Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kort riffel til bukkejagt
#21
Og jeg som troede at kuglerne bare gik lige ud, ligemeget hvad [:0][:0][:0]

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#22
Jeg har fået kortet 12cm af piben på min remington 700 sps i cal 308 og nu skyder den fint med både 165grains og 180grains af diverse slags, hvor den tidligere skød bedst med 180grains.
Udover det er den blevet noget mere handy, så jeg betragter den som en rigtig god allround riffel.

..... Bruger den så ikke så meget da jeg er blevet buejæger [Big Grin]

så den er til salg med kikkert og alt til en fair pris... den er kun 1 år gammel.

Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#23
@Zero og andre...

Naturligvis er "buskrydder" teorien ikke are noget sludder... Det ER ren fysik... Jo tungere en kugle er, jo kraftigere "forhindring" skal der til at "afbøje" den..

Problemet med stort set alt jagtammo er at det er expanderende, hvilket betyder at det rent faktisk er "bygget" til at deformere så snart det rammer noget..

Myterne om kugler der "bliver til spåner" fordi de rammer et græsstrå, eller bøjer af og laver mærkelige skudvirkninger i dyrene er meget mere myter end "buskrydderne"

Jeg har personligt lavet tests med kalibre fra .22LR via .222, 22-250 6,6x55 til og med 458Lott ... Testen var simpel .. jeg skød gennem noget hjemmelavet "pileflet" (grønne pilegrene ca. 1 cm i tykkelse, dobbelt lag...) Denne "skærm" var i første dele n af forsøgene anbragt ca 5 m fra mundingen og "målet" var så ca. 25 meter længere væk.
I anden del af forsøget stod "pileflettet" ca 25 m fra mundingen og 5 m foran målet. I begge tilfælde stod "fletværket" i en vinkel på 45 grader mod højre i forhold til "kuglebanen"

Resultatet var ret interessant. I første del af forsøget var det kun de massive blykugler fra 458Lott (540grains hærdet bly med gascheck V(0) ca 600 m/s der overhovedet ramte "målet" (papirskive 1,2 m x 1,2 m ....) og begge skud sad forskudt ca 20 cm mod højre.. altså i samme retning som forhindringen... hvilket er lidt mærkeligt.. da de logisk set burde sidde modsat. Begge kugler lavede tydeligt "aflange" huller, hvilket indikerer at de tumlede efter mødet med "pileflettet"

I anden del af forsøget var resultatet endnu mere interessant .[^]

Samtlige kalibre afveg mindre end ca. 30 cm fra kuglebanen, størst afvigelse var med .22lr .. mindst afvigelse var 376Steyr (.375kugle) med 300 grains AGS solids .. begge skud fra denne kaliber viste ingen påviselig afvigelse fra mit tilsigtede træfpunkt, der ikke kan tilskrives "jordforbindelsen"[:I] begge huller i papiret var cirkelrunde..[^] 270 Grains Hornady RNSP afveg ca 5-6 cm, og lavede "grimme huller" ( .375 kuglerne havde en V8(0) på ca. 700 m/s

458Lott 540 grain CG lå midt i mellem de to .375 kugler, altså sølle 3-4 cm afvigelse. Igen: cirkelrunde huller.

22LR (Subsonisk Eley Pistol Match) viste tumlede kugler, og en største afvigelse på ca 30 cm.

.222: alle skud afveg mellem 5 og 12 cm fra træfpunktet, mindst afvigelse og spredning med 55 grains TBBC, størst med 55 grains Ballistic tip. Alle huller i papiret var "flossede" (så meget at man ikke kunne se om kuglerne var tumlet..) V(0) omkring 900 m/s..
Der var mange små huller i papiret, altså fragmenter fra kuglerne, de var spredt ud over en cirkel omkring kuglehullet på ca. 10 - 20 cm..

22-250 med samme kugler: Måske en anelse mindre spredning og afvigelse, dog mange flere "splinter" og meget flossede huller

6,5 x 55 med 120 grains TSX ... V(0) ca 890 m/s Afvigelse fra træfpunkt ca. 5-6 cm et enkelt skud dog ca. 10 cm.. (5 skud afgivet)
grimme flossede huller, ikke muligt at se om kuglen var tumlet, et enkelt af hullerne viste en "miniudgave" af det karakteristiske firkantede udgangshul som en udfoldet TSX kugle ofte laver.

