Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afsked med labben - hvor finder man en ny?
#1
Lortedag! Jeg er på arbejde ud af Holland og min hustru ringer og fortæller at nu er vores hund blevet aflivet. Det gik den vej, og tingene skulle selvfølgelig ikke trækkes i langdrag. Men det er ikke fedt at stå så langt hjemmefra, og ikke kunne deltage i det.

For søren hvor kommer man til at holde af de dyr, og hold op hvor kommer jeg til at savne ham på jagt. Han var en stor flot sort FT Labrador, og hans evne til at finde vildt før skuddet, var helt fantastisk. Jeg ved ikke hvor mange gange han har fortsat i en remisse når de andre hunde havde givet op, og så gik der lige et par minutter, og så kom kokken på vingerne. Tilsvarende kunne han komme ud af en remisse efter 2 minutter, og lunte hen til mig og sætte sig pænt og vente. I hans 10 årige liv har jeg ikke oplevet, at selvom andre hunde blev derinde i lang tid efter, så har jeg aldrig oplevet at hans næse har slået fejl, og at der er kommet vildt ud efter han havde forladt såten.

Hans apporterings arbejde var bedst hvis det var let anskudte fasaner der kunne rende. Så kunne hans vedholdenhed udmatte fasanerne til sidst, og så ville han komme stolt hjem. Dødskudt vildt blev bare hentet og smidt en meter foran mig, så kunne jeg selv hente det! Fejlen var min, vi fik simpelthen ikke trænet den del nok.

At han ligeledes var en fantastisk familiehund, der altid var i godt humør og aldrig nogensinde udviste aggressiv adfærd var med til at fuldende billedet. Når man som jeg er vokset op med de gamle mere krasbørstige ruhår, så værdsætter man labbens blide sind når der er småbørn i huset.

Der skal jo på et tidspunkt en ny FT lab i huset, og jeg ville rigtig gerne høre om der er nogen der har nogle gode eller mindre gode opdrættere i vil anbefale eller fraråde, evt på PM. Udgangspunktet er Vestfyn, men naturligvis er det ikke geografien der skal være nogen begrænsning, men omvendt behøver det jo heller ikke gøres mere indviklet end højst nødvendigt.

På forhånd tak.

Christian
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)