Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvad giver man i drikkepenge?
#1
Hej kære medjægere...
jeg står og skal til Ungarn til september for at skyde kronvildt, og har købt en alt inklusive pakke (den indbefatter også kørsel i terræn osv.) Mit spørgsmål lyder så, hvad giver man typisk en jagtguide i drikkepenge? og er der en slags dagsrate, ugerate eller hvordan og hvorledes?

Rune L. Jørgensen

Flyttet af Kima
Rune L. Jørgensen
Svar
#2
hej Rune
jeg giver ca 10 euro pr. dag , jeg kan godr svinge den op på 15 men så skal der også vises noget interesse fra deres side, en anden ting jeg/vi gør er at gøre opmærksom på at de først får drikke penge den sidste dag, i stedet for løbende, det har vi erfaring med er det bedste.

hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
Svar
#3
10€ pr dag?? - så hører du sgu godt nok til de mere nærige af de jægere jeg kender til.
de gæster vi har på besøg i Polen giver som regel 100€ for en 3 dages tur
et hurtigt regneeksempel (ja, jeg ved godt at man også betaler kørepenge men alligevel for anskueliggørelses skyld)
10€ = ca 42 polske Zloty.
Guiden bruger i snit 8 timer på dig om dagen = 42/8= 5,25Zloty pr time, hvilket ca svarer til en tiemløn i et polsk supermarked eller dagsprisen på en liter diesel i Polen.
Så hvis man har råd til at tage på jagt, så har man sgu også råd til at betale for den service man får
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Jesper1973

10€ pr dag?? - så hører du sgu godt nok til de mere nærige af de jægere jeg kender til.
de gæster vi har på besøg i Polen giver som regel 100€ for en 3 dages tur
et hurtigt regneeksempel (ja, jeg ved godt at man også betaler kørepenge men alligevel for anskueliggørelses skyld)
10€ = ca 42 polske Zloty.
Guiden bruger i snit 8 timer på dig om dagen = 42/8= 5,25Zloty pr time, hvilket ca svarer til en tiemløn i et polsk supermarked eller dagsprisen på en liter diesel i Polen.
Så hvis man har råd til at tage på jagt, så har man sgu også råd til at betale for den service man får



Hvis Guiden ikke får løn for sit job af sin arbejdsgiver og der ikke er meldt noget klart ud til kunden, mener jeg ikke at det er kunden der har problemet. Hvis man absolut vil køre sådan et system med at der skal betales mere end det der står i annoncen at rejsen koster, så bør man i det mindste melde det ud på forhånd med et prisleje.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#5
Hvis DRIKKEPENGE er betaling for jagtføren`s TID, er det vel ikke
drikkepenge, så er det vel LØN...
Hvis jagtrejse-sælger skriver at ophold og jagtføring er incl. i
tilbud. Og at kørsel (20 euro/pursch) og drikkepenge IKKE er incl. i tilbud. Så må man vel gå ud fra at man har betalt for jagtføring, men ikke for kørsel i reviret og evt. drikkepenge.
Jeg har selv oplevet jagtførere der ikke mente de skulle ha` drikkepenge selv om de havde gjort en god indsats.(det fik de alligevel).
Jeg har også oplevet en der mente han skulle ha` drikkepenge for at fortælle min jagtfører hvor han kunne finde en god buk.(det fik han ikke).
Jeg har også oplevet en security-mand i en lufthavn der mente han skulle ha` min jagtkniv eller "beermoney" (det fik han ikke).
Jeg mener drikkepenge er noget man kan give, ikke noget man skal give.
Mvh. Max
Svar
#6
Et lille indspark.

Jeg mener - ligesom max9200 - at drikkepenge er noget man kan give, hvis man er tilfreds med den "vare" man har betalt for, og ikke noget man skal give.

På den anden side, så har jeg oplevet rigtigt dovne drivere på polske drivjagter, men dét fik vi - året efter - lavet om på efter følgende recept:

Vi meddelte - inden jagterne startede på første dagen - at hver jæger ville betale 1 Euro pr. stykke vildt (for gris, kron- og dåvildt - IKKE råvildt og ræv) som lå på paraden, og i vores tilfælde med 16 jægere, ville 30 stykker vildt resultere i 480 Euro, hvilket fik hele driverkæden til at spile øjnene op, og sikken energi de pludselig havde, og endvidere ville de også gerne eftersøge evt. påskudt vildt.
Dagen efter var der åbenbart nogle som havde snakket (for!?) højt på den lokale beværtning, for jeg har aldrig set så mange drivere på en polsk drivjagt, uden at de tænkte på at gennemsnitsbetalingen ville falde.
Jeg tror også at denne "recept" er medvirkende til at driverne presser "jagtbestemmerne" til at finde revirer med en ordentlig vildtbestand, i stedet for at "besøge" revirer hvor de ved at bestanden er lille.
Vi følte at vi fik virkelig "value for money" omend vi kom af med flere drikkepenge end vi oprindeligt havde budgetteret med, men til gengæld fik vi også både set og skudt mere vildt end forventet. [Big Grin]

Derudover betalte vi vores tolk, samt madmutter et beskedent beløb.

Mange fredagshilsner - Per
Svar
#7
Vi kan udemærket blive enige om at drikkepenge er noget man giver hvis man er tilfreds med servicen - men 10€ pr dag er stadigvæk i den nærige ende af skalaen
Svar
#8
Jeg Giver drikkepenge ved afslutning af hver jagtdag, i bilen når jeg bliver sat af ved hotellet.
Generelt gav jeg 10€ for hver "god" skudchance til vildt der interresere mig (jeg er ligeglad med trofæer), dog max 40-50€ for en dag. (det kom jeg faktisk også af med dagligt)

Jeg forklarerde mit system til jagtføren ved afslutning af første morgenjagt, inden jagten forklarede jeg hvilket vildt jeg var ude efter. Jagtførerne er bare er glad for overhovedet af få noget. Jeg har ikke prøvet at være på en pursch med jagtføre uden skudchancer, men hvis det skulle ske, ville jeg godt give ham 10€, hvis bare han havde arbejdet for sagen.

Hvis jeg fik en jagtføre som jeg ikke var tilfreds med, blev der ikke givet drikkepenge.
Jeg har dog kun været på en enkelt individuel jagt i Polen, så jeg ved ikke hvad der er "normalt".

Sonny
Svar
#9
På de jagter jeg organiserer i Kroatien, giver man ikke drikkepenge. Ikke fordi vi er særligt nærige, men det er bare ikke kutyme i Kroatien. Ingen skjulte udgifter der, driverne får løn på anden vis end drikkepenge.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)