Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kort pibelængde på 6,5x55
#1
Hej

Jeg har længe kikket efter en riffel med en kort pibe, endelig er den dukket op til en pris jeg kan betale.

Men hvor kort må den være uden det går ud over dens egenskaber? i dette tilfælde er den helt nede på 43cm.

Kan dette gå ud over træfsikkerheden eller/og anslagsenergien eks. hvis den ikke når at få afbrændt krudtet inden at kuglen har forladt piben?

Mvh.
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#2
Vapentidningen lavede for et stykke tid siden en test af flere patroner og kappede af piben for at finde ud af hvornår og hvor meget det betød for hastigheden.

K0nklusionen var klar 9,3x62 og 308 win mistede ikke så meget, som 30-06 og 6,5x55 gjorde.

Generelt er patroner ladet med hurtigt til medium krudt ikke lige så følsomme, som dem der lades med langsomt krudt.

Det vidste vi nok i for vejen.

Men nu testede de på samme piber, som bare blev kortere og kortere.

En 6,5x55 med så kort pibe som du nævner vil nok have gevaldige problemer med at holde hastigheden til at være lovlig til de store.

Om de mister så meget fart, at den ikke giver rotation/stabilisering nok til de lange kugler nævnte de ikke noget om. Det var heller ikke formålet med artiklen.

Men normalt er en kort pibe ikke mindre præcis end en lang.
Snarere tværtimod.

En 6,5x55 har ikke noget magnumbælte og regnes derfor ikke som en magnumpatron. Men den har lidt tendens til at skulle have en lang pibe, for at levere de hastigheder der giver den sine gode ballistiske egenskaber.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
Den gamle svenske Karabin model 1894 har kun en pibelængde på 44,1 cm og den skyder fint med det jeg har 3 styk af dem og de er helt fine, og den gamle svenske projektil var længere, tungere og rundnæset og det var heller ikke et problem i den.
Men om den holder energien til ælg det tror jeg ikke. den "gør" lidt men det er ikke generende..[:p][8D]
Svar
#4
Tak for en forstålig besvarelse, men tror i at jeg kan købe ammo der gør den lovlig til rå og då vildt, det skrev jeg dog ikke men det er det den skulle bruges til?

Mvh.
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#5
Det er ikke Råvildt der er problemet, men älgen...
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Marion Morrison

Det er ikke Råvildt der er problemet, men älgen...



[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by FAIR

Tak for en forstålig besvarelse, men tror i at jeg kan købe ammo der gør den lovlig til rå og då vildt, det skrev jeg dog ikke men det er det den skulle bruges til?

Mvh.
Fair



Vi er ude over diskussionen om 9 grams projektiler.

Køb en æske med de tungeste Fx lapua mega og få dem over en kronograf.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#8
Nu kunne jeg ikke drømme om at tage den omtalte riffel med til sverige, der har jeg min 308er.
Det ville bare være pokkers surt at købe denne riffel og finde ud af at jeg ikke kunne bruge den til Rå og Dåvildt, men det med konografen var jo ikke så tosset!

Mvh.
Fair
Mvh.
Fair
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)