Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
In the Moment of Truth !
#13
Arkansas er USA's Vendsyssel !

AR er staten som ingen rigtigt kender. Den er een stor naturpark ca. dobbelt sa stor end DK. AR har de fleste stats og nationalparker med over 60 i alt.
Selvom det er en udpraget sydstat som syd for Mason/Dixie linien, har vi faktisk 4 arstider. Gennemsnits temperaturen er over 15 graders varme, og sommeren kan vare brutal varm og luftfugtig. Den faktiske sommerperiode gar fra april til oktober.

AR har stadigvak flere grusveje end asfalterede, og det er nemt at farer vildt. AR bestar af 7 forskellige regioner, som er alt lige fra sumpomrader til mindre bjerglandskaber med traer overalt. Befolkningen er 2,5 millioner, sa AR betragtes som tyndt befolket endu.
Eneste storby er hovedstaden Little Rock som ligger i midten af staten. Ellers er ovrige byer ikke meget storre end odense.
Statens infrastruktur bestar af eksport af grissekod, kyllinger, ris, soyabonner, bomuld. AR er den enste stat som har diamant miner. Her skabtes de store forretninger som Wal-Mart og Tyson's.

Naturen tager gerne pusten fra enhver her. Faktisk ligner hele staten een stor nationalpark, med er dyreliv som var det en zoologisk have. Vildtforvaltningen regner med, at AR har over 1 million white tails. Her findes ogsa elge, bjorne, bjerglover, los, rave, coyoter, vildsvin, kalkuner, alligatore osv. samt alle former for gnavere og pungdyr.
Insekter kan ade en op i sommerperioden, og man skal ogsa passe lidt pa giftige insekter og reptiler. Specielt om sommeren er tager (ticks) og chiggers (hudmider) en kampe plage. Et bid fra en klapperslange, er heller ingen vittighed.

Tiden star stille i AR ! Det foles som om, at at befolkningen helst vil have det sadan. Man hilser pa hinanden pa gaden og i trafikken, som var man tilbage i 30'erne.
Her er flere kirker end tankstationer, og flere afarter af kristendom, end jeg troede eksisterede. Folk er generelt ikke interesseret i politik, men er ofte konservative i deres holdninger. Mange er stadig darligt uddannet, og har det bedst hjemme pa farmen. Ikke unormalt at se bedsteforaldrene leve sammen med resten af familien, eller i huset ved siden af.

Narko er et alvorligt problem her. Udover pot eller hash, er det store problem amfetamin som ader folks hjerner op. Regionen her hvor jeg bor, er een af de storste amfetamin producerende i verden. Og mange har gerne flere tattoveringer end tander. Moonshining er ogsa narmest en tradition for mange, som gar tilbage i tiden som deres tidligere levebrod. En liter koster ca.15$ og kan faes allesteder. For mange nemmere, end at kore 20-30 miles til spritbutikken i dette torre amt (dry county) Moonshine rammer en som en forhammer, og man skal ga meget forsigtigt til varks hmm.

I andre stater snakker alle fodboldt og baseball nar det kommer til sport. Her i AR er "nationalsporten" jagt, og atter kun jagt. Fra oktober til december, gar staten fra fredstid til krigstid ! Allevegne ser man folk i realtree/mossy oak jagttoj. Mange gar direkte pa arbejde i jagttoj, bare for at spare tid nar de far fri.
Pick up trucks ses allevegne med rifler i bagruden, og en white tail pa laddet. Hver eneste weekend bliver jeg inviteret pa den ene jagt efter den anden. Store fester omkring bjalkehytter langt ude i skoven, sammen med 20-30 personer kladt i jagttoj. Store boffer grilles, jagthistorierne satter ind sammen alkoholen og lejrbalet....en livsstil for mange.

Lige under overfladen, er AR starkt racistisk stadigvak. Her et kampe antal af privat militse, som er en grundlovssikret rettighed. Det er en slags privat hjemmevarn, som overvager deres hjemegn. De har forsogt at rekrutterer mig pa. af mine skydefardigheder og vabenindsigt flere gange. Noget jeg dog holder mig langt vak fra samt forbliver neutral overfor dem.
Bliver sommetider stoppet af dem, nar jeg er ude at lobetrane eller pa mountain biken. De kender mig efterhanden, og lader mig i fred.

Ide'en med disse grupper er principielt god, og virker som en slags borgervarn mod potentiel kriminalitet. I virkeligheden er halvdelen af dem medlem af neo nazistiske grupper og KKK, som iovrigt har deres hovedkvarter i USA 50 miles herfra.

Er man en naturelsker er AR dog sagen. Med over 20.000 km hiking trails, 14.000km floder og vandlob, er mulighederne uendelige. Vi har nogle af de renste floder og soer i USA, og hvis folk ikke er pa jagt, er de ude at fiske istedet.
Man skal dog ikke glemme at respektere denne natur, som kan sla ihjel pa flere mader end jeg kan huske.Det er vel ogsa med dette i baghovedet der gor det endu mere spandende og udfordrende i sidste ende.

Stort set alle der har besogt mig her fra Europa, er rejst hjem igen, med en helt ny og anderledes opfattelse af staten som ingen rigtigt kender eller ved meget om.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar


Beskeder i denne tråd
In the Moment of Truth ! - af 50GIJESS - 16-08-2012, 10:25 AM
In the Moment of Truth ! - af 50GIJESS - 16-08-2012, 07:47 PM
In the Moment of Truth ! - af HappyNanoq - 16-08-2012, 08:01 PM
In the Moment of Truth ! - af 50GIJESS - 16-08-2012, 08:40 PM
In the Moment of Truth ! - af 50GIJESS - 17-08-2012, 06:15 AM
In the Moment of Truth ! - af 50GIJESS - 17-08-2012, 06:00 PM
In the Moment of Truth ! - af 50GIJESS - 18-08-2012, 08:29 AM
In the Moment of Truth ! - af rydstrøm - 18-08-2012, 12:20 PM
In the Moment of Truth ! - af 50GIJESS - 18-08-2012, 06:36 PM
In the Moment of Truth ! - af 50GIJESS - 22-08-2012, 06:54 AM
In the Moment of Truth ! - af 50GIJESS - 03-09-2012, 11:01 PM
In the Moment of Truth ! - af yeti - 03-09-2012, 11:15 PM
In the Moment of Truth ! - af 50GIJESS - 04-09-2012, 07:30 PM
In the Moment of Truth ! - af 50GIJESS - 05-09-2012, 07:42 AM
In the Moment of Truth ! - af 50GIJESS - 06-09-2012, 12:12 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)