Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvad er fordel/ulemper mellem .223 vs 22-250?!!
#1
Hvad er fordel/ulemper mellem .223 vs 22-250?!!

Og nu siger flere at en .223 skal have en twist på 1/7-1/10, hvordan med en 22-250?!, er det det sammen?!!, eller ligger de altid mellem 1-12 og 1-14 pga den høje hastighed på kuglen!??...

Den skal mest bruges til ræv!!...

LilleLars
LilleLars
Svar
#2
Hvis det er til ræv er tvistet ikke så vigtigt. Et 50 eller 55 grs projektil hostet afsted med 1.200 m/s lukker luften ganske effektivt ud af rævene. Skal den bruges til madvildt vil nogle foretrække tungere projektiler, og så kan 1/9 eller ligende i twist være en ide. Men så kunne man også overveje en 243.

Selv har jeg en 22-250 med 1/14 og den gør arbejdet med ræve, bævere, rådyr, gæs og sortfugle perfekt. Jeg bruger varmint, spidsskarp og de hedengangne TBBC alt efter hvad jeg skal skyde. Den er indskudt på 200 meter.

Men kort så vælg 223 hvis afstandene er begrænsede og 22-250 hvis du vil kunne række lidt længere eller bare vil se ægte red mist...

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Jeg ville personligt vælge en 223 ... Den er alt rigeligt til "skadevildtet" og vælger man den med en høj stigning, f.eks. op til 1:9, kan man fint skyde råvildt med den, med en lidt tungere kugle.

Trenden med at vælge meget høj stigning (1:8 eller 1:7) kommer, efter min mening, udelukkende fordi det er populært i "de sorte halalautomater" og for at kunne skyde med kort pibe og lange projektiler (Hvis man skal stabilisere sporlys og "panserbrydende"[xx(] .223 projektiler i en 16" pibe (= lav hastighed og stort brag), så har man brug for en høj stigning..

22-250 er i sin grundform en ærketypisk amerikansk Varmint-kaliber, hvilket betyder lette(korte) kugler og 1:14 stigning...

Flere tyske fabrikanter tog kaliberet op, men med en 1:12 stigning, da mange tyske bukkejægere gerne ville have en "let bukkeriffel, med flad kuglebane" ... (tænk f.eks. på 5,6x57 )

Et faktum er at riflen skal være præcis og velbygget for at den høje stigning ikke skal indvirke negativt på præcisionen, når man skyder med lette kugler.. Personligt tror jeg det er det man ofte ser, når både .223 og 22-250 rifler bliver "kræsne" med hensyn til de lette kugler.

Den 22-250AI som Hatting har bygget til mig, skyder præcist med stort set alt man hælder i den, fra 36 grains "Varmint grenades" til 75 grains Berger VLD... med hastigheder fra 1050 m/sek til over 1300 m/s ....[:p] Den har 1:9 stigning .... og burde ikke kunne stabilisere en 75 grains VLD...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
Jeg har en 223'er med 1:12" stigning. Jeg har kun brugt sako gamehead 55 grains og har efterhånden skudt 60-70 stykker råvildt med den. Det har virket upåklageligt uden nævneværdig kødødelæggelse og med gennemskud (så længe jeg er artig og de har siden til[Wink]). Trænningskrudtet er desuden billigt og lettilgængeligt[:p]

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#5
Er der nogen der ved hvad man evt kunne købe en Remington 700 SPS tactical .223 til?!!...

Eller har i andre gode bud på en .223 til den lavere ende af pris skaleren?!!...

LilleLars
LilleLars
Svar
#6
Jeg vil tro den kan krejles ned i 6K ved en af de Jyske forhandlere.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#7
ok, måske vi skal have tre stk!!, men er der andre .223`er der er bedre i den pris klasse?!!, hvad med Tikka i .223?!!...

LilleLars
LilleLars
Svar
#8
En Remington model 7 synthetic i 223 er en fin lille riffel som du ikke går fejl af, kan varmt anbefales..
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by lillelars

ok, måske vi skal have tre stk!!, men er der andre .223`er der er bedre i den pris klasse?!!, hvad med Tikka i .223?!!...

LilleLars



Hvis du overvejer SPS tactical er en Tikka i en anden verden.

SPS er en kort og easy handling model. Rem 700 har lidt bøvl med ladningen af de korteste patroner(se andre tråde af fx M@x). Jeg løste det på mit med et bundmetal og AI magasiner, som havde den side effekt at jeg nu kan lade patroner længere end godt er(boat tail op i halsen).

Tikkaen er en længere lås og derfor vil jeg anbefale den med længst mulig pibe, da den alligevel bliver lang. Det er også en fed riffel.

