Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sauer 202 Outback. Låselængder og muligheder?
#1
Jeg overvejer at købe en Sauer 202 Outback, altså den med låsestol i aluminium. Jeg ved, sauer 202 kan bruge samme piber som baneriflen Sauer 200 STR, som jeg har i forvejen.

Planen var egentlig at have muligheden for at bruge en tung pibe i 6,5x55 eller en let kort pibe i 308W i begge låsekasser efter lyst og behov.

Men nu siger pusheren, at jagtriflen har forkellig låselængde i de to kalibre. Så jeg kan godt regne ud, at jeg ikke kan bruge en 6,5x 55 i den korte lås, men kan jeg købe den lange lås, og så alligevel sætte en 308 W pibe i senere? Hvad gør man med baneriflens magasin hvis man skifter piben fra 6,5 til 308W? Bruger man et langt magasin med en afstandsklods i bagenden ligesom S&L ?

Der var også noget med låseknaster i to eller tre rækker. Var det kun 243 W der havde tre rækker, eller er det alle kalibre med den korte lås ?

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#2
Det er noget vrøvl din pusher vil bilde dig ind. Sauer har kun 1 låselængde. De skelner mellem standard og magnum låsen som er tykkere.
Kun TakeDown udgaven har andre muligheder.
Du har ret i at .243 bruger sit eget bundstykke med andre lukkeknaster og jeg er usikker på om 22-250 bruger det samme.
Men 6½Træls og .308 kører i samme låsekasse med samme bundstykke.

Køb din riffel et andet sted......

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Hmmmm,

på std og magnum er der ihvertfald forskel i afstandene mellem gevindhullerne til montage pga. forskellig længde på systemet........

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#4
Fedt nok.

Det er ikke en magnum jeg skal have, og heller ikke 243W/22-250 eller TD. Bare en helt almindelig standard lås af aluminium.

Fungerer det almindelige 6,5x55 / 30-06 magasin også med den korte 308 W, eller er der fusket med det ?

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by GT

Hmmmm,

på std og magnum er der ihvertfald forskel i afstandene mellem gevindhullerne til montage pga. forskellig længde på systemet........

/GT



Jeg skulle nok have formuleret mig tydeligere. Sauer har kun 1 låselængde i standard og 1 låselængde i magnum som osse er tykkere.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Ifølge min manual så er der forskel i både bundstykke og magasin på en 308W(Medium-short) og en 6,5træls (medium).

Er det ikke noget med, at S&L har lavet nogle piber hvor låseknasterne ikke følger Sauers eget system? Således man undgår at skifte bundstykke hvis man vil have en 243W, 308W etc. og man i forvejen har et medium bundstykke.

Christian
Svar
#7
Til en Sauer 202 bruges der samme bundstykke til cal. 6,5x55 som til ,308.

Der er forskel på magasinet mellem ,308 og 6,5 da der i cal ,308 er isat et lille klods bagerst i magasinet. (pga. den kortere patron længde)

Om der kan bruges samme magasin (fra 6,5x55 til ,308) ved jeg ikke, men det vil jeg da finde ud af, da jeg har begge typer.

LasseScout, jeg personligt ville holde mig til en låsestol i stål. Jeg har ved et par feltskydninger mødt nogle som havde en låsestol i alu og deres kikkerter var raslet løs. De pågældende skytter havde selv været ved deres respektive bøssemagerer for at få ordnet problemmet uden held.

Deres konklosion på det hele var, at alu-låsestol ikke kunne holde i gevindet til de små skruer, dette set iforhold til stor og tung kikkert.

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#8
Tak for oplysningerne om magasinet. Det vigtige er at låsen er den samme.

Det med stål/alu vil jeg lige diskutere med min bøssesmager og en værktøjssmadrer jeg normalt lytter til, hvis ikke han er helt ude ad en tangent. Planen er nemlig at forsyne aluminimumsstolen med en Stanag rail, så jeg kan bruge samme sigtemidler på flere rifler, og flere sigtemidler på hver riffel.

Jeg har allerede en tung Sauer 200 STR riffel i stål til det grove og de helt lange hold. Så planen var at opbygge en let jagtriffel til det sjove, og de mere moderate afstande.

