Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bly i vildtkød
#1
Svensk undersøgelse

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#2
Deres konklusioner omkring kobberprojektilerne er vist en smule langt ude. Et bonded projektil har vel en restvægt på 85-90% mens de homogene har på omkring 100% så bortskærings problematikken er en helt anden. Der ud over bør en sådan undersøgelse forholde sig til hvor langt ind i kødet blypeberet kommer. Det er nemligt langt mere end den umiddelbare sårkanal der skal skæres væk hvis man skal undgå blyet.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Så længe man ikke spiser vildtkød hver uge så går det nok[Smile] Alle de ænder skudt med 7'er blyhagl og ingen er døde af blyforgiftning....
Alting med måde, også bly[Wink][Big Grin]
Svar
#4
Et helt grundlæggende spørgsmål som ikke besvares.....er blyet bioavailable ? Eller er det ekstremt tungt opløseligt metallisk bly.

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif][Image: S_LLogo_2.jpg]
Svar
#5
Tilbage til start

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#6
Interesant læsning

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#7
[Big Grin]Det er da derfor jægerne og deres familier er så dumme, de har fået for meget bly i generationer ....[Wink][Big Grin]

HVIS det virkeligt havde været et REELT sundhedsproblem, så ville man nok have bemærket noget, specielt i tidligere tider, hvor blyet sad langt løsere i kuglerne, og ingen tog sig af det farlige bly...
(og hvor så lidt elgkød som muligt gik til spilde...)

Men... Det beskæftiger et par laboranter og et par halvstuderede røvere + en hulens masse elendige journalister og bladsmørere ...[xx(]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Norsk undersøgelse

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#9
Nu er det ikke ny viden at tungmetallet bly, i dets metalliske form, har svært ved at optages i kroppen på pattedyr.
Det er heller ikke ny viden at det samme metal optages villigt af fugle.

Det er heller ikke ny viden at tungmetallet kobber, i dets metalliske form, er meget let optageligt, og sundhedskadeligt, hvis pattedyr optager det.
Man vidste i for få år siden udmærket at man skulle passe gevaldigt på ikke at ridse for meget rundt i kobbergryder. Der var derimod ingen som tog en gang slugte blyhagl alvorligt.

Det er som om at jo mere "civilicerede" og "oplyste" samfundet bliver, jo mere af det der for blot 20-30 år siden ansås for almen viden blandt jægere og husmødre, går tabt, eller bliver "glemt".

Nu ved jeg ikke om det kun er mig der ser sådan på det, men kendsgerning er at de overstående ting er noget jeg har fået at vide siden min barndom i 1970erne.
Svar
#10
tror der her skal skelnes på størrelsesfordelign af fragmenter = dvs effektiv overflade mht optag i mave/fordøjelses system (for mennesker i hvert fald..fugles mere aggressive mavevæsker kan åbenbart 'nedsmelte rundjern' om det skal være)

jeg har samme fornemmelse mht blyhagl ikke problem for os.. de er store ..de skader i en fuglemave/kråse, men ikke os

softpoints afskudt i jagtriffel hastigeheder -> der afgiver 'blystøv' flere decimeter ved siden af primær sårkanal = den tro jeg på kan være kritisk for os (det er ret ny viden at først fremdraget ved røntgen annalyser..der synliggør hvor meget det bly spredes)

mht kobber og solids
1)..dem der designes som deformatorer (ala Barnes) har jo i rigtig nok oftest 100% restægt ..de kommer i ikke vores fordøjelses system
2)..dem der designes som 'framentatorer' (ala KJG) der splitter i relativ store stykker sammenlignlig med blyhagl..så dem anser jeg heller ikke kritisk for os .. de kan 'skxdes/spyttes ud' uden problem eller opdages og tages ud opopskæring

så mener ikke nye kobberkugler kan lægges i samme pot som blyholdige softpoints (kan være man i gamle tider vare mere mod det moderat i projektil hastigeheder ..hvor nu folks 'billighed' og vane anvender samme kugle design i mere højtydende opatroner = mere forstøvning end i gamle dage)

anyway sårkanal og fraskær (m bly) der jo er problem for fugle..men kan huske set et eller andet sted at det ikke er godt for jagthunde heller

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)