Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny kikkert
#1
Ærede formænd[Smile]

Jeg har for nyligt spurgt om det samme, men jeg har nu reduceret "kikkert kandidaterne" til 2[Big Grin]

"Dyret" skal sidde på en .30-06´er, og vil fortrinsvis blive brugt til anstandsjagt, men også lidt drivjagt. Det skal siges, at indfinder der sig en ræv på 400 meter, så bliver der åbnet ild, så det skal den også være egnet til.

Nå til de 2 rivaler:

Zeiss 3-12X56 HT Victory, med kliktårn og lys, sigte 60.

Smidt & Bender 3-12X50 PM II/LP, sigte P3L.

Hvor får man mest for pengene?

-Skal jeg satse på høj lysgennemgang med Zeiss´s nye glas + 56 mm objektiv.

-Eller skal jeg satse på S&B`s militær udgave af en kikkert, som man må antage er skruet fornuftigt sammen[8D]

Fuck jeg burde ramme sengen [|)][|)][Big Grin]

Hilsen Kim
Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18
Svar
#2
Ræv på 400meter skudt med 30.06 på 12 gange forstørrelse er nok liiiiige at stramme kravene til en selv og udstyret.....

Med de krav som både drivjagt og skud på 400 meter ville jeg nok kigge nærmere på Swarovski Z6 eller de nye Leica Magnus. I begge de to får du et noget større spændvidde i forstørrelsen således at du både kommer lidt under 3x (max nedre grænse for forstørrelse til drivjagt i Polen) og lidt over til de helt lange skud.

Hvis valget kun er mellem dine 2 kandidater ville jeg nok vælge Zeiss med 56mm og det nye glas.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Du har nok ret Max. Jeg har bare altid haft Zeiss, så det ville jo være nærliggende, men jeg skulle måske over i den anden lejr[Smile] Læs; Swarovski.

Hvor langt mener du erfaringsmæssigt, at jeg skal ned i forstørrelse, til drivjagt?

Hilsen Kim
Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18
Svar
#4
1,5-2x så du kan skyde med begge øjne åbne

Selv bruger jeg en Aimpoint hvis det er et snævert pas.
Ellers bruger jeg en 1,5-5x

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Det er taget til efterretning. Så er vi nok ude i noget Swarovski 2-12. Et kompromis vil aldrig blive 100 %, men jeg kan da komme så tæt på som muligt.

Det optimale ville jo være at have 2 kikkerter. Evt. 1-6X24 og 2,5-15X56[8D] Men det er også en dyr løsning[B)]

Hilsen Kim
Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18
Svar
#6
Men tak for rådet Max[Smile] Der kan vidst ikke koges mere suppe på det emne. Det er bare at get on with it[^]

Hilsen Kim
Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18
Svar
#7
har selv den nye Leica Magnus og er sikker på den kan tilfredsstille dine ønsker.
kan forøvrigt skaffe dem til rimelig pris.

HIKE
HIKE
Svar
#8
Citat:quote:

Posted - 26/07/2012 : 09:58:05
--------------------------------------------------------------------------------
Det er taget til efterretning. Så er vi nok ude i noget Swarovski 2-12. Et kompromis vil aldrig blive 100 %, men jeg kan da komme så tæt på som muligt.

Det optimale ville jo være at have 2 kikkerter. Evt. 1-6X24 og 2,5-15X56 Men det er også en dyr løsning

Hilsen Kim


Nu behoever du jo ikke noedvendigvis koebe alting paa en gang. Har lige bestildt en Z6i 3-18 x 50 P BT 4Ai (den er bestildt til at komme lige foer den Svenske bukkepremiere)[:p] som supplement til min Z6i 1-6 x 24 EE (som jeg koebte for mere end et aar siden). Saa skulle man vel ogsaa vaere daekket ind til det meste..[:I]

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by P226

Det er taget til efterretning. Så er vi nok ude i noget Swarovski 2-12. Et kompromis vil aldrig blive 100 %, men jeg kan da komme så tæt på som muligt.

