Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lydmuren
#1
Lydmuren ligger på 1194 km/t, og så er der vel nogle der er gode til at bruge en lommeregner, og kan regen ud for mig hvor mange m/s at lydmuren ligger på.
Jeg kan huske i gamle dage da jeg og skytterne i England gik på grå egernjagt om vinteren da brugte vi halvautomatiske salonrifler (.22LR) med lyddæmpere, og subsonic (underlydspatroner)og det eneste man kunne høre når man skød var bevægelsen fra salonriflen når den selv genladede.
Så mit spørgsmål går på hvor mange m/s er lydmuren?

MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
Svar
#2
Lydens hastighed er ikke konstant, men er vel ca. 340 m/s ved 15 grader celcius, og 343 m/s ved 20 grader. Den afhænger også af luftfugtighed, barometerstand/højde over havet, men lad os ikke komme ind på det.

Skal du skyde med sikker underlydshastighed, skal du vel ned omkring 300-320 m/s, for der er jo en vis variation i, hvor hurtigt projektilerne går, og altså også i, hvor lydmuren helt præcist befinder sig.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Tak for det Lasse, det må jeg så sige at det er et meget kompetent svar, jeg har nemlig en hel del patroner til .22LR som er betegnet subsonic, men der står ingen hastighed på æsken, så det er nu opklaret, at de ligger på omkring 300 m/s når de er subsonic, tak for svaret.

MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
Svar
#4
Det er meget nemt at regne ud:
Km/t til m/s : divider med 3,6
M/s til km/t : gang med 3,6

Omregning fra timer til sekunder : 60x60. Og fra km til meter divider med 1000 = faktor 3,6 frem hhv. Tilbage...:-)

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#5
Husk på at der gerne er forskel på "Standard-velocity" og "Subsonic".

Standard-velocity går typisk under lydens hastighed, men det sker at én enkelt patron eller to ligger hurtigere end lyden og derfor giver overlydsbrag - derfor bruger jeg CCI Standard. De ligger (i arktisk klima) normalt under lydmuren og er derfor intet problem med lyddæmper monteret.

Når fabrikanter betegner en patron som "Subsonic", så er patronen ladet så meget ned under lydmuren, at der er absolut INGEN chance for at bare én ud af... XXXXXX?!? vil gå hurtigere end lydens hastighed, under NOGEN som helst form for omstændigheder.

Her kigger man på kulde, varme under typiske skydninger, riflers tollerancer m.v. - men også patronens egne variationer, så de uheldigste omstændigheder holdt imod hinanden IKKE vil give overlydshastighed.

Så umiddelbart ligger man 10-15% under lydens hastighed for at garantere dette. Har før mødt Subsonics der gik 290m/sek som noget af det højeste.

Dette er dog et tab af en størrelse jeg nødig vil have, så derfor bruger jeg CCI Standard som ligger en lille smule hurtigere end Subsonic - men som stadig kan risikere at have en enkelt eller to som er hurtigere end lyden, men skyder jeg under forhold der er køligere end 20 grader - så har jeg praktisk taget ingen der går hurtigere end lyden.

Subsonic's er gerne dyrere, da de overholder nogle strengere krav end standard - men se gerne om ikke en "Standard velocity" kan bruges, og spar penge samt få mere kraft i en svagt højere hastighed. Smile

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#6
CCI har lige lavet en lille ny, der hedder CCI silent. 68DB praler de med. Lidt interessant til rågeregulering.
Panthera

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#7
Som en regel kan man også bruge .22 ammunition som er beregnet til PISTOL de er også under lydens hastighed, [Wink]
Svar
#8
.22LR ammo til matchpistol er Subsonic i en pistol.

Men I en riffel risikerer man at det ikke længere er subsonic. Der er det "bare" std. Vel ammo.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#9
Prøvede noget RWS Pistol i en gammel baneriffel - hold da helt op det larmede... :O

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#10
Jeg ved ikke hvilken pistol ammo i har i Grønland men den jeg bruger går ud med 325ms SK pistol match...så der er et stykke til LYDMUREN.
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Marion Morrison

Jeg ved ikke hvilken pistol ammo i har i Grønland men den jeg bruger går ud med 325ms SK pistol match...så der er et stykke til LYDMUREN.


