Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
375H&H versus 338 win mag
#1
jeg er blevet forelsket i en Sako 85 Kodiak og funderer nu over fordele og ulemper ved de 2 kalibre den fås i.

så bare skyd løs:-) jeg er mest interesseret i forskel i rekyl, og og praktisk oplevet skudvirkning.

riflen skal bruges til alt europæisk vildt og måske engang i frmetiden afrika, alaske, Canada....

Mvh
CE
Svar
#2
.338 WM hvis vi kun måtte eje 1 kaliber.

med mindre du går efter BIG (4)5 så er der ingen grudt til at gå så højt op i kaliber. Skal du engang deltage i en feltskydning, så lader du med lette kugler i din .338 og du bliver ikke så blå på skulderen.

Skyder du mange skud så er .338 billigere i krudt. Kuglerne koster stort set det samme (med en lille fordel til .338)

Det vildt på den nordlige ( og sydlige) halvkugle der kan tåle en velplaceret kugle fra en .338 er ikke værd at æde [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Nu er der jo ingen der siger at cepture kun vil have den ene riffel. Al Europaeisk vildt og det meste andet kan jo nedlaegges med .308Win eller 30.06. Du vil jo nok alligevel ikke stille op til jagtfeldt med en af disse rifler. Meen hvis du en gang droemmer om Afrika, vil du med garanti ogsaa droemme om en Boeffel paa et tidspunkt. Den og de andre store arter kan du jo klare ved at vaelge .375'eren. Den er fuldt lovlig hertil selv om din PH nok selv gaar rundt med en livsforsikring i form af en 458'er eller lignende (men det er jo ogsaa ham der skal rydde op efter et evt. uheldigt skud). En .375'er er, om ikke behagelig, saa saerdeles haandterbar med lidt traening. Den er heller ikke for voldsom til de Nordamerikanske arter eller elg og gris i Europa. Du kan anvende kugler fra 235 grs til 350 grs, som skulle daekke behovet. Dertil vil du kunne koebe ammo i samtlige afrikanske jagtlande.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#4
hej du
da jeg købte min .375H&H Mag tænkte jeg også på at købe sådan en 338 men gik væk fra tanken igen for som Hjemmeladeren så korrekt siger så behøver du aldrig at købe noget der er større når først du har sådan en 375er.
jeg har i maj måned i Canada med min .375er og den virkede upåklageligt bjørnen gik 15 mete efter skudet, og udgangshullet var på størrelse med en 2-krone.
rekyl; jo jeg var ude og købe en Swarovski 1-6x24 EE, for når jeg lå ned med min alm 2,5-10x56 kunne jeg nogle gange mærke at kikkerten kom op til øjenbrynet, den hverken slå hul eller noget men syndes ikke der var dét jeg havde lyst til.
men når først indskydningen er overstået, så mærker men den ikke rigtig. (det gør man jo sjældent på jagt)

så jeg kan kun finde gode til at sige om den gode gamle safarikaliber.

MVH
Anders
22 LR. 22 Win. Mag. 9mm luger 357 mag. 6,5X55 .30-06 .375 H&H Mag
MVH
Anders
22 LR. 22 Win. Mag. 9mm luger 357 mag. .243W 6,5X55 .30-06 .375 H&H Mag
Svar
#5
Var der grizzly bjørn du skulle skyde siden du valgte så voldsomt et kaliber??

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
Jeg tænkte det samme. Jeg skød en sortbjørn med min 30.06
På samme tur blev der skudt 2 sortbjørne med 6½ træls. Ingen problemer der.

Søren Ervig har vist skudt flere bjørne end de fleste og han bruger en .338WM osse til grizzly.

Den der "jaaaamen, hvis du en dag kommer til Afrika og vil skyde en bøffel......."

Jeg vil æde min gamle hat på at det er mindre end en ud af hundrede danske jægere i Afrika som nogen sinde kommer til at skyde en bøffel. (kender dog en der har skudt bøffel med en .338[^])

"jaaaaaaaa, og så kan du få patroner allevegne til din .375er..."

Det var dog et fantastisk argument for at tage den ene frem for den anden. Hvor mange gange er der reelt nogen der har mister ammunitionen på en jagtrejse? og sker det, så kan man sikkert låne en anden på stedet.

Hånden på hjertet. Der er kun "må have-sygen" der taler for en .375HH frem for en .338

Ulemper ved 375HH: ammunitionen er dyrere, rekylen er kraftigere, låsen er længere og tungere, skydeskiverne er meget dyrere(læs bøfler, elefanter, næsehorn)[Wink]

Køb nu den Kodiak i .338WM og kom ud og brug den [Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Og har Anders så gjort noget galt i, at skyde en sortbjørn med sin 375'er????????

Det kunne jo være at hans nærmeste kaliber under, er en 223'er???[Smile]

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#8
375 H&H er minimum mange steder i Afrika, men den er gennemprøvet og med lettere kugler skyder ned rimeligt/godt på længere hold. Hvorvidt den er egnet til Europæisk/Nordamerikansk jagt vil jeg lade stå åbent, men den er lidt i overkanten medmindre det drejer sig om brun bjørn eller 250 kg anskudt keiler. Den er uforskammet dyr at skyde. Min 375’er er anskaffet fordi en god ven/kammerat stoppede med jagt og den er minimum til bøffel.
338 Win Mag, den er vel en af de bedre af de mange mellem klasse patroner der findes, hvis man vil have smæk for skillingerne. Skal man hovedsagelig skal jage i Nordamerika/US er den perfekt. Hvis det er til plains game i Afrika eller Europæisk trofæ jagt er den også brugbar. Den skal efter min mening have ”Premium” kugler for at fungere optimalt med de hastigheder den præsterer. Jeg har aldrig overvejet at anskaffe en 338 Win Mag fordi jeg synes der er lidt for meget smæk bagud for det ekstra man får i energi, dels er jeg håbløs sentimental og forud indtaget med hensyn til 9,3x62, men 35 Whelen og 338-06 er også i mine overvejelser.
Sum: Det er det berømte hop fra medium hidsig til stor, af de to jeg ville vælge 338’ern og leje en camp riffel den dag du når bøffelen

