Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jagtkugle til lange hold
#1
Hej

Jeg skal skyde nogle hinder og kalve, og skud afstandende kan komme op på lange distancer(vi snakker her + 300 meter). Jeg vil derfor have ladet noget jagt ammunition der er godt til dette formål. Jeg kommer til at skyde med en 6,5x55 med 67 cm match pibe. Lovkrav er minimum 100 grains, V0 747, E0 2373 Joules.

Nogen der kan anbefale en kugle til formålet?

Kuglerne neden for var lige dem jeg kunne finde i .264. Læste lidt på et amerikansk forum, der var de ikke tilfredse med VLD'en, svær at få til at skyde godt, og de var ikke tilfredse med virkningen på dyrene. Scirocco skulle være svær at få til at skyde, men den skulle virke godt.

Fabrikat navn vægt bc
Berger VLD Hunting 140 0,612
Swift Scirocco II 130 0,571
Berger VLD Hunting 130 0,552
Hornady SST 140 0,520
Remington AccuTip 140 0,520
Nosler AccuBond 140 0,509
Woodleigh PP SN 160 0,509
Nosler Partition 140 0,490
Sierra GameKing 140 0,490
Nosler AccuBond 130 0,488
Hornady InterBond 129 0,485
Hornady SST 129 0,485
Hornady GMX 120 0,480
Hornady InterBond SP 140 0,465
Speer DeepCurl 140 0,462
Nosler BallisticTip 120 0,458
Nosler Partition 125 0,449
Hornady InterBond SP 129 0,445
Woodleigh PP SN 140 0,444
Barnes TTSX BT 120 0,443
Speer Hot-Cor 120 0,433
Swift A-frame 140 0,401
Barnes TSX BT 120 0,381
Lapua Mega 156 0,377
Sierra ProHunter 120 0,368
Barnes TSX FB 130 0,365
Barnes TTSX BT 100 0,359
Hornady SP 100 0,358
Nosler BallisticTip 100 0,350
Norma Oryx 156 0,348
Swift A-frame 120 0,344
Lapua Naturalis 140 0,329
Nosler Partition 100 0,326
Remington CoreLokt 120 ?
Barnes LRX 127 ?
Remington CoreLokt 140 ?
Remington CoreLokt Ultra 140 ?

Mvh
Christensen
Mvh
Christensen
Svar
#2
træningammunition [:I]

når du kender din ballistik, er det i min optik lidt det samme om BC'n er lidt mere eller mindre.
kan kuglen samle i din riffel og expandere på din max skudafstand er den brugbar
(men du bliver nu nok alligevel nødt til at købe premiumkugler: der er jo tale om storvildt[Big Grin][Big Grin])

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#3
En af de mest praecise jagtkugler jeg igennem tidend har anvendt er Sierra Game King. Hvis den gaar godt i din riffel, er jeg helt sikker paa den godt kan vaelte en kronhind paa 300m afstand. Den er derudover relativ billig, saa du kan tillade dig at traene med den og faa konstrueret en noejagtig kliktabel.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#4
Lapua Mega går vidunderligt præcist i de rifler i kaliber 6.5x55 jeg har haft/ har kendt (men knap så præcist i .30). Den har godtnok en BC som kun er lidt bedre end et flygels, men den virker som den skal når den kommer frem.

Personligt er jeg helt ligeglad med, hvad BC er, jeg skal bare kende den og udgangshastigheden, så jeg kan lave en korrekt kliktabel.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Til de afstande ville jeg vælæge en konventionel kugle med plastspids som sikrer en god ekspansion i et stort hastighedsspektrum. Det er her svært at komme uden om Nosler BT 120gr som både flyver godt og ekspanderer kontrolleret (i hvertfald i de dyr jeg har skudt med den).

J.
Svar
#6
Remington corelokt og corelokt ultra er også et par gode kugler til billige penge. Hvordan de præcisitionsmæssigt er, ved jeg ikke. Jeg skyder som de blinde de slås, så jeg ser ikke hvis de svinger en smule[Big Grin]. Jeg har skudt både kronvildt, grise, dåvildt og råvildt med dem og de har været perfekte og billige[Wink]

