Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sortkrudt
#1
Mens jeg sad og genladede nogler 45 Colt patroner til min Vaquero, reflekterede jeg over, hvordan det i grunden kan udvikle samme eksterne energi som rogsvagt.

Jeg chonograferer alle mine ladninger, og mine sortkrudtsladninger viser 840 f/s med en 250 gr.swc.

Sortkrudt er jo klassificeret som sprangstof i den lave ende af skalalen mht. forbrandingshastighed. Sa det er i grunden lidt underligt, at det udvikler lavere tryk/energi i vabnet med samme udgangshastigheder som med rogsvagt.

Nu er kemi/fysik ikke min starke side, og jeg har sevfolgelig last diverse ladeboger om trykkurver, og hvordan den er vidt forskellig mht. sortkrudt vs. rogsvagt.

Selvom det er en fast form, der uvikler sig til en gasart pa mikrosekunder, er det nu alligevel lidt underligt, at det er som det er.

Revolveren har nasten samme rekyl som med rogsvagt, men bliver hurtigt meget varmere i trommel/pibe end med rogsvagt.

Samme energi afleveret, med fuldstandig forskelligt tryk i vabnet, har bare altid fascineret mig.

Bare en sen aftentanke

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#2
Hej GIJess,

Det skyldes ganske enkelt at røgsvagt krudt brænder "progressivt" under tryk, hvorimod sortkrudt brænder "regressivt"

Oversat til en slags dansk: Røgsvagt krudt "starter langsomt" og bygger et tryk op, og brænder derefter hurtigere med øget tryk, men da mængden af krudt derved reduceres meget hurtigere end trykket bygges op, falder trykket igen, men langsomt.

Sortkrudt brænder dårligere jo højere trykket bliver, dermed bliver trykstigningen langsommere, og det lavere tryk har altså længere tid at virke i ..

Derfor har sortkrudts-ladninger også mere nytte af en lang pibe.

Hvis man tegner de to tryk-kurver op i samme skala, så vil der være samme areal under kurven = den tilgængelig energi til at sætte fart i projektilet. Trykket vil vokse hurtigt i den røgsvage ladning, til et højere kammertryk, men også falde hurtigt igen. (spids kurve) Sortkrudtet vil have en fladere kurve, men mere "bredt ud"

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
god redegorelse og interessant lasning.
Sad og laste nogle af mine mange boger om jagt og vaben. Der var abenbart en del jagere og opdagelses rejsende, der kun anvendte sortkrudt helt frem til 30 og 40'erne.
De var vel narmest at betragte som en slags "oldtimere", da rogsvagt pa dette tidspunkt havde varet anvendt i over 50 ar.

En af grundene til de kun stolede pa sortkrudt, var at specielt under ekstreme vejrforhold, hvad enten det var varme/kulde, sa var sortkrudt pa davarende tidspunkt, den krudttype som var mindst pavirket af samme. Ogsa at sortkrudt holder sig meget langere uden andring i forbrandings hastigheden, under diverse opbevaringsforhold.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)