Men når først jeg har den, ved jeg godt, at jeg ikke kan lade være med at skrue den tunge kikkert, på mere end et kg, på jagtriflen, og det skal den selvfølgelig kunne holde til. Enten kan man skrue lige i aluminiumstolen, og så bruge lim sammen med, det tror jeg M@x sværger til. Man kan også sætte stålspindler i aluminiumstolen, og så skrue rail´en fast i dem. Endelig kan man vel lave tingene så de passer så godt sammen, at det ikke rasler løst ? Hvis man laver det, så alle 4 skruer bærer rail´en, så holder det vel allerede af den grund dobbelt så godt som en EAW montage, hvor kun de to forreste skruer optager rekylkræfterne ikke?

Hvad siger sagkundskaben til det ?

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Nemo har ret, og jeg kan ikke læse. Det er samme bundstykke til 6,5træls og 308W [:I]

Christian
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by CFR

Nemo har ret, og jeg kan ikke læse. Det er samme bundstykke til 6,5træls og 308W [:I]

Christian



Jeg skrev det sådan set allerede i første svar i tråden........[^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#11
Hvad er mon tanken bag, at 243 har anderledes låseknaster? Det er jo nedkalibreret 308w, dermed næsten samme hylster.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#12
Det er noget med patronens måde at komme ind i kammeret på. Ved at nøjes med 1 række lukkeknaster kommer kammeret tættere på låsestolen og patronen føder derfor bedre.
Det er godt nok en alternativ måde at løse problemet på, men mon ikke der har været en Tysk ingeniør indover problemløsningen [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Citat:quote:

Originally posted by CFR

Nemo har ret, og jeg kan ikke læse. Det er samme bundstykke til 6,5træls og 308W [:I]

Christian



Jeg skrev det sådan set allerede i første svar i tråden........[^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Jo men jeg TROEDE at jeg vidste bedre..... Nu ved jeg det ikke er tilfældet, og at jeg ikke kan læse [Wink]

Christian
Svar
#14
Jeg kan tilføje at magasinet til 6,5x55 sagtens kan føde cal. 308 patroner. Ihvertfald på model 202, så mon ikke også det fungerer STR.[Smile]

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#15
Fint, så mangler jeg bare at høre fra en enkelt formand, at han godt kan skrue en Stanag rail så fast på en aluminiumslåsestol, at det kan holde til en kedelig kaliber og en halvtung sigtekikkert.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#16
Har selv 2 stk 202'ere en med standard system og en med magnum system.
308 patroner kan sagtens bruges i 6,5/30-06 magasiner, jeg har ihvertifalde gjort det i flere år uden problemer.
Har desværre også hørt om tilfælde hvor gevindet i alu låsestolene er blevet ødelagte.
Jeg ville personlig vælge de få gram ekstra og tage låsestolen i stål udgaven.

Mvh.
Carsten
Svar
#17
Lasse du må begynde at træne dine muskler, der er ingen erstatning for stål, personligt bliver det mit valg, STÅL, STÅL...[8D][}Smile]
Svar
#18
Lasse køb nu bare den Outback.[:p]

Når du nu var svag overfor Scout, så er jeg ret sikker på at du også vil blive kælen med 202'ern.[:X]

Min alu model i 6,5 har skudt beskedne 300 skud med en Swaro 3-12x50, men der er altså ingen problemer med EAW'en.(endnu[?])
Eller altså, sikkert nok eaw sugemærke på selve kikkerten[V]

/P.
Svar
#19
Hæ hæ, sugemærker er sexy!

Jeg har ikke endeligt besluttet mig for stål eller alu endnu, men jeg har heller ikke forfærdelig travlt.

Under alle omstændigheder vil et bagskæfte fra den nye syncro være højt på ønskelisten:http://sauer.de/modelle---/s-202-xt-line/s-202-synchro-xt/s-202-synchro-xt.html

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#20
Har set en Sauer med Alubundstykke.
Ejeren havde åbenbart været for voldsom med ladebevægelserne således at bundstykkestoppet var blev defekt, og da bundstykket bliver skudt frem efter at have været ude) rammer det bagkanten af låsestolen hvorved det fik et grimt mærke, og at det også var nødvendigt at file krater af indvendigt for at bundstykket kunne køre som det nu skal...
Altså i mit hovedet er stål det rigtige valg - og hvad betyder kanske få gram ekstra hvis man ikke er en svækling [Wink]

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)