Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fornyelse af tilladelse
#1
I forbindelse med at jeg nu skal have fornyet min tilladelse til genladning, har jeg fået et fint brev fra Sydøstjylland Politi.

De har modtaget min ansøgning, men beder i forbindelse med sagsbehandlingen, om at jeg fremsender kopi af ladekursusbevis.

Nu er det jo over 20 år siden jeg var på ladekursus, og fik min genladningstilladelse. Og har haft tilladelse til genladning siden, bortset fra sidst i 90erne, hvor jeg boede i Skotland.

Dengang jeg fik min første tilladelse, foregik det ved at jeg gik ind til våbenkontoret i Haderslev, og gav politimanden den seddel, hvorpå der stod jeg havde deltaget i genladningskursus. Den rare politimand skrev så genladningstilladelsen med det samme, og gav den til mig, men beholdt sedlen fra kurset.

Jeg har derfor naturligvis ikke denne seddel fra kuset, og politiet har den åbenbart heller ikke længere, siden de nu spørger mig efter den.

Jeg ville lige høre om man selv beholder beviset fra kurset i dag, og om der eventuelt er andre der har samme problem med lige pludseligt at skulle fremskaffe kursusbevis.

Sonny
Svar
#2
Jeg gennemførte kurset i 1987, og jeg har mit kursusbevis endnu.

Men offentlige myndigheder må ikke destruere originale sagsakter, de skal enten opbevare dem eller aflevere dem på Rigsarkivet, så politiet må bare finde dit kursusbevis hvis de skal bruge det. Skrive et pænt svar hvor du fortæller dem hvor de skal lede. Eller bed dem udstede tilladelsen på samme grundlag som de tidligere tilladelser.

Det er deres problem, ikke dit.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Hej Lasse

Jeg mente nok at det ikke kunne blive mit problem, jeg har allerede sendt et brev, hvori jeg redegør for situationen.

Som du skriver det skulle du ikke give sedlen fra kurset i byttefor en tilladelse, og har derfor stadig dit bevis, gad godt hvide om der skete en fejl dengang.

Nå ja, jeg venter med spænding på hvordan politiet nu reagere.
Har aldrig før haft problemer med tilladelser.

Sonny
Svar
#4
Nej, jeg har aldrig afleveret kursusbeviset. Når jeg søger, møder jeg altid op personligt, og så har jeg kopier og originaler med af jagttegn og kursusbevis. Jeg fremviser originalerne, så ekspedienten kan overbevise sig om, at kopierne er ægte, og så afleverer jeg kopierne, men beholder originalerne.

Jeg ved godt, at de selv har en kopimaskine, og de kan slå op i deres registre at jeg har jagttegn. Men ved at have alt i orden når jeg kommer ind, incl en korrekt udfyldt ansøgningsblanket, gør jeg det nemt for ekspedienten at udstede tilladelsen.

På den måde har jeg tit fået en jagtriffeltilladelse i hånden 5 minutter efter jeg har søgt. Genladningstilladelsen tog længere tid, men sådan kan det jo gå.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Dette er første gang jeg bruger posten til at forny en tilladelse.
Alle de andre gange jeg har skullet have fornyet/lavet en tilladelse, er jeg mødt personligt op, og da har de altid lige lavet tilladelsen mens jeg venter, så jeg har fået den med hjem med det samme.
Dette er så første gang jeg skal have lavet tilladelse ved Sydøstjylland politi. De anndre gange jag har fået lavet sådan noget har enten været i Frederikshavn, eller Sønderjylland, ingen af dem har nogensinde spurgt om noget som helst.

Nu læser jeg jo her på forum at der er flere som venter ugevis, ja ligefrem månedsvis på en tilladelse, er Sydøstjylland politi eventuelt mere dybdegående som andre politikredse når der skal laves tilladelser?

Sonny
Svar
#6
Jeg har nu modtaget min nye genladetilladelse fra politiet i Sønderborg - og den er blevet væsentligt forringet. den sidste hed at jeg måtte oplade alle lovlige riffelkalibre - nu må jeg kun lasde de kalibre jeg selv har tilladelse til - der røg lige 10 diesæt i skrældespanden
[xx(][Sad!] - for jeg lader jo til en del kammerater
hvad er meningen om denne formulering ??? - for den vil jo ramme alle andre der skal have en ny ladetilladelse hernede.
er der nogen der har fået en ny ladetilladelse indenfor de sidste måneder fra Sønderjylland eller andre steder der har en anden formulering??
Svar
#7
@Jesper 1973

Jeg har lige snakket med en anden der osse idag modtog sin ladetilladelse og på hans står der: "alle lovlige jagtkalibre jævnfør gyldige våbentilladelser"Den tolker jeg som at du osse må lade til dine jagtkammerater så fremt de har en våbentilladelse.

På min tilladelse som udløb den 4.april stod der "alle gængse jagtkalibre"

Hvad står der på din?

Idag var jeg så inde for at anmelde mit nye haglvåben og ved samme lejlighed spurgte jeg til min ladetilladelse. Efter at de havde ledt efter den i et kvarter, måtte de erkende at de ikke kunne finde den og bad mig ringe igen i morgen [Sad!]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
På min står der "af lovlige jagtkalibre jf. gyldige våbentilladelser". mit spørgsmål er så bare hvordan de tolker det - er det kun de kalibre jeg selv ejer (5) eller også dem mine kammerater evt har?? - hvis jeg kender dem ret mener de at det kun dækker mine egne
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Jesper1973

eller også dem mine kammerater evt har?? - hvis jeg kender dem ret mener de at det kun dækker mine egne



Hvis du tolker det som jeg gør , så har du handlet i god tro. Hvis de har en anden mening burde de formulere det klart og tvetydigt[Wink] så der ikke opstår tvivl.