308W AMA ... ca. 4-5 cm afvigelse.. helt cirkelrunde huller...
(V(0) ?? ikke målt, men fra 50 cm pibe)

Selvom der ikke er tale om statistisk signifikante "målinger" (der er mange fejlkilder og muligheder for "forskelsbehandling" af de enkelte skud) så er min jydske konklusion på det: en eventuel afvigelse er mest afhængig af hvor forhindringen er i forhold til våbnets munding. Denne faktor er så stor at den under visse forhold overflødiggør yderligere diskussion om "buskrydder kalibre"[Wink]

I situationer hvor forhindringen er tæt på målet, men langt fra våbnets munding, tæller projektilets deformation og hastighed ca. det samme.. altså: En tung, hurtig og massiv (ikke deformerbar) kugle afviger meget lidt fra sin bane... (Fysisk set og logisk set intuitivt rigtigt) Stort set alle deformerbare (og dermed lovlige til jagt på større vildt) kugler, afviger og tumler, uanset hastighed, men dog markant mindre jo hårdere og tungere kuglen er! (igen ret logisk)

Til slut: Hvis nogen skulle undre sig over hvordan jeg kunne sigte på et "træfpunkt" bag "pileflet" skærmen så er det ret simpelt:
Jeg havde en skive foran selve skærmen, med et antal sigte-cirkler, med et ca. 5 mm hul i midten -- En laser opsat på standpladsen (Byggelaser på fotostativ, som i øvrigt bagefter blev brugt som "trebenet skydestok" ) laseren lyste gennem hullerne i skiven og selve målet blev markeret på den bageste skive, der hvor laser-prikken var..... og vupti: Robert er din fars bror...

Det gjorde det også muligt at flytte selve pileflettet så hvert skud skulle gennem en ubeskadiget del af flettet...

Tilbage til tråden: en kort riffel kunne også være i .308W Så har man også et fornuftigt værktøj til drivjagt/trykjagt der kunne involvere grisebasser og den slags... .308W er jo lavet til korte piber ... 45 -50 cm er rigeligt.. Vil man gerne have en rigtig kort riffel, kan man jo vælge en knæklås eller en "træk og slip" eller endnu bedre: Ruger no. 1 ... Med 45 cm pibe bliver den .... æhæm ... meget nuttet....[:p]
Man skal dog lige være opmærksom på at en så kort pibe laver en del mere larm (og tættere på ens ører også...) Den Mohawk et familiemedlem havde i 308W, blev kaldt "Ørerenseren" [8D][:I]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#24
[8D][Smile]
Top Postering!!!

Mener at have set tilsvarende test i et tysk eller svensk jagtmagasin, for mange år tilbage.
De fik sammenlignelige resultater.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#25
Kort riffel til bukkejagt.??

Marlin 1895 Guidegun med 18.5" løb - eller den klassiske Marlin 1895 med 22" løb - i .45/70.

Til almindelig dansk jagt, på under.... 150-200m, og en smule længere for de øvede, så er .45/70 ganske udmærket.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#26
Nu har jeg ikke prøvet min guide gun 45-70 til bukkejagt endnu, men det er og bliver i al fald en meget handy riffel. Den har fungeret til det jeg har jaget i al fald og jeg kunne meget vel finde på at vælge min 45-70 til bukkejagt istedet for min 308, men det er nu ligeså meget pga. sikkerhedsafstand osv. Næsten uanset hvad jeg skyder efter, så er det stort set en naturlov at min 45-70 ryger i jorden indenfor 300m... og det er jo i al fald ikke tilfældet med en 308.

En guide gun på kun 93cm total længde er i al fald nok en af de korteste rifler jeg kender til, som leverer varen [Big Grin]

Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#27
Det var da dejligt at høre at man ikke behøver et eksotisk kaliber, men kan nøjes med en ganske almindelige 308. Det har forøvrigt været min tanke hele tiden. Så ender vi jo nok på f.eks. Remington Mohawk.

