Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bukken som ikke var død
#1
Hej
Jeg sidder pt. i Polen på bukkejagt her den 30-07.2012
I Søndags skød jeg 2 bukke, en med et perfekt bladskud og så skulle jeg skyde nr 2, den stod i højt korn så hvis jeg skulle skyde den skulle den have et hals skud som jeg så valgte at give den, bukken klappede til jorden, min stoker og jeg gik ud for at hente den, vi slæbte den til bilen og den kom i et stort plastikkar, hvor den anden buk også lagde, min stoker ville ikke brække dem før vi skulle holde pga. det ikke skulle gå ud over jagttiden, der går over en time hvor bukken har lagt dæd i bilen, men da jagten var færdig skulle vi brække de 2 dyr, vi tog kassen ud af bilen og lod kassen falde de sidste 10cm mod jorden, da kassen ramte jorden sprang bukken op på alle fire ben og løb sin vej [Sad] Min stoker er præsident på det arial vi er på, han havde det virkeligt dårligt over det som var hent, så han fik fat i en hund for at finde bukken, de brugte hele eftermiddagen på at finde den, men de fandt den ikke.
Det er første gang jeg har oplevet at en død buk kommer til verden igen.
Det med hals skud brænder jeg bestemt ikke for, men hvis vi ikke benytter os af det er jagten spilt, pga. der ikke er høstet, så er rejsen spildt.
De andre 3 danskere driller mig med at jeg skal betale for en anskydning.

Normalt når et dyr er ramt dårligt så affanger man det med et halsskud, men bukken var jo død, så det tjente ikke noget at skyde den igen i halsen.

Mvh Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#2
Ja, man skal høre meget før ørene falder af. Jeg har oplevet lidt i samme stil, men jeg begyndte bare at brække dyret 10-15 min. efter skuddet (også på halsen). Det var et efterårsdyr så der var ikke noget trofæ at sidde og dvæle ved. Derfor gik jeg med det samme igang med brækningen og da jeg jager fingrene ind i kalorius slår hjertet stadig[:0][:0][:0] jeg sprang en halv meter op i luften. Der var intet at se på dyret og der var ingen bevægelse, men hjertet det slog sgu....

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#3
Og fortsat knæk og bræk dernede forresten.

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#4
Hej igen
Ja jeg har aldrig i mit liv oplevet noget ligende.
Jeg fik en 6 ender her til morgen igen, men min stoker vil jeg ikke have mere, hvis jeg skal bruge samme revir igen, de andre 3 har skudt mange fine bukke, men det lykkedes ikke for mig, men man kan ikke vinde hver gang, for sådan er jagt jo[Wink]

Knæk og bræk

mvh Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#5
@ Ole
hvordan er vejret ?
(kører i morgen[:p])

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
Den var vel bare bange for skuddet [Big Grin]

Spøg til side, hvor var den ramt i halsen og hvad kaliber ?

I didn't come this far to miss!
I didn't come this far to miss!
Svar
#7
Ja, det lyder helt sikkert som et tapskud, siden den genopstod

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Tillykke med bukkene, den ene er så dog startet på sit næste liv [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#9
Det må være et tapskud. Jeg synes ikke det er god stil at skyde på halsen. Træfområdet er meget lille og hvis man ikke rammer godt, så vil der næsten helt sikkert opstå en træls anskydning.. Undskyldningen med at jagten er spildt hvis man ikke skyder på halsen hopper jeg ikke på. Så må man vente til bukken står i et sprøjtespor med bladet fri. Det kan godt ske at man skal bruge mere tid pr. dyr, men man tager vel ikke til polen for at skyde flest mulige bukke, men for at få nogle gode oplevelser? Jeg kan sagtens nyde en buk uden at den er i trådkorset [^]
Svar
#10
Tillykke med bukken.

Du er tilsyneladende i stand til at vurdere og tage ansvar for dine handlinger. Godt nok for mig[Wink]

Skød selv en ulige 14 ender i weekenden og den stod også i en hvedemark.
Den blev skudt ligedan på 212m.

Kan lige smide et billede i en anden tråd for ikke at hijacke din tråd[B)][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Fint, fint at man tager ansvar for sine handlinger, men uanset hvordan man vender og drejer det, så er de to halsskud, som omtales i starten af tråden IKKE gået efter hensigten og dermed er de IKKE resultatet af en god situationsvurdering i skudsituationen. Tværtimod. Det er jeg sikker på at skytterne har lært noget af. Det kan vi andre så også vælge at gøre...

Jeg har altid ret. Sådan ER det. Accepter det!
Jeg har altid ret. Sådan ER det. Accepter det!
Svar
#12
Hej
Vejret var super til jagt, vi fik lidt regn, men det gør det kun bedre.