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#7
Christensen [Smile] diamond Line felt 900 m/s det spiller jo i en Sauer [Wink]
Svar
#8
netop til højland har jeg lavet en lidt presset 129g Hornady IB og mere presset 130g Nosler AB jeg vil prøve af til November (de går knab 900 m/s..tested af ved 600m skyd i foråret ..faktisk var det kun Accubond der samlede fint nok..men den giver større tryk end IB ved samme ladning etc. De har samme BC/ballistik)..jo BC + fart skal der til (nemt nok at få en af delene, ville egentlig gå GMX eller TTSX vejen .. men min rifler hoster dem bare ud i alle retninger)..da oplevet hvor MEGET vind(stød) der virkelige er (10-20 m/s snit vind og 40m/s på bakketoppe i spidserne = orkan, målt med håndbåren 'vejrstation').. kuglefald er det mindste problem (med afstandsmåler + kliktabel) .. at finde ok kugle (terminalvirkning) i den fart der nu er der ude er heller ikke så svært.. men kan man minimere vinddrift usikkerhed med bare 5-10cm på 250-300m+ iforh til en alm blødnæser, så er værd at gå efter (ja stalkeren kan have tommefinger regler som 'hold 3 feet up' etc men det er ud fra hans egne oplevelser fx fra en 243..ikke din riffel)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#9
420 grain hardcast i 45/70.

Så lærer du bare ballistikken - skidevære med om den ekspanderer eller ej... den smadrer målet når den når dertil Wink

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#10
Et Nosler produkt eller en Sierra Gameking på en 120 til 140 grains.
De er normalt nemme at få til at skyde godt og skal nok levere varen i en 6,5 træls.
littlebear
Svar
#11
Nosler accubond 140 eller 130

bc og hastighed til de langehold og stadig hård nok til ikke at lave total smadder på de korte hold.

Var det kun skud på lange hold ville jeg tage en Sierra med eller uden boat tail afhængigt af hvad der går bedst i din riffel.

Boat tailen betyder først noget ballistisk efter 500 meter.
Til gengæld er der en tendens til at flat base projektiler går mere præcist.

Hornady 140 sp er også glimrende og billig.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#12
Jeg er lidt forbavset over der er ingen der stemmer for Sciroccoen? Den er billigere end AccuBonden, og er bygget til lang distance jagt.
Lapua mega er testet, og den er fin til jagt i dk inden for de første 200 meter, men derefter vil jeg gerne se om der ikke er noget andet der skaber bedre resultater.

Fabrikat navn vægt bc Pris Pr Stk
Swift Scirocco II 130 0,571 5,5
Nosler AccuBond 140 0,509 6
Sierra GameKing 140 0,490 3,8

Mvh
Christensen
Mvh
Christensen
Svar
#13
Dine "præcisionskrav" (ammo-spredning+riflens spredning+ din spredning) er vel "suppe-tallerken på 400 m" ... Jeg vil tro at stort set samtlige kugler i din liste vil kunne klare det, med den rigtige ladning.. OK. så... Virkning på vildtet...
Det kan ikke nytte noget at spekulere i "hårde premium-kugler" på de lange hold, kuglen skal expandere fornuftigt og villigt ved hastigheder under 600 m/s .... Det gør stort set alle fornuftige jagtkugler, men "target-typerne" er upålidelige ... Og selvom Berger udnævner deres VLD typer i 6,5 til "hunting" så har de amerikanske langdistance-jægere blandede erfaringer med dem. Det skyldes tilsyneladende at de ligesom target modellerne nogen gange ikke "lukker op" ved lavere hastigheder, og dermed blot opfører sig som et let deformerbart fuldkappet projektil, med hvad deraf følger af "uforudsigelig" opførsel i vildtkroppen.

I min 6,5x55 skyder både TSX og Accubond fremragende, og skudvirkningen er særdeles overbevisende, selv på langt hold.

forskellen i kuglebane mellem min "trænings/target" ammo (7 grams Scenar ) er ikke større end at kliktårnet passer ud til 500 m med 120 grains TSX... når vi altså taler "suppe-tallerken" mål...

I søndags var jeg i Ulfborg og skyde på både balloner og vippemål ud til 540 m ... og selv med en svag vind og nærmest idéelle forhold er det svært at ramme ballonerne på den afstand (20 - 25 cm mål) men vippemålet som var "½ mand" kunne jeg lægge ned med cold-bore skuddet og en 120 grains TSX[Big Grin] (Held kan ikke udelukkes her...[:I]) .. de to efterfølgende skud (jeg havde tre stk jagtammo) vippede dog også den "½ mand" ....

Efterfølgende skydning med 7 grams Scenar var lidt hårdere ved ballonerne, men ikke meget...[:I]

Jeg vil ubetinget anbefale 120 TTSX og 130 TSX ... og Sierra GK.. præcis og billig og fornuftig expansion også på langt hold.