Jagtbonden
Svar
#28
hvis du bor i jylland bør du give dig selv den chance at se den Seven .260, mere handy bliver det ikke.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#29
..... så er min jydske konklusion på det: en eventuel afvigelse er mest afhængig af hvor forhindringen er i forhold til våbnets munding. Denne faktor er så stor at den under visse forhold overflødiggør yderligere diskussion om "buskrydder kalibre"[Wink]

Dravis, fedt forsøg, men den konklusion forstår jeg simpelthen ikke at du kan drage?
Jeg ville da nærmere sige:
En eventuel afvigelse er mest afhængig af hvor stor afstanden er mellem forhindringen og målet.
Skulle du kunne konkludere som du gør burde du vel have ladet forhindring og mål stå, men selv gå 100 meter længere tilbage?
Svar
#30
Hej Jagtbonde.

Der er også andre muligheder.
Jeg får snart (håber jeg) en Browning pump riffel hjem. Kaliber 270 win. 51 cm pibe og lynhurtig genladning. Sammen med et rødpunktssigte, må det bare gå stærkt.

Sig til hvis du får lyst til at prøve sådan en fætter.

Mvh

Michael
Svar
#31
Pumpgun er ikke lige mig. Jeg er til klassiske våben. Har været inde på nettet og kikke. En fuldsæftet manlicher i 6,5x54 kunne måske være en mulighed. Af nye våben Steur Scout, hvis man skal have noget, som er effektiv.Scouten er efter min mening særlig køn.

MVH. jagtbonden
Svar
#32
@Leo...

Måske skulle jeg omformulere min "jydske konklusion" [Big Grin]

Jeg har kun testet på ca 30 meters afstand (Det var den plads der var til rådighed i baghaven på det tidspunkt)

Jeg valgte opsætningen på grundlag af det faktum at et projektil der lige har forladt mundingen stadig ikke er helt stabilt, og at det derfor vil påvirkes meget tilfældigt af en forhindring (på f.eks. 5 meters afstand, men at de fleste projektiler nok vil være rimeligt stabile på 25 meters afstand.

Hvis man f.eks. antager at et projektil afbøjes 1 grad ved passagen af "fletværket" så vil det over en afstand på 25 meter afvige langt mere end hvis afstanden til målet kun er 5 meter. (præcis hvor meget kan man selv regne ud...)

D.v.s. alene af geometriske årsager (og uden at medregne det utabile projektil) vil afvigelsen være langt større hvis forhindringen er tæt på riflen, men langt fra målet.

Deraf konklusionen: Hvis jeg sidder i en skovkant og bukken kommer frem 30 m væk i nogen høje urter som bukken selv går i, og der er f.eks. 28 meter fra riflen til "urterne" så har "urterne" altså kun 2 meter at "afbøje kuglen" på, og DET gøre de ikke så meget at du rammer helt forbi bukken.... Er du heldig er afvigelsen ubetydelig (under 5 -10 cm og bukken forender på stedet for en velplaceret kugle, som man så skriver i jagtjournalen[:I]) Er du uheldig så er bukken "kun anskudt" og løber sin vej, men anskudt DET er den...!!!!

Skyder du derimod på bukken gennem nogle urter der står 2 meter fra mundingen og 28 meter fra bukken, så rammer du næppe bare i nærheden af bukken....

Så enkelt er det.... Husk lige på at mit forsøg viste at ALLE kalibre og projektiler, med undtagelse af de gammeldags meget tunge og rimeligt hårde, langsomme blykugler, gik mere end 1,5 meter ved siden af sigtepunktet, når "forhindringen" stod tæt på riflen (5 meter!!) og 25 meter fra "målet"

Selv vores (velrenommerede[:I]) jagt blade trykker sommetider jagt-beretninger hvor der berettes om "bukken stod i noget højt korn, og selvom skuddet gik som det skulle, sprang bukken uskadt derfra...
NEJ ... ikke hvis "skuddet gik som det skulle" ... Så ER den buk at regne for anskudt... og man ringer efter en schweisshund .. pronto!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#33
Jamen dravis - så mener jeg jo netop også at det der tæller er afstanden mellem fletværket og bukken - og ikke afstanden mellem riflen og fletværket??
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)