Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jagt med Marlin
#1
Inspireret af Høgh's historie fik jeg lyst til at gå en tur med min 44'er Jeg forsøgte et par gange her i foråret at få en buk med den men desværre blev det ikke rigtigt til noget.
Jeg har set en retur buk hoppe rundt dernede et par gange og havde egentlig tænkt at han skulle blive Marlinens første råvildt men han var desværre ikke hjemme i dag så en af hans døttre blev dagens vildt.
Normalt er skud til hovedet ikke noget jeg praktisere men afstanden på kun 30 meter samt det at lammet stod stille fik mig til det alligevel.
Indgangs hullet sidder lige under øret udgangshullet blev noget snask men ikke voldsomt.
Kuglen var en Hornady fp 240 gr. hjemmebagt[Big Grin]
Flugt strækning 0 meter

Marlin med sit første rådyr
[Image: 233006.jpg]

udgangs hul
[Image: 233004.jpg]
Svar
#2
et stort tillykke fra det jyske

Hilsen:
Hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#3
hej okj

fint head shot!

hvad ender sådan en marlin i i dk?
Svar
#4
Den koster ca 4000.- + "stjerne kikkert" så vidt jeg husker. Så det er et godt betalt rådyr.
Men en sjov skyder med stor morskabs værdi....[Smile]
Svar
#5
Hej OKJ, hvad er det for en kikkert der sidder på ??

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#6
hej OKJ.

fortæl lidt om din riffel... og hvilke kuglevægte du har skudt med...

er riflingen med ballard rifling?

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#7
Citat:quote:

Hej OKJ, hvad er det for en kikkert der sidder på ??



Det er en Zeiss Z-point en slags rødpunkts sigte middel uden forstørrelse. Grunden til at jeg skrev stjerne kikkert er at den her på siden ikke er rost særlig meget.. Man kunne se stjerner i den var kritik punktet.

Citat:quote:

fortæl lidt om din riffel... og hvilke kuglevægte du har skudt med...

er riflingen med ballard rifling?



Jeg har hovedsagligt brugt 240 grains Hornady flat point da jeg fik et par tusind med riflen. De skyder også fint men er meget vindfølsomme på længere afstand. De har også kun en udgangs hastighed på 525 m-s. Derudover har jeg forsøgt med 180 gr. Hornady XTP og de er væsentligt hurtiger 670 m-s og en rimelig præcision selv ved lange skud (100 meter!) Hvilket et par dyttelytter har fundet ud af. Desværre virker de ret voldsomme i målet hvilket jeg ikke ønsker ved rådyr jagt. Jeg skal have prøvet noget i størrelsen 200 gr. på et tidspunkt.

Riflen er en Marlin 1895S 44 mag. med ballard rifling. Om det er godt eller dårligt kan jeg ikke udtale mig om da jeg ikke har en med micro grooves. Nogen sniper bliver den nok aldrig men mine forhold på egen jagt gør at 80 meter nok er den maksimale afstand jeg kan skyde råvildt på og for det meste kortere. En masse træer og buske gør at der ikke er lange lige stræk.
Svar
#8
En anden gang skulle du måske overveje at skyde den på kroppen. Hovedskud er kun få cm. fra succes til kæbeskud, der er en af de grimmeste anskydninger du kan lave.
Tillykke med dyret - men et kønt skud er det altså ikke...
Vh.Søren
Svar
#9
Hallo et kønt skud ????

Jeg har endnu tilgode at se et skud, der var kønt og pyntede på et rådyr....

Det kan godt være at sikkerhedsmargen er mindre når man skyder i hovedet frem for bladet, men det er der da så rigeligt kompenseret for med skudafstanden på kun 30 meter.

Jeg synes det er fint....

