Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Brug af GPS og Radio i New Zealand
#1
Hej alle ...

Jeg planlægger, semmen med 2 kammerater, en tur til NZ på bjergjagt primært på sydøen i Februar - Marts 2013

Mine to jagtmakkere har begge været afsted før, men denne gang skal vi lidt længer ud i ødemarken, end de har været før.

Jeg er selv en erfaren bjergvandrer, klatrer og har arbejdet proffessionelt på gletchere i Norge, på Island og Grønland, så for mig er det ikke den del af turen der giver mig bekymringer...

Jeg er blevet udnævnt til Elektronik-grej ansvarlig for turen (underligt nok, når man nu er IT-mand af proffession[Wink])

Et af områderne er GPS. Jeg har brugt GPS siden det var helt nyt og Magellans modtagere var på størrelse med et rugbrød, så selve det tekniske skal jeg nok få styr på.

Jeg har dog et spørgsmål til en eller anden der har prøvet det:
Jeg har set flere af fabrikanterne har "område-specifikke" modtagere, F.eks. nogl af de nyere Garmin modeller, som fås i en Europa/USA model, en Asia/Pacific model OG en Australia/NZ model.

Bortset fra forskelle i Grid-references, kan jeg ikke se hvorfor der skal være forskel på enhederne. Jeg er udemærket klar over at NZ har ders eget "National Grid", men det kunne vores gamle Magellan kasser fra 1988 finde ud af og man kunne omstille dem til ethvert lokalt "Grid" ???

Kort sagt... Er der nogen der har erfaring med at tage en moderne GPS modtager med her fra Europa til NZ og bruge den der?

Hvilke modeller har der været tale om?

M.h.t. radioer? Har NZ noget lovgivning der gør at man ikke må tage sine egne europæiske radioer med? Hvordan er prisniveauet på at købe den slags udstyr dernede?
Nogen der har erfaring med at bruge radioer i NZ ?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#2
Jeg har kun prøvet at tage en Europæisk(Dansk) GPS med til USA og benytte der. Helt uden problemer.

Hvis du har en Smartphone med Android med, så kan du downloade offline Maps til Google Earth. ved dog ikke hvor avancerede disse kort er, til New Zeeland.
En Motorola Droid Razzr Maxx kan være et godt valg, som giver en god batterilevetid, og en solid mobil.
Der findes også en række 3'je parts Apps til Android og iPhone for navigation.

Hovedforskellen jeg har fundet ved GPS'er til forskellige markeder, det drejer sig om hvilke baseline kort, enheden er født med.
Rent elektronisk, der er enhederne identiske. (Checket Garmin GPS'er fra US og Europa)
Der kan dog være forskel på Standard instillinger (US: Default miles, EU: Default Metric)

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#3
Uden at vaere sikker vil jeg tro forskellen ligger i de kort der indlases fra fabrikken. Jeg har en Garmin 62st som er koebt i Danmark, men som primaert bruges i Afrika. Naar jeg bruger den i Danmark er der meget detaljerede topografiske kort til raadighed, men naar jeg bruger den i Afrika er der kun et meget groft verdenskort med angivelse af de stoerre veje (dog ikke helt noejagtigt). Fordelen ved den er dog at den selv kan tegne veje som kan uploades til pc-en til senere brug.

mvh
hjemmeladeren

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#4
Med hensyn til GPS er det så software (kort) eller hardwaren der skulle være begrænsningen?

Jeg har endnu ikke set en GPS der ikke fungere over hele verden(naturligvis virker de ikke for langt mod henholdvis nord og syd), selvom jeg da må indrømme at NZ er et af de steder jeg endnu ikke har været.

Der er jo forskel i SBAS (WAAS/EGNOS/MSAS/GAGAN) delen i de forskellige verdensdele, men mig bekendt er det samme modtager? Men jeg tvivler meget på, at dette skulle være udslagsgivende for hvor en GPS kan bruges.

På nogle GPS'er kan den ikke selv finde ud af, at at skifte til det korrekte UTM zone, men jeg tvivler stærkt på, at de kort man kan købe til "hobby" GPS'er er rene UTM kort.

Jeg har endnu ikke set en GPS der ikke kan omstille sig til alverdens forskellige kort datum (det du kalder grid)

Kan du ikke linke til modellen, så er det meget nemmere at se om der er nogle forskelle på de forskellige modeller.

Christian
Svar
#5
Nå... Jeg måtte jo lige grave tilbage i mine gamle notater..[:I]

Problemet med NZ ligger i at NZ's topografiske kort er lavet med Grid referencer i UTM efter deres egen Datum, som ikke alle GPS enheder kan omstilles til.. Flere af de mere simple GPS enheder med lokale kort kan ikke omstilles fra WGS84 til de gamle NZGD49 datum, og selv NZ's nye NZGD2000 er en smule forskellig fra WGS85, men dog heldigvis ikke så meget at det har en reel betydning for almindelig bjergvandring, men det kræver at man kan få fat i nye kort, ellers kan man være op til 200 m på afveje....[xx(]

Så løsningen er altså at få fat i nye topo-kort i den nye NZ datum...
De kan købes dernede...[^]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Jeg fandt en gammel GPS frem (+10 år gammel Garmin model), og kunne konstatere, at den ikke kunne køre i nogen NZ datum. Derimod kunne den naturligvis køre i brugerdefineret datum, og så er det jo muligt at bruge hvilket som helst andet datum når der blot indtastes korrektioner.

Nu er jeg jo nok lidt miljøskadet, så det første jeg kigger efter på et kort, er datumet, og hvis det ikke er WGS84 så er der jo gerne en korrektion i forhold til dette. Derfor bør en GPS kunne bruges over hele verden, men man skal naturligvis forbehold overfor det datum som kortmaterialet er lavet i.

Christian
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)