Og så min gamle traver, Skulle du få lyst til et andet skæfte, bundmetal eller andet, ja så er der lidt flere muligheder til rem 700 end til noget andet.

Så for mig står valget mellem en kort (SPS Tactical) og en lang (TIKKA eller SPS varmint, men varmint kan ikke skyde tunge kugler)

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#10
Hej, det er nu bestemt det bliver en 223 REM!!...

LilleLars
LilleLars
Svar
#11
[/quote]
Og så min gamle traver, Skulle du få lyst til et andet skæfte, bundmetal eller andet, ja så er der lidt flere muligheder til rem 700 end til noget andet.

VH Søren

Big Green for ever
[/quote]
en mulighed ville jo også være at købe en tikka som fungere lige ud af kassen [Wink][Wink]
en remington svare jo lidt til dem der køber en ramme fra en gammel bobbel og begynder at bygge den op med ferrari look alike glasfiber karosseri

[Image: asgaard.gif]
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by høker



Og så min gamle traver, Skulle du få lyst til et andet skæfte, bundmetal eller andet, ja så er der lidt flere muligheder til rem 700 end til noget andet.

VH Søren

Big Green for ever
[/quote]
en mulighed ville jo også være at købe en tikka som fungere lige ud af kassen [Wink][Wink]
en remington svare jo lidt til dem der køber en ramme fra en gammel bobbel og begynder at bygge den op med ferrari look alike glasfiber karosseri

[Image: asgaard.gif]
[/quote]
Enten er du i familie med Halalautomaten, under indflydelse af denne, eller ligeglad med om piben er fritlagt når der benyttes bipods[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Spøg til side

Jeg mener nu også at have nævnt, at jeg mener en Tikka er et godt valg.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#13
Vi vil have remington:-), men er de eksta penge en LTR koster frem for en SPS tactical godt givet ud?!!... Ca 2,000kr mere!!...

LilleLars
LilleLars
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by lillelars

Vi vil have remington:-), men er de eksta penge en LTR koster frem for en SPS tactical godt givet ud?!!... Ca 2,000kr mere!!...

LilleLars



Forskellen består i et skæfte og flutning af piben.

Det sidste er i mine øjne mere tant og fjas end noget reelt.

men kan et HS skæfte skaffes under de 2000 er LTR´en ikke forskellen værd i mine øjne.

Skulle du på et senere tidspunkt vælge ompibning til længere model vil LTR skæftet se fjollet ud da forskæftet er meget kort.

Hellere have et standard skæfte hvor piben ser kort ud, og der er lidt mere at holde i.

men det er kun min mening.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#15
SPS skæftet er et forholdsvist blødt Houge skæfte, hvorimod LTR er et hårdt fiberskæfte, der er markant bedre til bipod skydning.

HS precision skæftet eller andet kvalitetsskæfte koster markant mere end 2.000, nok nærmere det dobbelte, så LTR er i mine øjne perfekt pris/kvalitetsmæssigt med mindre man positivt ved at man vil have et AICS eller andet skæfte på.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

SPS skæftet er et forholdsvist blødt Houge skæfte, hvorimod LTR er et hårdt fiberskæfte, der er markant bedre til bipod skydning.

HS precision skæftet eller andet kvalitetsskæfte koster markant mere end 2.000, nok nærmere det dobbelte, så LTR er i mine øjne perfekt pris/kvalitetsmæssigt med mindre man positivt ved at man vil have et AICS eller andet skæfte på.

Stort knald = stort smil :-D



Brugte HS skæfter handles noget under 2000 i følge min erindring.

Det er korrekt at standard skæftet på SPS er den bløde variant af Hogus skæftet, men det findes også i en variant med alu-blok, som er OK og den kan skaffes for under 3000.

Men lidt tålmodighed så plejer der at komme et HS skæfte til salg.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#17
hmmmm.... der findes åbenbart ikke to stk SPS tactical i 223 rem i lille danamrk pt :-( ....

LilleLars
LilleLars
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by lillelars

hmmmm.... der findes åbenbart ikke to stk SPS tactical i 223 rem i lille danamrk pt :-( ....

LilleLars



Det gør der med garanti, men det er ikke sikkert de er til salg hos en forhandler[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#19
Forhandlerne har haft ringet rundt til de andre forhandler som kunne have en!!!, han ville hvis prøve sidste sted i dag!!!...

LilleLars
LilleLars
Svar
#20
Når(hvis) jeg får min 223 rem, havde jeg tænkt lidt på og smide en bushnell elite 6500 2,5-16*42 med kliktårne på den, samt leopold baser og leopold QRW ringe!!, vil det ikke være et ok bud på et komplet serup?!!...

LilleLars
LilleLars
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)