Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
.45 Blank
#1
Hej,

Jeg har købt en pibe af Marion Morrison her på forumet.
Egentligt havde jeg en skummel ide om en 45/70 på en repeterlås.
Men at finde en siamese mauser eller en enfield, er ikke så nemt som jeg havde håbet.[}Smile]
Piben er med 1:22 stigning, så derfor er mit spørgsmål:
Kan man lave en 458 win. mag. med denne stigning? Den kører normalt med 1:14, men kunne det lade sig gøre, var dette måske en mulighed. Min egen teori er at en 1:22 stigning ikke kan tage de helt tunge kugler?

En anden mulighed: Kan man lave en .458 SOCOM? Den er sg* lidt fræk..!![8D]

Det skal siges at jeg ikke har en skid at bruge den til rent praktisk, men at det kun et for sjov / must have projekt.

Mvh.
Søren
Svar
#2
Det lyder som en meget stor forskel i stigning. På 223 betyder det meget om den er 1:9 eller 1:12...

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#3
Flg. er sakset fra Reloadersnest Forummet:

--------------------------------------------------------------------------------

I traded a 60" saw bar for a 1917 action some years ago. It eventually became the .375-338 pictured below (bottom Image). If I had it to do over, I would have made a .458 Winchester with a 22" 1:22 twist so it could handle loads from cast 45-70 up through .458 Win Mag.
Svar
#4
Oprindeligt var .45/70 1:22"
.45/70 og .450Marlin ligger i dag begge på omtrent 1:20" i twistrate, og hvis de er bygget til tungere kugler så gerne 1:18".
.458Lott ca 1:14"

Note:
1:18" twist rate, 500 grain bullets.
1:20" twist rate, 400 grain bullets.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#5
Hej Happy,

God info...[Smile]

Sættes det i et skema, må det jo teoretisk være 300 grs. for en 1:22 stigning......, men er der ikke nogen der har set, testet eller gjort noget lign.?[8)]
Svar
#6
Håber andre kommer med mere info - jeg havde mere på "tungen"... men kunne sku ikke lige komme i tanke om det. =o)

Glæder mig til at høre videre om projektet.

Først tænkte jeg på en Whisper-kaliber, men den kræver også en ret hurtig twistrate.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#7
Efter lidt mere research, kunne en .450 Marlin måske være en god ide. Det ser ud til at den kan køre problemfrit med 1:22 stigningen.
Derudover er det en rille patron, så mulighed for at finde en egnet lås, voksede eksplosivt....[Smile]

Nogen der ved om der findes en rival i .450 Marlin i landet?

Mvh.

Søren
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)