Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Barnes tsx
#1
Er lidt i tvivl om det påvirker piben/riffelgangen at der bliver skudt med disse kobberprojektiler?

Har nu 4 stk. barnes tsx klar til min 9,3x62, men skal jeg tage noge forholdsregler når jeg normalt skyder med oryx og mega?

På forhånd tak for svar :-)

Med venlig hilsen

Flemming
Fri jagt på gæs i januar
Med venlig hilsen

Flemming
Fri jagt på gæs i januar
Svar
#2
Du skal nok have lidt mere end 4 før du kan bruge dem til noget. De har ingen negativ effekt ud over at de afsætter lidt mere kobber i piben dvs der skal renses oftere.

Men 4 skud kan du jo næsten ikke engang skyde ind med :-)

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#3
Skal ikke skyde ind, blot se om ladningen kan give et samlet skud[Smile] plejer nu ikke at bruge mere end 3 skud til at indskyde[:p]. Tak for svaret.

Med venlig hilsen

Flemming
Fri jagt på gæs i januar
Med venlig hilsen

Flemming
Fri jagt på gæs i januar
Svar
#4
jeg overvejer også tsx til min kartofelkaster .
men hvor ofte er lidt oftere , og hvor omfattende skal der gåes til værks .
det er en s&l vic. der bliver "kastet" med .

mvh LWL
Svar
#5
Det skulle afhænge af kalibret - hurtig udgangshastighed = mere afsætning af kobber.

Jeg skyder dog med 7mm RM og efter 20 skud er der ikke nogen forringelse at spore.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#6
Jeg skyder selv med 250 grains TSX i min 9,3x62 og hælder 58-59 grains N540 bagved - samler fint: 1/2 til 1 MOA.

Det er nok rigtigt at de sætter lidt mere kobber i piben end sædvanlige kugler, men ikke noget nævneværdigt.

Ift. kugler som Oryx og Mega påstås det ofte, at et TSX projektil har virkning "en klasse op" dvs. et 250 grain TSX som et ca 285 grain Oryx eller Mega. Jeg har ingen ide om hvordan eller hvorvidt påstanden kan dokumenteres, men efter mine egne fordomme og erfaringer kunne det ihvertfald godt passe mht. til gennemskud.

Der er også nogen der siger, at man skal passe på ikke at anvende for langsomme TSX'ere, da de så risikerer ikke at svampe op. Jeg har igen ingen viden om dokumentation, men er af mere erfarne genladere end jeg blevet vejledt om, at med et 250 grain TSX burde der ikke være problemer ved et V0 over ca. 745 m/s.

Men om man vælger den offensive eller defensive forklaring, så peger de begge på, at man går en vægtklasse ned, når man anvender TSX.

Jeg skal snart til at lade til 308'eren, og selvom jeg her hidtil har brugt 180 grain projektiler med god erfaring (TSX, Nosler Accub og BT, SST) vil jeg nu prøve 165 grain TSX'ere.
Svar
#7
Jeg har netop ladet 130gr TTSX til 308eren som skal med til Tyskland på bukke og dådyrjagt. 3 skuds gruppe på 10mm i første huk. Jeg putter 41,5gr Norma 200 bag kuglen og COL er 69,70, hvilket svarer til at den sidste udfræsning/ogive i kuglen akurat er over hylsterhalsen... Jeg har ikke kronograferet den endnu, men satser på at den lander lige omkring de 900 m/s. Kunne faktisk være sjovt hvis en eller anden med QL kunne lave en beregning på Vo - så skal jeg prøve at sammeligne det når jeg engang får skudt den over Crony'en.

Hvis den skal være lovlig herhjemme til kronvildt ville jeg uden tvivl gå efter 150gr for at sikre højere hastighed og optimal ekspansion!

J.
Svar
#8
QL siger V0 917m/s i en 600mm pibe.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs

PS: jeg har i øvrigt god erfaring med TSX i 165 grs i .308 Win som jeg bruger til det hele - fra buk til Oryx/Zebra. Ladet til 800 m/s er gennemskud på alt og ingen unødvendig spild af kød.
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#9
@ hjemmelader!

Tak for det - det bliver lidt sjovt at se om det holder stik i den virkelige verden!

J.
Svar
#10
@ Mannlicher: har du kronograferet din ladning til 9,3'eren. Jeg hælder 58 grains Norma 202 bag, hvilket også giver en tip-top samling, men jeg har ikke nogen ide om hastigheden. Da N540 og 202 er tæt på identiske, så vil det give mig en ide om min v0.

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#11
Er der ikke nogen der bruger 203b? Jeg har ladet mine med 57 gr. Det skulle være en ok ladning ud fra ladebøgerne. Hvad siger i?

Med venlig hilsen

Flemming
Fri jagt på gæs i januar
Med venlig hilsen

Flemming
Fri jagt på gæs i januar
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Prezzy

@ Mannlicher: har du kronograferet din ladning til 9,3'eren. Jeg hælder 58 grains Norma 202 bag, hvilket også giver en tip-top samling, men jeg har ikke nogen ide om hastigheden. Da N540 og 202 er tæt på identiske, så vil det give mig en ide om min v0.

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog



Næh, men den går præcist, og det er det vigtigste. Men iflg. QL går den med ca. 765 m/s med 58 grain N540 og 777 m/s med 59 grain N540, her dog i det røde felt.
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by fdl

Er der ikke nogen der bruger 203b? Jeg har ladet mine med 57 gr. Det skulle være en ok ladning ud fra ladebøgerne. Hvad siger i?

Med venlig hilsen

Flemming
Fri jagt på gæs i januar



QL siger 763 m/s med 58 cm pibe og 57 grain Norma 203b - lige præcist oppe i det lilla felt - virker som en fin ladning - især hvis den er præcis Smile
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)