jeg også kunne brug den der nede
Svar
#17
@seawolf. Jeg har en Mauser i 308W og er yderst tilfreds med den.
Eneste magasin problem jeg har haft med den er at den ville føre tomt i kammeret, hvis ikke patronerne lå ordentligt tilbage.
så jeg har vænnet mig til at når jeg har ladt op, så blir den lige "banket" tilbage og så har der ikke været nogen problemer med det siden.

Sometimes giving someone A second chance
is like Giving them an extra bullet for their gun,
cause the missed you the first time...
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#18
@ Seawolf

Mauseren er en rigtig fin riffel, jeg har været rigtig godt tilfreds med min i kal 308 win.

Meeeeeen, jeg har haft magasin problemer - og finder ikke magasinet optimalt. Som Stef skriver skal ammoén være klemt tilbage, men rekylen sender dem frem igen. Der er flere ting jeg ikke bryder mig om ved magasinet.

Men tror det var M@x som skrev i min "klagesang", at der ikke var nogle rifler som var problemfrie..

Mauseren fungerer generelt rigtigt fint.

Nu skriver du bjergjagt, jeg har brugt min i bjergene - næste gang bliver det med en lettere riffel. Mauseren er relativt tung, hvad der i min optik ikke er hensigtsmæssigt ved bjergjagt (medmindre der er trækæseler[:I]).

Jeg har nu valgt en mere traditionel riffel uden vekselsystem og dyr montage. Det finder jeg mere anvendeligt - og meget billigere. faktisk koster mine rifler væsentlig mindre end en vekselpibe til en Mauser[B)].

Mine rifler er med samme låselængde men i forskellige kalibre, hvilket gør det muligt at flytte kikkerten fra riffel til riffel uden problemer.

Så jeg vil slutte mig til Bushman, og sige at Mauseren er en rigtig fed riffel overordnet og velfungerende. Minusserne er begrænsede til: Høj vægt (nogle/mange gange en fordel), magasinet og PRISEN.

Pøj-pøj med jagten på din favoritriffel.

(Brug iøvrigt bare din 308 win på bjergjagt og i Afrika[Wink])

//Bo

Man skal ikke fortryde det man har gjort, men fortryde hvad man ikke får gjort........
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#19
Hvis du vil have energi og flad kuglebane, så kig efter en 30-378 Weatherby Magnum.

Den har ca. samme energi på 400 yards, som en 30-06'er har ved mundingen.....
Så det du vil skyde til. på 250 meter med en 30-06'er, det snupper du på 600 meter, med samme energi, med en 30-378 Weatherby Magnum.

I .338, der svarer en .338-378 Weatherby Magnum også meget tæt til en 338 Lapua Magnum.

En Weatherby Mk. V fås i øvrigt i de fleste af de spændende kalibre. Inkl. 338 Lapua.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by seawoolf

årsagen til 338 er at jeg vil prøve bjergjagt på et tidspunkt ,det er den jeg har kunne finde med den fladest kuglebane og mest anslag ,jeg har ikke kigget alt efter skal jeg skynde mig at sige, og da planen er,at vi skal til Afrika om nogle år ,når drengene er blevet lidt større vil jeg også kunne brug den der nede



Mit bud er noget .300 Win eller .300 Weatherby[8D] .30-378 og .338-378 er meget dyre hvis du ikke lader selv. .300-378 er også ond ved piben. Vi snakker 1000 skud, så er piben ved at være træt. Rekylen i den kategori er heller ikke sjov. Skarp og kontant[B)]

Hvis du skal til Afrika og skyde en af the big five, så skal du alligevel op i min kaliber .375. Og der findes ikke rigtig en kaliber i .375, der egner sig til bjergjagt. Det skulle da lige være .416 barrett, eller .50 BMG [8D]

Hilsen Kim
Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)