Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Høring om hare og agerhøne
#1
Høring om hare og agerhøne

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#2
Ja, det var ikke uventet det ville komme. Jeg tror ikke en skid på at fredning vil redde agerhønen, men der skal etableres nogle biotoper til agerhønen.
Etableringen af disse områder skal styres af staten, da landbruget selvfølgelig ikke skal miste en krone.
Vi jæger skal stadig fortsætte med vores udsætninger og hvis der sideløbende kunne lave en udvidelse af jagttiderne på krage, skader og ræv.

Evt en en skydepulje på kager og skader, hvor der givet et beløb pr. sæt ben og ræven skyden en time før og efter solen står op og går ned.

Det vil også have et positiv indvirkning på haren.

Nyland
Svar
#3
Citat:quote:

Mange danske jægere er opmærksomme på, at små bestande er sårbare, og derfor er harejagten stærkt begrænset eller helt indstillet på mange revirer.


Det er rart med lidt ros engang imellem.
Normal har vi mange harer i skoven under bukkejagten og i august, men så slutter festen. Derfor spørger vi før hver jagt om der er nogen der vil have en hare med hjem, når og hvis det ønskede antal er nedlagt stopper afskydningen. Og det er ikke mange der vil have hare med hjem og sidste år var det totalt 8 stk på 840 tønder skov med lidt mark.

1. Vi slipper for at have hare liggende på paraden som ingen vil have med hjem.
2. Vi slipper for hovedløse vandrette bagskud med piberne ført gennem skyttekæden.
3. Bestanden bliver nænsomt beskudt.

Hav en dejlig sommer dag, Thorlak.

NB: Nu skal jeg kun sove 6 gange før der er Polsk brunst bukke på menuen[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Og det ville hjælpe med krage regulering hele året

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#4
kan tilslutte mig det Thorlak og Nyland siger ,hvorfor skyde noget vildt som er truet på bestanden ,jeg har lært fra jeg var helt lille og kom med på jagt [Smile]at man kun høster af overskuddet de første år havde vi mange fasaner og harer. Der blev /bliver kun skudt kokke (fasaner) harer blev skudt men kun store velvoksne af slagsen agerhøns kun når der var store flokke og altid stopped vi når der var skudt (nok) det vil sige måske en del af marken kavde givet en hare så skulle der ikke skydes flere der den sæson der skal jo også være noget til næste år. [?] .Der er ikke skudt vildt af de nævnte arter i over 12 år på mit terræn det er absolut ikke noget stort jagtryk så en fredning her ville ikke ændre noget jeg fodre og har lidt vildt agre og håber denne sæson at åbner op for at skyde en fasan kok og en stor hare.en del af skylden for tilbage gangen er helt sikker omlægning af landbrug en anden del er rovvildet som har gode betingelser i vores åbne landskab så kunne man igen bekæmpe de ynglende krager/skader (på reden)og måske jage dem og ræven 1 time mere morgen og aften.[Wink] ja det ville hjælpe. Enhver ordentlig jæger ville aldrig drive rov drift på det han/hun elsker nemlig vildet som jo er grundlag for jagten.
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by nyland

.............men der skal etableres nogle biotoper til agerhønen.


Ja og der skal plantes/sås Pileurt en mas - Agerhønens tilbagegang er fuldstændig parallel med Pileurtens tilbagegang.

[Image: bueskytte.png]
Svar
#6
Uambitiøs

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#7
Pengene skal nok komme

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#8
Hvis vi kigger på enkeltbetalingsordningen. Så favoriserede den kornafgrøder frem for foderroer. Eller det vil sige majs. Hverken hare eller agerhøne kan leve i majs.
Derudover så dyrkes der også meget mere vinterraps nu end tidligere. Der er færre men større kvægbesætninger nu. Det hedder strukturudvikling. Jeg mener personligt at frivillige aftaler er vejen frem. Her vil vi kunne afprøve og udvikle de tiltag som virker. Senest har dof bevist at man ikke kan vurdere en bestand fra et skrivebord. Vi skal ud og have gummistøvler på.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)