Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvor mange skud kan en 223 rem pibe klare?!!...
#1
Hej

Hvor mange skud skal man regne med en 223 rem pibe kan klare før den er "død"?!!...

LilleLars
LilleLars
Svar
#2
Det svarer vel til at spørge hvor langt en bil kan kører...

Det kommer an på hvilken pibe det er, og hvordan den er blevet behandlet, samt hvilken præcision der er acceptable. Nogle skytter skifter pibe allerede ved 1000 skud.

Mener at forsvaret forventer ca 20.000 skud i deres M96 karabin, som er i .223.
Svar
#3
Hele... Ok, det drejer sig om en remington ltr 223 rem med ca 3,000 skud på bagen!!?...

LilleLars
LilleLars
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by lillelars

Hele... Ok, det drejer sig om en remington ltr 223 rem med ca 3,000 skud på bagen!!?...

LilleLars



Det afhænger af hvor hårdt den har været ladet, hvor lange serier der er skudt med den.

Referencen til hvad forsvaret forventer af levetid kan du ikke bruge til noget, da deres præcisions krav næppe ligner dit.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
Det er svært at sige, hvor lang levetid en riffelpibe holder. Jeg vil tro at mange riffelpiber går til pga. dårlig vedligeholdelse. Det er rengøring hver gang man har skudt. Selv bare et skud. Jeg mener at have hør at vise højhastigheds piber brænder op f.eks 22-250, 7 rem.. 223 kommer i klasse med 6,5, 308. og er et af de kalibere som kan klare mange skud. Mener at sportsskytterne regner med 8000- 10000 skud. Men gentager lige vedligeholdelse betyder alt.Krudtrester er noget skidt.

MVH Jagtbonden
Svar
#6
Ok, jeg ved så ikke noget om hvordan den er vedligeholdtUndecided...

LilleLars
LilleLars
Svar
#7
Prøv at få lov at skyde nogle testskud med den i bænk. Samler den ok og ser den ude til at være behandlet pænt. Ja så er det bare at købe den, hvis prisen er ok.

MVH Jagtbonden
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by jagtbonden
klasse med 6,5, 308. MVH Jagtbonden



De 2 er ikke i samme klasse. en 308 forventes ved samme brug at holde noget længere pga det større hul for ca samme volumen.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#9
Det ved jeg godt men 223 brænder ikke piben op som 22-250 og andre ekstremt hurtige kalibre.Prøv at læs denne artikkel om riffelpibers holdbarhed: thttp://netnatur.dk/vaben/riffel/995-hvor-mange-ar-kan-min-nye-riffel ,askholm.org/Hvordan%20behandler%20man%20et%20nyt%20_org...

Her er en tabel for levetiden norma testpiber i enkelte kalibre.

Jo da..

Kaliber: Antal skud:
.223-3000
.22-250rem-800
.243-1500
6,5x55-3000
.270win-1500
7x57-3000
.280rem-1500
7mm rm.-500
.308win-3000
.30-06-2500
.300winmag-800
.300wbymag-500
8x57js-3000
.338winmag-800
.375h&hmag-800

Dette skulle være Normas data for hvornår deres testpiber er "færdige"

Selv om de skriver kun 3000 skud ved de bedste kaliber. Er det ikke uopnåligt at de kan skyde langt flere skud. Har læst at spotsskytter kan komme op 8000-10000 skud før de siger at piben er færdig, men jeg vil da tro en sådan pibe stadig vil kunne bruges til jagt.

MVH. jagtbonden
Svar
#10
Den har kun skudt med fabriks ladet amo!!... og skulle være renset med bore snake hver gang der kom hjem fra en skyde-tur!!

LilleLars
LilleLars
Svar
#11
Ja men 1000-2000 skud vil ikke betyde noget så. Hvad er det for en riffel?

MVH. jagtbonden
Svar
#12
Der er ingen tvivl om at hurtige kalibre (i reglen det man også kalder "overbore" ) altså meget og langsomt krudt og lille kugle-diameter, vil slide mere på piben end de "tykke og langsomme"

Det fleste "magnum" kalibre hører til i "pibe-brænder" klassen, men en kaliber som 6,5x55 "falder lidt udenfor" da den også bruger meget langsomt krudt og har ret stor hylstervolumen i forhold til kugle-diameteren.. Det kan måske forklares af at den kaliber oftest lades til lidt lavere tryk end "magnum" kalibrene.

