Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R93 kontra R8
#1
jeg har en blaser R93 og er begyndt at blive lidt træt af at
pille 3 patroner ud af magasinet når jeg forlader tårnet er det
et godt argument til at bytte til R8 eller skal jeg lade være.
Ser frem til at høre nogle gode argumenter både for og imod
MVH. KJI@
Svar
#2
Hvorfor ikke bare købe en alm. bolt riffel med løst magasin? Den eneste fordel en Blaser giver er jo nemmere/hurtigere repetering og hvor tit har man brug for det, når man sidder i et tårn på anstandsjagt? Man kan sagtens repetere lige så hurtigt med en Sauer eller Tikka hvis man øver sig lidt der hjemme i stuen.
Svar
#3
@TDS

Hvis man så øver sig lidt hjemme i stuen bliver man så endnu hurtigere til at repetere på Blaseren....eller er der status quo på repeteringshastigheden på den ?

Det kan jo også være at trådstarter har andet jagt end tårn og anstandsjagt....Tikka har så vidt jeg ved ikke mulighed for vekselløb, så lidt fordele er der vel ved Blasersystemet hvis man vægter vekselsystemet selvfølgelig.

@Kji@

Hvis du er glad for Blaser systemet og de fordele/ulemper der er ved den skal du(hvis du ikke kan undvære et løs magasin)vel have en R8....ellers er der Strasser'en i samme boldgade der også har løs magasin.

Jeg kender ikke nogle af rettrækkerne ud over artikler og billeder.
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by belsebub

@TDS

Hvis man så øver sig lidt hjemme i stuen bliver man så endnu hurtigere til at repetere på Blaseren....eller er der status quo på repeteringshastigheden på den ?

Det kan jo også være at trådstarter har andet jagt end tårn og anstandsjagt....Tikka har så vidt jeg ved ikke mulighed for vekselløb, så lidt fordele er der vel ved Blasersystemet hvis man vægter vekselsystemet selvfølgelig.



One shot - one kill, ikke?[Big Grin][8D] Hvorfor så repetere inden kuglen har ramt målet?

I jagtfilm som vildsvine feber osv virker en sauer jo fint nok. På skydebanen har jeg set mange med smarte blasere. De har jo næsten allerede repeteret inden kuglen er ude af løbet og skynder sig at kigge på skærmen. Igen mulighed for vekselpibe er måske rart, men det er da sjovere med to rifler[Big Grin] Så er man også ude over problemet med kikkerter der skal justeres og skiftes..
Jeg tror for i øvrigt ikke at man kan repetere væsentligt hurtigere med en blaser end man kan med en tikka.
Med en alm. boltlifter kan man også lukke riflen stille uden at risikerer, at den klikker som kun en blaser ka'[Wink]
Svar
#5
Jeg har selv en r93 og kan slet ikke lide udsenet på r8. Og det at man har aftrækket i lommen sammen med sand og div lomme uld hmm nej tak .

For mig virker blaserne bare den er kort og ellegant. Pibe og montage kan pilles af og den skyder bare samme sted. Er så glad for jeg købte min og så nårre ja den repetere hurtigt Hmm tror nu jeg gjorde det lige så hurtigt på min gamle remmy. Men dette er ikke grunden til jeg skiftede men alle de andre grunde

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#6
Gå efter en pump action riffel - 1/3 af prisen, og hurtigere repetering(hvis man skulle have brug for det).

Der er dog mindre prestige i en pump-action, end i en Bl***r :-)

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#7
det er ikke et spørgsmål om repetering, det er bare om R8 virker
MHT.løst magasin eller jeg bare skal beholde den jeg har
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Den eneste fordel en Blaser giver er jo nemmere/hurtigere repetering og hvor tit har man brug for det, når man sidder i et tårn på anstandsjagt? Man kan sagtens repetere lige så hurtigt med en Sauer eller Tikka hvis man øver sig lidt der hjemme i stuen.



Blaser er ikke hurtigere end feks Sauer / Tikka, nok nærmere langsommere, prøv blot om du med en Blaser kan gøre normændede efter http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/279486

Fordele ved R8 / R93 er bla riflens korte totallængde uden at piben er kortere
Helt klart også deres (og Mauser M03's) sikrings system hvor man først strammer fjederen til slagstiften i det man afsikrer
Og ikke mindst montagen som monteres direkte på piben

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#9
Montage direkte på piben er ikke ubetinget lykken. Jeg kan bedre lide Mausers løsning

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Montage direkte på piben er ikke ubetinget lykken. Jeg kan bedre lide Mausers løsning

Stort knald = stort smil :-D



Nej den er heller ikke dårlig, fælles for dem begge er deres nymodens semi barrelblock løsning som de heller ikke kommer til at skyde ringere af [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#11
Her en riffel efter barrelblock princippet http://www.6mmbr.com/gunweek075.html

Blaser og Mauser mangler jo lige den øverste halvdel af blokken og derfor semi [Smile]

[Image: mystictopx620.jpg]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#12
hej du
jeg kender det godt.
jeg havde en R93 til for 2 år siden.
jeg skiftede til en R8er fordi jeg som det eneste var ked af, var det faste magasin. så jeg solgte min R93er for en god pris. og købte en R8 pro med safari skæfte med en semi pibe, i kal .30-06 det dur bare!
siden hen er der kommet en 6,5x55er og en .375 H&H til. det er vare noget der dur.jeg skyder ca 1500skud om årdet, og har ikke haft en klikker endnu!
jeg kan slet ikke finde noget at klage over. på drivjagt, som den er særligt egnet til. syndes jeg at det er klart lettere at lade og aflade ikke mindst.
men hvis jeg var dig så ville jeg beholde optikken, da man jo midster ret meget på dét.
montagen passer jo over på.
hvor bor du i landet? hvis du ville prøve den.