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#10
Jeg mener også at det er op til den enkelte skytte, at vudere sine evner og jeg ville også sige at dette er et pænt skud.
Bambien har tydeligt aldrig registreret at den ikke registrerer noget mere[Big Grin]

Mvh.
Lars Nielsen

Rigtige Jægere har en Ruhåret Hønsehund
Mvh
Sneppen
Svar
#11
Jeg har læst en videnskabelig rapport om "signalhastigheden i nerveceller og neuroner (hjerneceller)"

Den største hastighed hvormed simple signaler (smerte, varme, tryk o. l.) transmitteres i nervebanerne er ca. 10 -20 m/sek, hvorimod de rent elektriske "bursts" imellem neuronerne i hjernen flytter sig med ca. 3000 m/sek
Regner man med at rålammet først bemærker noget i form af trykpåvirkningen fra projektilets kontakt med huden på kraniet, så går der altså minimum ca. 1/20 del sekund inden dette signal er transmitteret til hjernen! i de tidsrum tilbagelægger 240 grains projektilet fra Marlin'en minimum ca. 20 m!! Projektilet har altså for længst ødelagt det meste af dyrets hjerne lang tid før dyret når at registrere noget som helst[Smile] Selvom projektilet også påvirker hjernen direkte, så er der ingen smertesans i hjernen!

Vil man f.eks begå selvmord og vil være sikker på ikke at mærke noget som helst, så skal man blot pakke sit hoved ind i C4 (plastisk sprængstof) og trykke på knappen!! Trykbølgen i C4 bevæger sig med ca. 7000 m/sek og vil altså forvandle ens hoved til "noget andet" ca. dobbelt så hurtigt som hjernen kan nå at sende signaler rundt!! kort sagt, man kan ikke engang nå at tænke "ohh sh*t"!!![xx(]
det gjorde lammet heller ikke![Smile]

"korrekt placeret skud" OKJ!! resten er bullsh*t....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
Citat:quote:

Vil man f.eks begå selvmord og vil være sikker på ikke at mærke noget som helst, så skal man blot pakke sit hoved ind i C4 (plastisk sprængstof) og trykke på knappen!! Trykbølgen i C4 bevæger sig med ca. 7000 m/sek og vil altså forvandle ens hoved til "noget andet" ca. dobbelt så hurtigt som hjernen kan nå at sende signaler rundt!! kort sagt, man kan ikke engang nå at tænke "ohh sh*t"!!!



Godt at få opskriften på noget, man jævnligt har brug for.[xx(][Big Grin]
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#13
øhhh .nu er det jo ren teori!!

Der er ikke nogen der har testet det og beskrevet resultatet[Big Grin]

meen måske hører det ikke til her i en sober tråd om jagt og hovedskud... jeg beklager[:I]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#14
Jeg er også ret sikker på at lammet INTET mærkede,da det blev skudt i hovedet..... På den anden side er jeg også temmelig på,at det ville mærke en hel del,hvis underkæbe eller næse bleve skud i stykker[V] Måske det bare er fordi jeg er overforsigtig,men jeg kan nu bedre "li'" skud på krop-eller til "nød" på halsen,selvom fejlmargen også her er lidt lille.Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#15
ULG og andre