Kombinationen af 7 grams Scenar og 120 TSX virker i min riffel, men ikke nødvendigvis i andres.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#14
mht Scirocco så lyder den fristende på papiret mht BC/vind (har selv været inde i de betragtninger), men så har jeg læst mange post /test fra US fora (ikke selv tested) at mange oplever den angivne BC som overdrevet (men nærmere på linie med IB, AB .. deres angive BC passer ret godt med folks oplevelser i egne rifler/ladninger..for samme vægt skulle sciroccoen have meget bedre form factor end de to andre for dens BC at passe og sådan vildt fladere/længere synes jeg ikke dens ogive etc ser ud) .. samt at den heller ikke er helt så let at få til at gå pænt..+ det skulle snaske løbet betragteligt mere /hurtigt end fx AB etc.. men du kan jo selv lede efter 'practical experience scirocco' .. evt søg på longrange hunting forum etc

men ok der også rapporter på 600m+ der synes opgivne BC passer .. men den første forudsæting er at den går godt i riflen - og bare det har mange problemer med. Der går accubond for at være 'stabil' i køre godt i mange rifler

Berges VLD skulle nok være noget af det der har højst BC (der passer) men det ligner mest en konkurrence kugle af konstruktion..og så kan du nok ligeså godt bruge Scenar el lign..begge mener jeg har radarmåling uddrage BC til bedtse pålidlighed på langhold (dvs også G7..Bergers kan jeg tage fra Brian Litz's bog også Lapuas er i samme bog eller endda tilrådighed via QT unlimited)

vil du optimere så må du smøge ærmerne op og tage 2-3 best guess optimal kugler -> opbygge ladninger..se hvad der samler bedst - og så gå på en 600m shoot og lave drop tabel (den kugle med mindst fald for samme udgangs hastighed har bedst BC og dermed og så midst vind påvirkelig)

Alternativ en hurtig genvej (hvis du har en riffel der sluger alt og det kører pænt) - køb en æske fabriks ammo af hver og prøve af.

/wolf_skate

PS lidt hurtigt (gen)søg
http://www.longrangehunting.com/forums/f...bcs-69999/
http://www.24hourcampfire.com/ubbthreads.../1251654/1
http://www.huntingnet.com/forum/guns/103...nds-2.html
http://www.reloadersnest.com/forum/topic...hichpage=1
etc

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#15
[quote]Originally posted by Christensen

Jeg er lidt forbavset over der er ingen der stemmer for Sciroccoen? Den er billigere end AccuBonden, og er bygget til lang distance jagt.

Korrekt men jeg kunne bare ikke få den til at gå præcist i 308 win, 300 win mag.

Var helt fin i min gamle 223, men det var undtagelsen.

I øvrigt glem de små forskelle i BC når det er skydning på selv lange jagtdistancer.

Selv en 308 win med en 165 og bc omkring 450 kan klare opgaven indtil 700 meter hvis det bare er om at ramme.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#16
Måske du kan hente lidt inspiration her:

http://www.ballisticstudies.com/Knowledg....5x55.html

Christian
Svar
#17
Jeg har bestilt 200 Sierra Gameking 140 grains, så får jeg at se hvordan de virker.

Grunden til jeg synes en højere BC er interessant er en post jeg mener dravis lavede. Når vi skyder lang distance så er vinden en faktor der er svær at bedømme rigtigt og måske ikke er konstant(vindstød eller over hele strækning vi skyder), derfor kan vi minimere afstanden mellem beregnet vindafdrift og aktuel vindafdrift som resultere af fejlskønnet på vindhastighed ved at øge BC og hastigheden på kuglen.

Mvh
Christensen
Mvh
Christensen
Svar
#18
140 gr sierra gameking er min favorit, den har gjort det gang på gang, og er stabil. buk og ræv indtil 325 Meter og på skiver meget længere.

who dares wins
who dares wins
Svar
#19
Har lige fået sms fra en kammerat, der er lykkedes med at nedlægge en Ibex på en afstand af 245 m med en Nosler Partition (7mm) - det burde jo næsten være umuligt [Wink]

/b
Svar
#20
...æhhh...

Selvfølgelig er det muligt...

245 meter ... det er altså ikke "langdistance-riffeljagt" ...

Kuglen kom vel fra en 7mm Remmag eller 7x64 eller lignende?
Der var sikkert ikke engang brug for en kliktabel..[Wink]

Partition har ikke en høj BC, men er ok selv på ret lange hold, m.h.t. virkning, da den forreste "part" expanderer meget villigt..

Angående at minimere fejl når der kompenseres for vinden, så skal man passe på ikke at komme til at hænge sig i 2 og 3 decimal på BC værdien... den betyder kun ganske små afvigelser/ forbedringer.

Man skal nok opdage forskellen på kugler med 0,3 og 0,4 i BC, men man opdager næppe forskellen på 2 kugler med hhv. 0,450 og 0,480 [Big Grin]
ihvertfald ikke på den almindelige side af 1 kilometer...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)