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#9
Hvad kan man skyde med en .338'er som man ikke lige saa godt kan skyde med en .308 eller 30.06'er? Nu har du jo ikke fortalt hvad du har i forvejen, men hvis man skal have en riffel mere, for at goere en forskel i forhold til dem der daekker behovet i Europa, vil jeg klart gaa efter en .375'er.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#10
Jeg har i forvejen 223, 22-250, 6,5, 308, 9,3-62
Men hvor meget kraftigere er rekylen i de to kalibre i forhold til eks 300win mag som
Jeg har skudt en del med?
Mvh ce
Svar
#11
Det kommer jo an paa.... Der er mange faktorer der paavirker hvordan du foeler rekylen. Bl.a. riflens masse, skaeftefacon, projektilvaegt m.v.

Jeg skyder selv en hel del med .375Ruger, som skulle vaere lidt kraftigere end en H&H. Jeg har skudt baade med og uden mundingsbremse (knaldforstaerker) og syntes bestemt den er til at holde ud i begge konfigurationer. Har uden problemer flere gange skudt 20 - 40 skud liggende i forsoeget paa at finde en god ladning. ok - man er ikke i tvivl om at den gaar af, men det er man jo heller ikke med en 300 WinMag. Jeg har til gengaeld ikke proevet en .338'er, saa jeg har ikke noget sammenligningsgrundlag til den.

Edit: Med det arsenal du allerede har, vil jeg slet ikke vaere i tvivl. Du skal op i .375 for at goere en forskel..

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#12
Har 300WM og 375HH - foretrækker 375'eren [Wink]

Uvenner med Photobucket - men medlem af Asgaard.
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=25600
mvh
Svar
#13
Nogen kan bedst lide moderen, andre datteren.

Hvis jeg ikke havde nogen kalibre i forvejen, så ville jeg vælge 338.

Jeg har skudt med den i 20 år og har været meget tilfreds. God kuglevægt og fin hastighed, uden at skytten ryger ind i nabokommunen når han trykker af. Den slår ikke hurtigere ihjel end en 308 win, men den har bare det overskud, der gør at det ikke betyder noget om en elg eller eland står skråt for. Kuglen (hvis man vælger de tunge) skal nok nå derind, hvor det gør ondt.

Modsat 308 så er den faktisk ganske skånsom mod mindre vildt såsom råvildt, springsbuck osv.

Kæmpe kugleudvalg fra ca. 160 til 300 grs og stort set alle fabrikanter laver fabriksammunition til dette kaliber.

Men, hvis du planlægger at beholde din 9,3x62, så ville jeg måske overveje 375'eren.

Der er dog en mere pointe. 375 bruger langt hylster og meget krudt. 338 bruger kort(ere) hylster og mindre krudt.

Dette kan betyde, at 375 mister relativt mere i den (meget) korte pibe kodiaken har, end en tilsvarende 338 gør. Dermed kan forskellen måske udligne sig lidt. Jeg har dog ikke haft tid til at granske det nærmere, men jeg er ikke særlig vild med den meget korte pibe på kodiaken.

Mvh Søren
Svar
#14
Den er uforskammet dyr at skyde

næe, hornadys kugler er da ikke voldsomt dyre, og det ekstra gram krudt er heller ikke voldsomt [Smile]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#15
Strom det kan Du ikke være bekendt. Nu var vi nået til, at det
kun var et spørgsmål om hvor stor nærirgr.. man er, og så ødelægger
Du det hele[}Smile]

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#16
undskyld[Wink]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#17
Strom (naturgænger)
Hvad kan du lave denne her til:Barnes-X Tripple i 300 grain, m. 70 grain Rhino 15. Federales Magnum primer, Remmington hylster, sat til 91 mm og krympet. Dito på Barnes Solid?

Den skal jo bruges til det den er designet til[Smile]

Hav endnu en dejlig sommerdag, Thorlak

NB: NU er der 5 dage til brunst buk[:p]

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#18
30,40 kr
under et par kr mindre i .338 (hylstret er faktisk dyrere hos Rex [Wink])
så forskellen er ikk så stor [Smile]

men med hornady og eget hylster minus ca 15,-

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#19
...jeg ville vælge 338`eren. Og skal du bruge en riffel til de rigtig store en dag, så skal du jo ikke bruge en sølle 375`er men derimod vælge en rigtig riffel i kal 416 eller større.. (Helst 458 eller større efter min mening..) [Smile]
Svar
#20
Ved at have sin egen 375 er kan feks træne engang imellem hvilket er vigtigt når man skal gøre sig klar til en dyr jagttur. det er bare noget andet end at sidde og skyde mange skud med en 6.5x55 eller et andet hyggekaliber, og kræver lidt træning til tilliden mellem dig og riflen. Jeg leger lidt med en zkk 375 H&H for tiden og træner ud til 300 meter både fra rygsæk og i bænk med 300 gr kugler, og syntes det sagtens kan gøres uden at blive skubbet ind i nabokumunen. Men 375 eren ligger selvfølgelig tæt på din 9,3er, så det er jo et svært valg, men jeg tror ikke 338 eren kommer til sin ret med kort pibe.

who dares wins
who dares wins
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)