TheDarkside: hvis jeg bare skal nyde bukkene i et sprøjte spor så gider jeg ikke køre til Polen for det. Det kommer af sig selv at der skal arbejdes og kæmpes meget mere for at finde de gode bukke når kornet er over en meter høj, man kan jo ikke se dem[Smile].

Det med halskud er normalt en meget fin løsning, men ikke normalt noget jeg har brugt, da jeg normalt skyder på bladet, men hvis min stoker havde brækket dyret efter jeg havde skudt, da vi kom ned til bilen med bukken, var det her aldrig sket, bukken var jo død.

Vi var 4 mand af sted og skød 21 bukke, hvor de 16 er skudt i halsen, hvor af de 8-9 er til metal. Der var 2 bukke på 220gr. resten fra 320 til 480gr. netto. vores bukkene bliver tøret godt inden vejning og alle bliver fratrukket 90gr. hvis der er nogle der ikke er blevet tøret nok, så fratrækker de yderligere 10-25gr alt efter størrelse.

Der var en af deltageren som skød 8 bukke alle i halsen.
Vi har ikke lavet anskydninger på vildet, men jeg havde en som vende tilbage til verden igen, mod min vilje, normalt brækker jeg dyret efter skudet når der er varmt, men stikke det ikke når den ligger sten død.

Normalt skyder jeg fem bukke på en tur på 3 dage, det har været mit mål og det har ikke været nogen problem.

Men jo turen er spildt, hvis vi ikke kunne skyde på halsen, eller meget høje skud på rygsøjlen, for så havde man ikke fået nogle bukke.

Vi har ingen bukke på den her tur som har skulle have mere end et skud.

DET som hente for mig er hvis ikke noget der sker normalt, så det får ikke mig til at fravælge at skyde på halsen en anden gang, men vælger bladet hvis det er muligt.

Alle der har skudt mange bukke/dyr har også prøvet at lavet en anskydning, eller så omgåes man sanheden og lyver også om andre ting (min mening[Big Grin])

Jeg er ikke flov over at jeg har skudt på halsen.
Jeg ved der er flere her på forumet der benytter sig af det, ikke fordi det giver mig ret til det pga. andre gør det.

GT. jeg har set dit billede af din fine buk, stort tillykke med din flotte buk.

Mvh Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Maubla

Alle der har skudt mange bukke/dyr har også prøvet at lavet en anskydning, eller så omgåes man sanheden og lyver også om andre ting (min mening[Big Grin])



Jeg har ikke skudt så mange dyr og jeg har da heller ikke haft anskydninger, men jeg kan da godt se at det skal komme[xx(] NOT
Jeg bestræber mig på at undgå at anskyde dyr, uanset hvad der skal til. Jeg vil ikke anskyde et dyr og jeg regner bestemt ikke med at det skal ske, selvom jeg ved jeg kommer til at skyde mange dyr. Anskydninger KAN undgåes hvis man lader være med at krumme fingeren i situationer hvor der er den mindste tvivl. Ja, det betyder at man skyder færre dyr, men det går mig bestemt ikke noget.
Jeg hader den slags generaliseringer[xx(]

Min første buk skød jeg da i en meter høj kornmark, men jeg ventede også 20 minutter på at den kom ned i et sprøjtespot hvor jeg så kunne sætte en lille smule baglig bladkugle (ren lungeskud- 1 ribben brækket og absolut ingen kødskade[:p]). Det er så tilfredstillene IKKE at tage en chance. Jeg skød naturligvis fra bipod i liggende stilling. Et alt for nemt skud vil mange nok mene, men det var sgu tilfredstillene at se at kuglen havde ramt under en cm fra hvor jeg sigtede.
Svar
#14
Hej
TheDarkside, du skal heller ikke gøre som mig, for jeg skyder nemmelig mange bukke, jeg bestræber mig heller ikke på at lave anskydninger, men jeg kan ikke sige mig fri for at det er sket.

Jeg syntes det er utrolig at du kan ramme indenfor en cm fra hvor du sigter, man skulle tro dine bukke går rundt med skydeskiver på, siden du kan sige det så nøjagtig inden for en cm.
Du må undskylde, men er den ikke lidt langt ude....[Smile][Big Grin]

Mvh Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#15
Hej Thedarkside

Man skal selvfølgelig altid gøre sit ypperste for at undgå dumme anskydninger.
Om min moral er anløben og jeg er et svagt menneske må andre bedømme, men jeg har også taget større chancer når jeg har betalt 10.000-50.000 og har 3-10 dage til rådighed end når det er på hjemmebane og har hele jagtsæsonen at jage et givent dyr i...
Det er måske nok forkert men sådan er det bare.

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#16
Darkside...Lad os tage denne tråd om igen når du har skudt de første 100 af alt det hjortevildt , uden at have lavet en anskydning eller taget en chance ...

