Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tysk kikkert test med foto
#1
Hej
Her er lidt fra et tysk jagtblad over de mest brugte kikkerter.
Desærre er siderne på tysk, men i får sikkert noget ud af det alligevel.

[Image: Kikkertside1.jpg]

[Image: Kikkertside2.jpg]

[Image: Kikkertbeskrivelseoverhvordanberegningerneerlavet.jpg]

Mvh Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#2
Tak for det Maubla...

Lagde mærke til at samtlige de mest brugte kikkerter er 56mm - natjagt må være STORT i Tyskland :-)

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#3
Det er sådan at der kommer mest lys gennem en stor kikkert hvor man kan bruge den største forstørrelse, det vil sige i en 56mm kan man måske gå op i 8 gange forstørrelse, hvor man må ned i 6-7 gange forstørrelse hvis man bruger en 50mm.

Jo længere du kommer ned i mm jo mindre forstørrelse må man bruge når der er mørkt.

Jeg syntes det er fint at testen er lavet på maskiner som måler hvor meget lys der kommer igennem, man skulle jo ikke syntes at det kan vise fejl.

Mvh Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#4
Jeg tror jeg formulerede mig dårligt :-)

Det jeg mener er, at alle de mest solgte kikkerter i DE skal bruges til natjagt, siden 'alle' vælger en 56mm. Til jagt i fx. DK, hvor vi ikke har natjagt, er det efter min mening overkill med de 56mm, og ville vælge 40 eller deromkring i stedet for.

Så jeg var sådan set bare forundret over at der ikke er en eneste 40mm kikkert blandt de mest solgte, og konkluderede derfor at de alle skulle bruges til natjagt(eller lignende dårlige lysforhold).

Hilsen Kennneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#5
Hej
Kenneth Den tyske test er lavet på 56mm kikkerter, derfor ingen 40 eller 42mm kikkerter, men det er rigtig at til dansk brug har man ikke brug for en kikkert på 56mm.

Fordi der er flest der vælger de store kikkerter er pga. der er mange som tager uden for landes grænser for at gå på bukke, grisejagt mm. i udlandet, derfor er det den mest købte kikkert.

Da jeg blev jæger i 1994 købte næsten alle en 1,5-6x42 kikkert. Dengang var det dem som havde mange penge der tog til udlandet, nu er priserne nede hvor de fleste kan deltage, det tror jeg er grunden til at folk vælger en kikker på 56mm.

Mvh Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#6
Ok, det forklarer sagen, tak :-)

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)