Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
RWS KS
#1
vil lige høre omk der er nogen er jer der ude som har erfaringer med denne kugle

mvh. Toftegaard
Svar
#2
Har ladet nogle til en kammerats 6,5*55.
Præcisonen var helt super, men virkningen på rådyr er ikke super.
De døde da i knaldet, men tit uden gemnenskud, og kuglerne har været drejet rundt i kroppen, på de mest mærkeligste måder.
Bla, en blad kugle som drejede af, og fulgle halsen, og sad sku i hovedt. Underlig kugle siger jeg bare[Smile]

" Lange tunge kugler "

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#3
okay tak for svaret.

ja det lyder godt nok mærkeligt at den kan dreje sig så meget, har du nogen erfaringer med swift sciroccoen

mvh. Toftegaard
Svar
#4
nej desværre.

" Lange tunge kugler "

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#5
Jeg har ikke selv brugt RWS kegel spids, men har været på jagt
med to andre, som har brugt dem i .30-06 (9,7g)og 9,3 (16g tror jeg det var), buk skudt med 9,7g diagonalt, var køllen ubrugelig. Ved høj
hastighed ekspanderer den tilsyneladende kraftigt, den buk var så
ødelagt at den ikke fik lov at hænge i kølehus med de andre.
Den var død i knaldet men ikke køn på paraden.
Mvh Max
Svar
#6
udfra det i skriver lyder det ikke umiddelbart som en god kugle

mvh. Toftegaard
Svar
#7
Hvis du alligevel er ude i en forholdsvis dyr kugle, som RWS er, burde du kigge efter RWS dobbelkern. Kender mange der bruger den med stor succes og har gennemskud selv på 100kg gris med den.

Nu så jeg at du har en 308 og jeg bruger selv S&B med Sierra Gameking 180grains kugler, selvom dette betragtes som en "dårlig" fabrikant og det virker fremragende til i al fald kronvildt, som er det eneste jeg har skudt med den indtil videre.

Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#8
Har skudt 3-4 små-medium grise med 16 gr KS i en 9,3'er og har set den virke fint på elg.

Men det er rigtigt, at det er en forholdsvis blød kugle, hvor gennemskud alt andet lige er lidt mindre sandsynlig.

Det vil være svært at finde en kugle om hvilken der ikke kan findes historier om mærkelig opførsel.
Svar
#9
Tak for svarene.
i øjeblikket skyder jeg selv med Lapua mega i 9,7g. og det går nu også udmærket bortset fra at jeg har
lidt for stor egenspredning.

Mvh. Toftegaard
Svar
#10
Jeg har brugt 10,5g. KS i mere end 25 år i Flg. kaliber: 7 mm. Rem. Mag. V0 950 m/sek. - 7x64 V0 850 m/sek. og 7x57R i fabriksladning. I alle 3 kaliber har jeg for det meste gennemskud og en god virkning. Jeg har ikke oplevet den store forskeld i virkning mellem 7 mm. Rem. Mag og 7x64, på de afstande jeg skyder, hvilken også er grunden til at jeg idag bruger 7x64. Dette er min erfaring og andre har en anden, men det at jeg har brugt den så længe og har ikke tænkt mig at skifte er vel udtryk for at jeg er tilfreds.

Mvh.
TAR

"Si vis pacem, para
bellum".
Mvh.
TAR

"Si vis pacem, para
bellum".
Svar
#11
Jeg skyder med Ks i min 30-06 dog i 13g og har aldrig oplevet en kugle med så stor fald i knal effekt og stadig tilfreds udgangs hul . Skiftede fra oryx forde den vendte og drejede sig tit i et dyr og de lå ALDRIG på stedet. Med mindre de fik den i kryder eller hals .

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#12
Har skudt en del råvildt med KS 10,65 gram i 30-06 fabriks ammo.

Knald og fald i de fleste tilfælde og fuldt ud acceptable kød ødelæggelser/blodudtrækning.
Derudover er der skudt en elg med samme kugle. Gennem skud og knald og fald.

Jeg er ovenud tilfreds også med præcisionen, men den er da omdiskuteret, hvilket hvist også fremgår af de forskellige indlæg.

Schönauer

Kan det ikke repareres med Gaffatape, er det ikke værd at eje!
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#13
Har prøvet 10,7 gram i 300 win på råvildt - resultatet var bestemt acceptabelt.

Har skud rå-, då- og kronvildt med 13 gram v0=750 m/s perfekt resultat.

Generelt mener jeg at vi overser RWS ammunition til jagtbrug i DK.

D93
Svar
#14
Hej.
Jeg har skudt med KS i 9,3x62 på gris, Her var der bestemt ikke gennemskud. Skiftede løb til 30-06 da jeg ikke havde andre kugler med til 9,3eren. Mit problem var at jeg havde pumpet alt formeget fart i den kugle, så den havde ingen mulighed for at komme igennem. I 30-06 havde jeg ladet nogle Remington C L Ultra Bondet i 180gr. de kunne lave gennemskud på grisene.
Mener at en blød kugle passer til langsom gående rifler 308W- 9,3 mm.

Mellem hårhed passer til 30-06, 6,5x55, 270W mm.

En hård kugle passer til de hurtige som 243W, 7mm RM, 300WM, 8x68S mm.

Der er også en anden ting som jeg mener man skal være opmærksom på, brug de vægte i kuglerne som riflen er bygget til.

Man skal ikke tage til England for at skyde Hjorte med en 308W og en 180gr eller 200gr kugle, hvor skudene nemt kan være ude på 150 til 200m, her vil jeg mene en 150 eller 165gr. kugle med mere fart i ville passe bedre[Smile][Big Grin].

Så er der kugler som fint kan bruges i hurtige og langsomme kalibre, her tænker jeg på Barens TSX, Hornady GMX, Nosler AccoBond, Blaser CDP. mm.

En blød kugle kan være et super godt valt, bare den kommer af sted med den rigtige fart.

Ovenstående er mine erfaringer, der er helt sikker nogle der har nogle andre, mener bare tingene skal passe sammen, så virker det også.

PS. hvis jeg stod en dag, hvor jeg ikke viste hvilken kugle jeg skulle vælge, så tror jeg at jeg ville starte med en Nosler AccuBond eller en Barnes TSX, så er man rimelig godt kørende som udgangspunkt.

Mvh Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)