Når jeg skal tale med våbenkontoret i morgen vil jeg lige spørge til hvordan DE tolker det. (det er jo ikke nødvendigvis det samme som at en dommer tolker det på)

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
ja, lad os endelig høre om hvordan de tolker det

hvis der er ander der har andre vendinger fra andre politikredsevil jeg meget gerne høre hvad der står (skal være læavet indnefor den sidste måned)
Svar
#11
Citat:quote:

Hvad står der på din?


Alle kalibre[^]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by GT

Citat:quote:

Hvad står der på din?


Alle kalibre[^]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Det gør det også på min [Wink]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#13
Det gjorde min også indtil dne blev fornyet. Hvor nye er jeres og er de til Erhvervsmæssing genladning?
Svar
#14
Det er da en yderst uheldig formulering at skrive på genladningstilladelserne. Jeg håber ikke, at det er en formulering, der breder sig rundt i landets politikredse... Der er jo mange, der genlader til pistol, så det er fuldstændigt tåbeligt at indføre noget, der begrænser kaliberanvendelsen til jagt på tilladelsen.

Der er nok en eller anden [:o)], der har troet de var enormt smarte, da de kom op med den formulering.

/PJ
Svar
#15
Så har jeg talt med våbenkontoret og meningen med den nye formulering:
"af lovlige jagtkalibre jf. gyldige våbentilladelser"
er en stramning i forhold til tidligere for at forhindre erhvervsmæssig genladning.

Det vil sige at den gamle formulering "til eget og privat brug" nu kun gælder de kalibre som man selv har tilladelse til.

Det har været en gængs opfattelse at man måtte lade til sine jagtkammerater for kostprisen. Altså uden at tjene på det. Er der nogen der kan finde noget på skrift om denne formulering?
I samtalens løb var politimanden inde på at der jo ikke er nogen der har 30 jagtkammerater som de kan lade til for kostprisen. Jeg nævnte så de dieset som jeg ikke længere må benytte, hvortil han sagde at det svarede til at han købte en hækkeklipper for at klippe hæk for naboen "og det er da ikke nogen der gør".

Den eneste udvej lige her og nu er at alle mine jagtkammerater køber riffel i samme kalibre som jeg [Wink]

Personligt er jeg ligeglad, da jeg ikke længere gider genlade for mine jagtkammerater. Der er kun en enkelt tilbage som får 50 patroner en gang om året, men jeg synes det er en unødvendig skærpning og jeg kan ikke finde en lovtekst der underbygger den.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Så har jeg talt med våbenkontoret og meningen med den nye formulering:
"af lovlige jagtkalibre jf. gyldige våbentilladelser"
er en stramning i forhold til tidligere for at forhindre erhvervsmæssig genladning.

Det vil sige at den gamle formulering "til eget og privat brug" nu kun gælder de kalibre som man selv har tilladelse til.

Det har været en gængs opfattelse at man måtte lade til sine jagtkammerater for kostprisen. Altså uden at tjene på det. Er der nogen der kan finde noget på skrift om denne formulering?
I samtalens løb var politimanden inde på at der jo ikke er nogen der har 30 jagtkammerater som de kan lade til for kostprisen. Jeg nævnte så de dieset som jeg ikke længere må benytte, hvortil han sagde at det svarede til at han købte en hækkeklipper for at klippe hæk for naboen "og det er da ikke nogen der gør".

Den eneste udvej lige her og nu er at alle mine jagtkammerater køber riffel i samme kalibre som jeg [Wink]

Personligt er jeg ligeglad, da jeg ikke længere gider genlade for mine jagtkammerater. Der er kun en enkelt tilbage som får 50 patroner en gang om året, men jeg synes det er en unødvendig skærpning og jeg kan ikke finde en lovtekst der underbygger den.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Polisen har nok haft en konsulent fra SKAT på besøg, på denne måde undgår vi jo en masse sort arbejde [xx(]

Edit: Derudover så KUNNE en af vennerne jo selv have betalt et die-sæt, så man kunne lade for dem - det er jo at lade 'til kostprisen'.

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#17
Jeg har dieset til 500jeffery liggende - men ingen riffel.

Det vil så betyde en ekstraomkostning for min kammerat på kr. 42,-
per år[}Smile]

Uvenner med Photobucket - men medlem af Asgaard.
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=25600
mvh
Svar
#18
Det er jo også misvisende at det der står i øverste venste blå blanketten til ansøgningen er følgende: "ansøgning om tilladelse til genopladning af ammuinition (herunder fremstilling af projektiler) til eget eller privat brug"
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Jesper1973

Det er jo også misvisende at det der står i øverste venste blå blanketten til ansøgningen er følgende: "ansøgning om tilladelse til genopladning af ammuinition (herunder fremstilling af projektiler) til eget eller privat brug"



Lige præcis.

Men er der nogen der kan finde noget på skrift m hvordan den tolkes?

Det vil betjenten gerne have på mail så.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#20
Hvis du spørger mig er det nok mest en skattemæssing tolkning, i forhold til at der også findes en erhvervsmæssing tilladelse - så må vi jo bare søge den i stedet, hivs vi ønsker at lade til kammerater
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)