Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sæftlængde
#1
Hvad bør skæftlængden være på ens riffel? Jeg har flere forskellige længder på mine rifler. Lige fra 35 cm (ruger) til 39 cm (Heym Bockbûchsflinte). Grunden til jeg er begyndt at interessere mig lidt for skæftlængden, er at jeg kan se ved stående skydestilling holder jeg Heymen betydelig mere roligt end ruger.
Så hvad gør jeg lige inden jeg laver noget om?
NB. Jeg er 189 cm høj og lange arme
MVH. jagtbonden
Svar
#2
Længde og form af skæfte er ikke ens fra person til person, selv om de er af samme størrelse.

Når du vil teste dit skæfte kan det forsimplet gøres således:
Du udser dig et lille mål i det fjerne, som du vil sigte på, lukker du øjnene, og smider riflen op til skulderen. Når du så åbner øjnene igen skal sigtet være lige precis på det punkt som du har udset dig.

Det er mit krav til skæftet, og jeg kan ikke leve med at jeg lige skal rette sigtet lidt (hvilket 99% af alle danske jægere nok skal), den skal passe 100%. Nu er min riffel udvalgt udelukkende fordi skæftet passer til mig. Hvad mærke den er eller kaliber interesserer mig ikke, bare kaliber er lovligt til europæisk vildt. Så da min riffel var den eneste i butikken hvor skæftet passede købte jeg den, elleres havde jeg uden at skamme mig gerne brugt nogle tusinde kroner på at få skæftet tilpasset til mig.

Min riffel er en Sauer 202, og jeg havde fat i alle de Sauer 202 (og alle andre rifler) der var i butikken den dag, ifølge ekspedientet var skæfterne på nogle af de andre Sauer 202, jeg havde fat i ens, men der var kun den ene hvor skæftet rent faktisk passede, så en millimeter til eller fra i lænde, tykkelse, højde eller vridning gør en stor forskel.

Hvis ikke du er lige så krakilsk som mig med dit skæfte, skal du bare prøve at udføre den beskrevne test, og så kan du se hvilken af dine rifler passer bedst til dig.

Sonny
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by bobo

Længde og form af skæfte er ikke ens fra person til person, selv om de er af samme størrelse.

Når du vil teste dit skæfte kan det forsimplet gøres således:
Du udser dig et lille mål i det fjerne, som du vil sigte på, lukker du øjnene, og smider riflen op til skulderen. Når du så åbner øjnene igen skal sigtet være lige precis på det punkt som du har udset dig.

Det er mit krav til skæftet, og jeg kan ikke leve med at jeg lige skal rette sigtet lidt (hvilket 99% af alle danske jægere nok skal), den skal passe 100%. Nu er min riffel udvalgt udelukkende fordi skæftet passer til mig. Hvad mærke den er eller kaliber interesserer mig ikke, bare kaliber er lovligt til europæisk vildt. Så da min riffel var den eneste i butikken hvor skæftet passede købte jeg den, elleres havde jeg uden at skamme mig gerne brugt nogle tusinde kroner på at få skæftet tilpasset til mig.

Min riffel er en Sauer 202, og jeg havde fat i alle de Sauer 202 (og alle andre rifler) der var i butikken den dag, ifølge ekspedientet var skæfterne på nogle af de andre Sauer 202, jeg havde fat i ens, men der var kun den ene hvor skæftet rent faktisk passede, så en millimeter til eller fra i lænde, tykkelse, højde eller vridning gør en stor forskel.

Hvis ikke du er lige så krakilsk som mig med dit skæfte, skal du bare prøve at udføre den beskrevne test, og så kan du se hvilken af dine rifler passer bedst til dig.

Sonny



Man kan vil ikke sige at den skal passe på mm i længden, man har jo meget forskellig mængder tøj på. Jeg vil mene at ca 20 mm kortere end ens haglbøsse (hvis den da passer) Mine rifler er 36 cm.
Jeg syntes det er mindst lige så vigtig at skæfteryggen passer så man kan få ortenligt kontakt med kinden og have hovedet samme sted HVER gang [Smile] Skæfteryg ca samme højde som midt løb.

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#4
Der er en gammel artikkel om "riffel fit" her:
http://www.longrangehunting.com/articles/fitting-long-range-rifle-1.php

Hvis du skal have den hurtige udgave så gå til side to.

Mvh. Loft
Svar
#5
Det vigtigste er IMHO en god kindpude. Køb en patronholder til skæftet i neopren. Altså dem der sidder hele vejen rundt om skæftet. Så sæt noget pap under og byg en god kindpude op. Det skal være sådan at når man lukker øjene og kaster riflen til skulderen, så skal man ikke se "skygger" i kikkerten, men have et god billede af trådkorset. Skæftelængden har jeg aldrig oplevet som et problem på rifler. Bare det er nogenlunde standard længde.. Lidt kortere end din haglbøsses.
Svar
#6
Til mig skal den passe på mm, og jeg har altid samme jakke/overtøj på til drivjagt, som dem der kender mig ved. Nu har jeg kun haft denne jakke i 12 år, så den står ikke til udskiftning lige med det samme. Men når den engang skal skiftes kunne jeg godt løbe ind i problemer.

Ved løbende vildt er jeg faktisk også ofte heldig med at ramme, hvilket jeg i stor grad tillægger at skæftet passer til mig.

Når riflen bliver brugt til at skyde på stillestående mål (pursh/anstand), er jeg ikke specielt kræsen, da skal det bare passe rimeligt.

Jagtbonde du skal huske at det ikke er nødvendigt med et tilpasset skæfte. Når du nu kan holde din Heym mere roligt end din Ruger, kunne det jo godt tænkes at det har noget med skæftet at gøre, og at din skydning har det bedst med et langt skæfte.

Sonny
Svar
#7
Måske er Heym'en også lidt tungere end din ruger? Måske er balancen også anderledes? Det må ha mere at sige end nogle få milimeters forskel i skæftelængden...eller hvad?

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#8
Heymen er meget letter 3,3 kg med kikkert og Rugeren 4,2 kg med kikkert. Så det er skæftet, som gør det og måske er det både længden og formen på skæftet. Det er heller ikke noget med kaliberen at gøre det ene er en 223 og den anden en 222. Rugeren har typisk amerikansk skæfte og Heymen har svineryg.
MVH jagtbonden
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)