Jeg vil aldrig skyde et rådyr på den måde igen. Det ville jeg forresten heller ikke før jeg skød denne her.
Hvad der fik mig til det aner jeg ikke men i øjeblikket jeg skød havde jeg den fornemmelse man kan have med at: "den sad lige hvor den skulle"
Riflen havde jeg dagene forinden nok plaffet 2-300 skud af med efter div. coladåser mælke kartoner osv. så min fornemmelse med riflen var i top. Jeg havde ydermere været ude og skyde et par kreature dagen før dog med 308 Win. Men på lign. afstand
I øjeblikket hvor jeg skød var jeg slet ikke i tvivl.
I øvrigt skød jeg et par dage efter et andet lam med den. rent bladskud og det gav et rimeligt udgangshul uden dog at kunne sammenlignes med Lapua Mega..
Men undskyld lad nu være med at brænde nogle flag[:I]
Svar
#16
Hej OKJ-det er slet ikke for at "brænde flag" eller lign.Jeg kender udemærket fornemmelsen,med "sådan vil jeg aldrig skyde".Jeg plejer at afholde mig fra halsskud-lige indtil sidste år,sidst på sæsonen,hvor jeg var ude efter et lam.Det stod pludselig foran mig 30-40 meter væk-riflen røg til kinden,og jeg fandt bladet,og skulle til at trykke,da jeg,uvist af hvilken årsag,trak op på halsen og skød lammet dér.Jeg tænkte vist noget med,at der ingen grund var til at øddelægge mere kød end højst nødvendigt... Så jeg kender udemærket det du beskriver.Mit indlæg var mere for at høre endres mening for/imod hovedskud.Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#17
Det der efter min mening taler mest i mod hoved-skud eller hals-skud er det at det er et lille mål der KAN risikere at flytte sig meget hurtigt.
På den anden side så kan et stykke råvildt jo også være så meget i ro (ligger og tygger drøv. f.eks.) at risikoen for at anskyde med et halsskud er meget lille, hvorimod det vil være meget vanskeligt at levere et velplaceret bladskud.. Så kan man argumentere imod at skyde et dyr der ligger og tygger drøv, men hvis det nu er DEN kapitale mega-buk man har brugt dage og uger på at komme på skudhold af, så flytter man nok alligevel lidt på sine egne etiske grænser.

Jeg vil personligt langt hellere tage et meget velovervejet halsskud (naturligvis med den bedst opnåelige skydestilling!) end et forhastet bladskud med en halvdårlig skydestilling.

Hovedskud er efter min mening KUN til meget specielle situationer, hvor man føler sig 100% i stand til at placere kuglen korrekt, og andre muligheder vil give ulemper. Et eksempel kan være at dyret står på en måde så et hovedskud er det eneste man kan afgive med sikkert kuglefang, eller at man ikke vil give dyret mulighed for at flytte sig efter skuddet (det kunne være et dyr der står i bjergtærræn, tæt på en dyb kløft eller et vandløb med meget kraftig vandstrømning...)

Sæler er man jo nødt til at skyde i hovedet, det er det eneste man som regel kan se, og sælen vil dykke og kan blive umulig at finde igen hvis den gør det.

Rent jagt-etisk er der jo et dilemma mellenm de forskellige skud, på den ene side skal man afgive et så sikkert dræbende skud som muligt, og på den anden side skal man afgive et skud der dræber dyret med så lidt smerte og angst som muligt (dyreværnsloven)og så hurtigt som muligt.
Det med tids-forløbet blev faktisk brugt som argument MOD buejagten, fordi pilen stort set kun medfører at dyret forbløder, og det kan tage op til 30 - 60 sekunder. Til gengæld viser det sig at der tilsyneladende ikke er meget angst eller smerte for de dyr der bliver ramt korrekt med en jagt-pil, ofte ses det at dyret vender tilbage til sin essen og er helt i ro inden det så falder dødt om.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#18
Jeg tror Dravis har fat i den lange ende når han siger at halsskud er til specielle omstændigheder, ikke bare en alternativ skudplacering. Hvis afstanden er kort nok, våbnet fungere perfekt (og man er fortrolig med det) og man er en dygtig skytte, så kan det være et godt og fint skud.

MEN hvis de omstændiugheder ikke er tilstede så bliver det noget rod. Jeg personlig ville aldrig skyde sådan, fordi jeg ved at mine personlige evner ikke rækker til det. Jeg ville i situationen ryste for meget på hånden (ryster fra naturens hånd en del, der er ikke tale om bukkefeber).

Min pointe er at halsskud er ok hvis manden med riflen ved hvad han gør og kender sine begrænsninger. Man at vi "fumle-amatører" skal bare holde os fra sådan noget.

"Fritstående snedig præcisionsskydning: NEJ TAK, fastanlæg og omtanke: JA TAK"

Med de venligste hilsner Hemingway a.k.a Thomas.
Mvh Thomas
Svar
#19
Her er lidt mere næring til dem der har brug for det...

http://www.youtube.com/watch?v=chGelwYjcXY&NR=1

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)