Støver.
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Citat:quote:

Originally posted by Maubla

Alle der har skudt mange bukke/dyr har også prøvet at lavet en anskydning, eller så omgåes man sanheden og lyver også om andre ting (min mening[Big Grin])



Jeg har ikke skudt så mange dyr og jeg har da heller ikke haft anskydninger, men jeg kan da godt se at det skal komme[xx(] NOT
Jeg bestræber mig på at undgå at anskyde dyr, uanset hvad der skal til. Jeg vil ikke anskyde et dyr og jeg regner bestemt ikke med at det skal ske, selvom jeg ved jeg kommer til at skyde mange dyr. Anskydninger KAN undgåes hvis man lader være med at krumme fingeren i situationer hvor der er den mindste tvivl. Ja, det betyder at man skyder færre dyr, men det går mig bestemt ikke noget.
Jeg hader den slags generaliseringer[xx(]

Min første buk skød jeg da i en meter høj kornmark, men jeg ventede også 20 minutter på at den kom ned i et sprøjtespot hvor jeg så kunne sætte en lille smule baglig bladkugle (ren lungeskud- 1 ribben brækket og absolut ingen kødskade[:p]). Det er så tilfredstillene IKKE at tage en chance. Jeg skød naturligvis fra bipod i liggende stilling. Et alt for nemt skud vil mange nok mene, men det var sgu tilfredstillene at se at kuglen havde ramt under en cm fra hvor jeg sigtede.



Endelig - den perfekte og fejlfrie skytte og jæger [:0]

Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!
Svar
#18
Hej
Det som Mikkelhund og Støver siger er jo sådan der er, der er bare ikke så mange der vil indrømme det.

Hog, det med skudet sidder under en cm fra hvor TheDarkside sigter er næsten den bedste jeg har hørt [Big Grin][Big Grin], men det er da dejlig der er nogle som er pefekte [:0][:0]. Forstår ikke han kalder sig TheDarkside, TheLightside ville passe bedre [Big Grin][Big Grin] Undskyld, kunne ikke lade være [Smile]

Mvh Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#19
Hm, skyder i med korn og kærv?[Big Grin][Big Grin] Jeg skyder nu med sådan noget nymodens som en sigtekikkert med 3-9 gange forstørrelse. Så kan man altså se hvor man sigter. Indrømmet, jeg har aldrig lavet et så godt skud på jagt siden, men man har jo lov til at være heldig[8D]
Jeg er bestemt ikke perfekt og mine evner med riflen står på ingen måde mål med mine evner som haglskytte, det stinker jeg sådan set til[:o)][:I]
Men helt ærligt, er det ikke lidt vattet at sige at man kommer til at lave anskydninger når man skyder meget med riflen? Må man ikke sætte det som personligt mål at man vil undgå anskydninger?

@mikkelhund
Prisen for jagten bør da aldrig afgøre hvor store chancer man tager!? Du lyder som "en af dem" der giver kassen for jagtleje/rejsen og så også mener at man skal have noget for pengene. Sådan nogle kender jeg, de skyder ved alle gode som dårlige muligheder/chancer. Det er virkeligt til at brække sig over! Det er på ingen måde fair at dyrene skal betale prisen (i form af anskydninger og dårlig afskydning) for at du betaler for mange penge for at gå på jagt. Det sætter jægere i dårligt lys hos den almene befolkning.
Svar
#20
Citat:quote:

Men helt ærligt, er det ikke lidt vattet at sige at man kommer til at lave anskydninger når man skyder meget med riflen?

Nej, på ingen måde, det hedder realisme.
Statistisk VIL du HVIS du afgiver skud på et eller andet tidspunkt komme til at lave noget lort af den ene eller den anden grund (ligegyldigt hvilken). At bilde sig selv og andre andet ind er ganske enkelt for vattet[Wink] og til at kaste op over at høre på.

Når du vælger at "trykke på knappen" så sker det efter en afvejelse af mange ting og er såeldes uanset om du vil det eller ej en kalkuleret risiko.
Det er derfor jeg altid siger at når man skyder "skuddet" så skal man NÅR det sker være i stand til at reagere.
Her er træning med riflen en enkelt af de ting der hjælper.

Citat:quote:

Må man ikke sætte det som personligt mål at man vil undgå anskydninger?


Nej det MÅ du ikke, det SKAL du!

Det har intet direkte med det teoretisk statistiske udfald af jagten at gøre som nævnt ovenfor.

Nå men hvad fanden ved man også om det efter nogle hunderede stykker vildt...[B)]

Nå, bottom line, lad nu være med at sige at du aldrig vil skyde forbi/lave et dårligt skud, for det vil du komme til på et eller andet tidspunkt.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)