Det optimale ville jo være at have 2 kikkerter. Evt. 1-6X24 og 2,5-15X56[8D] Men det er også en dyr løsning[B)]

Hilsen Kim



Nej, det kræver bare at man køber andre mærker end de tyske/Østriske.
Har en Trijicon 1,25-4*24 og en Welter 3-12*56. Er dækket ind til alt muligt, og umuligt jagt for under 8 kilo, og det er enda med 2 stk montager.[Wink] ( Leupold Qrw, og Mark 4 )
Så kommer der sikkert en masse snak om lys og dit og dat. Men jeg har endnu ikke oplevet at, jeg ikke kunne skyde, uanset lys forholdende. Måske jeg bare har gode øjne....[Big Grin]

" Lange tunge kugler "

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#10
@ HIKE -

Tak for buddet, men jeg har også mine kontakter[Smile] Leica er bestemt en god kikkert efter min mening, men når vi er oppe og snakke den pris, så kan jeg godt lige finde de sidste gryn til en Zeiss/Swarovski.

Det var mere et spørgsmål omkring forstørrelse. Fabrikatet bliver en af de 2 ovenstående[^]

@ rkn -

Det lyder som et rigtig godt set up du kører med.

Jeg har også overvejet at sætte en picatinny skinne på Sako´en, og få kikkerten i et par QRW ringe med vingemøtrik. Så havde jeg tænkt på at købe en Aimpoint micro, eller en EOTech, til hurtig skydning. Hvad gav du for din Trijicon? Jeg er nemlig lige blevet B***** i R**** da jeg købte et sæt Trijicon night sights, til min Glock 17 DK[xx(]

Hilsen Kim
Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18
Svar
#11
Nå - du fik måske en piller bedding i det bagerste hul?

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#12
Hvis det ikke skal være af de dyre mærker, så prøv at kig på DD-optic....Jeg har købt en 1,5-6x42 Til ca. 5K og den er virkelig klar i glasset og lyset er meget skarpt i den og kan selvfølgelig dæmpes.Den virker også robust.... Jeg har dog ikke været på jagt med den endnu,men på elgbanen virker den upåklageligt.

Ellers så køb en S&B[Big Grin]

mvh.

bbs
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by hjemmeladeren

Nå - du fik måske en piller bedding i det bagerste hul?

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs


[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Ja 1795,- for et metalkorn og kærv[xx(] Det gør stadig nas bagi[B)] Jeg kunne få det samme sæt for 79 USD i USA, men nej nej. No foreign sale[V]

Men det kunne jo være at Trijicon´s sigtekikkerter ikke var så dyre igen. Pengene er ikke noget problem, men man vil jo altid spare hvor man kan.

Hilsen Kim
Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18
Svar
#14
Kan ikke huske om det var 4500 eller 4800 jeg gav for Trijiconen.
Købt igemnen sverige[Smile] Men nu er deres krone jo blevet stærk igen æv æv.
Havde engang en Aimpoint micro, den sparede jeg næsten 2000 kr på, ved at købe den i sverige, men da var kursen også helt i bund.

" Lange tunge kugler "

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#15
Nå okay, er det alt. Så kunne det sagtens være en mulighed. Det er trods alt billigere end en Zeiss 1,1-4x24[xx(]

Min eneste erfaring med Trijicon, er fra Forsvaret.
Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18
Svar
#16
Hvilken model og hvilket sigte skal jeg gå efter?

Ja de satans Svenskere[Big Grin] De må lige se at få svækket deres krone igen.
Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by P226

Ja de satans Svenskere[Big Grin] De må lige se at få svækket deres krone igen.



Det er da fordi vi er bundet op på den s***** euro[V] der falder som en sten[xx(] £ og $ er jo også blevet meget dyrere![Smile]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#18
Så må Sverige bare opkøbe en helveds masse udenlandsk valuta, og sænke renten. Det skulle nok få svækket deres valuta i forhold til euroen / kronen [^]

Nå tilbage på sporet.

@ rkn - Jeg er nu kommet frem til at jeg må have en Accupoint 1-4X24. Hilket sigtemiddel bør jeg vælge?

Et almindeligt trådkors, eller "trekants" sigtet?

Hilsen Kim
Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18
Svar
#19
Godt valg. Du skal tage det Bac Sigte med gul lys.

[Image: TR24_reticle_thumb.jpg]

" Lange tunge kugler "

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#20
Tak for rådet [Smile]
For lige at være helt sikker, så er det den model med en lodret streg og med i trekant i toppen ikke? Og så i gul.
Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)