håber du kan bruge dét til noget

MVH
Anders
22 LR. 22 Win. Mag. 9mm luger 357 mag. 6,5X55 .30-06 .375 H&H Mag
MVH
Anders
22 LR. 22 Win. Mag. 9mm luger 357 mag. .243W 6,5X55 .30-06 .375 H&H Mag
Svar
#13
AN, og du er helt sikker paa, at brudstykket ikke allerede har vaeret en tur gennem panden? [Big Grin][Big Grin]

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#14
ja da.
det er sgu seriøst.

der udover så er jeg rigtig godt tilfreds med at der er plads til en bønne mere, som jo altid er rart når der kommer mange svin.

Det eneste man kan sige til det med at have flere piber, er at man slipper ikke med at købe kikkerter til dém. til min 6,5x55er har jeg en swarovski 2,5-10x56 Z4I til min .375er har jeg en Swarovski 1-6x24EE Z6I og til min .30-06er har jeg sgu lige været heldig at finde en Zeiss 3-12x56 Victory med IC control. Derudover også en Aimpoint til denne pibe.

Det er sgu noget lettere at have sæt i stedet for at skulle flytte optikken over, og klikke på plads. men da man IKKE skal indskyde når man har skilt og samlet den igen.
en ren fornøjelse.
derudover så er det jo også rart at man ikke skal op med penge når man skal have fornyet tilladelser, eller have flere piber.

MVH
Anders
22 LR. 22 Win. Mag. 9mm luger 357 mag. 6,5X55 .30-06 .375 H&H Mag
MVH
Anders
22 LR. 22 Win. Mag. 9mm luger 357 mag. .243W 6,5X55 .30-06 .375 H&H Mag
Svar
#15
R8 virker fortrinligt...... Har selv en r93 og har overvejet r8 efter at have set den i aktion på forskellige jagter.. Umiddelbart har den alle fordelene...
Alt sludderet om hurtig repetering med bolt action rifler ser jeg simpelthen bort fra..... Repeteringen med rettrækkerne ER nemmere... Klart der findes nogen, der magter at gøre kunsten efter på alm. rifler, men det er ubetinget nemmere at lære hurtig repetering på rettrækkerne...
Med fare for at forurene tråden yderligere, så kunne du jo kigge i retning af Merkel rx helix .... Det er en riffel der har alle blasers fordele plus et aftageligt magasin... satme en fin riffel.... Hvis jeg skulle udskifte min r93ér blev det ikke længere til en r8 men i stedet til en merkel helix.

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#16
Tak for svarene alle sammen og mange tak til A N Rasmussen du ramte hovedet på sømmet det svar var lige det jeg ledte efter
MVH. KJI@
Svar
#17
Hvad med en merkel helix?

Mvh.
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#18
jamen det var da bare så lidt. skriv endelig hvis du har flere spørgsmål.
og skriv endelig hvad du bestemmer dig for.

MVH
Anders
22 LR. 22 Win. Mag. 9mm luger 357 mag. 6,5X55 .30-06 .375 H&H Mag
MVH
Anders
22 LR. 22 Win. Mag. 9mm luger 357 mag. .243W 6,5X55 .30-06 .375 H&H Mag
Svar
#19
Hej
Jeg skiftede min R93 prof ud med en R8 pro med safari skæfte som er en del tungere og er lavet klar til tykke piber og er født med rekyldæmper i skæftet. Jeg er utrolig glad for min nye riffel, MEN de nye magasiner er meget svære at lade oven fra, Blaser har snakket om de ville lave nye magasiner, men jeg ved ikke hvad der sker på det punkt.
På min 6,5x55 kan jeg ikke trykke patronen ned med en finger som jeg nemt kunne på min R93, mit 30-06 løb går lidt bedre, samt mit 8x68S magasin kan jeg lige lade med en finger. Pga. det er vigtig for mig at kunne lade oven fra på drivjagt. Er i Polen en gang om året og der skal hældes nogle bønner i.
Explore det kan godt være der er få, der kan repetere lige så hurtig med et boltbundstykke, men i det virkelige verden er det bare ikke sådan. Når vi er på drivjagt er der 50% Blaser rifler og 50% boltrifler med, men det er Blaser riflerne der skyder over 70% af vildet, dem med en bolt riffel får ikke sendt stifter nok af sted.

Det er udelukkende pga. drivjagt at jeg har skiftet til en R8 ved at den har en stift mere at gøre godt med. Det har nu ikke generet mig at tage patroner ud efter en sået på den gamle R93.

Hvis du skifter, så prøv om den er til at lade oven fra, der er meget stor forskel på de magasiner jeg har prøvet. PS. det er når magasinet sidder i riflen der er problemer.

Det med lommeuld sker ikke for der er en lille beskytter med til at sætte over patronerne hvis man går med så meget skidt i lommerne[Big Grin]

Hvis jeg ikke gik på drivjagt valgte jeg personligt R93 riflen som jeg elskede at skyde med.

Mvh Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#20
hej maubla
vil du sig at R93 er bedre skydende end R8
hilsen kji@
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)