Dette var i DDSG&I Tolne, nordjylland Wink

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#12
RWS laver også nogle patroner der hedder "Z LANG", de siger heller ikke noget.

Hilsen Kim
Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18
Svar
#13
Er det for i vil larme så lidt som muligt i vil have den under lydmurens hastighed??

Mvh.
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by FAIR

Er det for i vil larme så lidt som muligt i vil have den under lydmurens hastighed??

Mvh.
Fair


Nej vi elsker bare en dejlig krum bane[Big Grin]

Hilsen Kim
Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18
Svar
#15
Har lige set i Guntexs katalog at man kan få ammo til cal 308 i "subsonic".
Kan se at anslagsenergien ikke er særlig høj på dem.
Hva bruger man sådanne til, og hvor meget larmer de [?]

Per Tolstrup Nielsen
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#16
Subsonic i riffelkalibre bruges oftest i forbindelse med lyddæmpere, i situationer hvor lyden er en faktor.

Jagtmæssigt bruges de ikke rigtig, ja faktisk, civilt bruges de sjældent.
Der er langt fra 800m/sek, med til de 300-320m/sek som subsonics sikkert har - deraf også ringe energi.
Og den ringe energi gør netop at jægere/civile ikke rigtig har noget at bruge dem til.

Subsonic i .308Win har nok størst udbredelse i det "taktiske" miljø.
Oftest til kortdistance (åbenlyst) snigskytteri - noget hvor man stille skal have fjernet et mål.
Subsonics er normalt også kun pålidelige mht hastigheden, i relativt korte løb - eks Steyr Scout's 50cm løb er fint.

Subsonic's i .308Win, eller riffelkalibre, har gerne tunge kugler - og kombinationen af den tunge kugle, samt lave hastighed, kræver oftest en ret hurtig twistrate.

Steyr Mannlicher laver løb til deres rifler, til subsonic-ammunition - deriblandt til Steyr Scout, hvor piben har 1:8 twistrate.
Disse løb er normalt ikke tilgængelige af civile kanaler - selvom man snildt kan få eks Walther Lothar til at lave en pibe med den ønskede twistrate.

Måske deres måde at holde stien ren på.

Derudover er det ikke alle hjemmeladere der føler sig helt trygge ved at gå så langt ned i ladninger - idet underladninger normalt bevæger sig på grænsen af det farlige.

Anyhoo, det er min ringe erfaring Smile

Og har da lidt erfaring med lyddæmpere Wink

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#17
Hvad fabrikat er Guntex's "Subsonic"-patroner.?!?!?

Kunne godt tænke mig at prøve dem. =o) men vil ikke købe noget skrammel.

Lapua's Subsonic's kunne bestemt være interessante, eller RUAG's.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#18
Hej HN
Det er Lapuas ammo jeg har kigget på, tror da det er deres eget projektil men er ikke sikker
FMJHP 13,0 g.
V 0 m 325 m/s og 687 joule

Per Tolstrup Nielsen
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#19
Det lyder umiddelbart spændende - kunne godt finde på at afprøve Lapua's Subsonic patroner =o)
Det skal nok passe det er deres eget projektil.

Det ser ud til at det bare er Lapua's egen tabel de har fået lov at kopiere ind i deres katalog.
Så det bliver spændende at se, om GunTex i det hele taget kan få fat i Subsonic'en. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#20
Jeg har faktisk afprøvet Lapuas subsonic .308
(dog uden lyddæmper... sådan en er jo ulovlig...[xx(])

De skyder glimrende i en helt almindelig Steyr Scout...[Big Grin] Jeg lavede faktisk en 3-skuds gruppe på 100 m der målte lidt under 5 cm..
Med Scout Scope...[8D]

200 grains kuglen i den er specielt designet som subsonisk kugle med en høj subsonisk BC - balanceret med en så kort kugle som muligt i forhold til vægten. (Der ER faktisk forskel på hvor effektive projektil-formerne er alt efter om de er designet til høj BC ved supersoniske hastigheder, eller til subsoniske)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)