Jeg har ikke anden erfaring med "levetiden" på piber end den 6,5x55 jeg har med "snotblød rust-træg amerikanerpibe" som ifølge navnkundige eksperter her på dette forum altid er slidt håbløst op efter blot et par tusind skud... Jeg ligger nu et sted mellem 2800 og 3500 skud med den pibe og den skyder stadig lige så præcist som da den var ny... Go figure [:I]

køber man en riffel der er brugt, gør man naturligvis klogt i at prøveskyde den med noget kvalitets-ammo, og gerne et par forskellige fabrikater. Kan riflen skyde præcist (Definer selv her [Wink]) med dem alle (begge to....[Big Grin]) er den nok OK..

Personligt ville jeg ikke købe en riffel med en kendt 3000 skuds historie (uanset vedligehold) uden et fornuftigt afslag i prisen, der er jo næppe 3000 præcise skud mere i bøssen....[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by lillelars

Den har kun skudt med fabriks ladet amo!!... og skulle være renset med bore snake hver gang der kom hjem fra en skyde-tur!!

LilleLars



Nu er fabriks ammo jo mange ting.

Noget er 223 jagt/match og noget er æsker fra fx militæret.
For nogen er fabriks alt andet end hjemmeladet. Det gælder også mig selv.

I specielt i 223 og 5,56x45 er der forskel.

223 har kortere throat end 5,56x45 og er der brændt 5,56x45 af i et 223 kammer har der været højere tryk. Det kan ikke nødvendigvis ses, men vil have bidraget til hurtigere slitage på piben.

Jeg tror ikke dette er et issue for denne riffel, da de krote rem 700 med 1-9" handler militært ammo rigtigt skidt, og ikke ret mange har derfor skudt mere end få skud med denne type.
Men jeg kender nogen der har brugt miliammo som basis og kun udskiftet projektilet, og de varianter jeg har hørt om vil give høje tryk.
men det er igen en anden sag da denne ikke har været brugt med hjemmeladet.

Som Dravis skriver skal der være et væsentligt nedslag i prisen for at købe denne brugt, men som du har skrevet om besparelsen mener jeg også den er til stede. Og købet er stadig OK såfremt den skyder ordentligt.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#14
Det skulle være mest S&B samt winchester amo den skulle have ædt!!...

LilleLars
LilleLars
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by lillelars

Det skulle være mest S&B samt winchester amo den skulle have ædt!!...

LilleLars



Så ville jeg ikke være så bange prisen taget i betragtning.

Hvor mange skud regner du med at bærnde af om året ?
mest fordi det betyder noget for hvor hurtigt en ompibning bliver relevant.

Skyder du kun 2-300 går der jo lidt tid.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#16
Hej allesammen.

Den tabel med oversigt over hvor mange skud en pibe i de forskellige kalibre holder til, som Jagtbonden har lagt ud, passer absolut ikke ind i mit univers.

Jeg fik sidste år skiftet en pibe på min Tikka Mastersporter i kaliber 7mm Remington Magnum, og den havde skudt et sted mellem 7000 og 8000 skud, og den var (med visse projektiler) stadig rimelig præcis.
Bøssemageren (Ejner Kildegaard) som skiftede piben, kiggede i den med sit borescope, og konstaterede at den var "ved at være lidt slidt" men nok stadig havde et par hundrede skud tilbage i sig.
Men da den efterhånden kun var rigtigt præcis med kun én kugle, valgte jeg at få den skiftet, og dét har jeg aldrig fortrudt.

Kender flere som har skudt adskillige flere skud med deres rifler, end angivet i tabellen.

Måske har det noget at gøre med om man renser og hvordan man renser?

Jeg trækker riflen igennem med en boresnake hver gang jeg har været ude, og dét uanset om jeg har skudt eller ej.
For hver 250-300 skud bruger jeg så 1½-2 timer på en dybderensning med solvent og hele pibetøjet, og efterfølgende dét antal skud (med rensning efter skud nr 1, 2, 3, 5, 8, 11 og 14) der skal til før den skyder præcist igen.

EDIT: Herunder de sidste skydeskiver fra min 7mm. Den med rødt centrum er Speer Deep Curl 175 grains, den med det tynde grå-sorte kryds er Nosler Accubond 160 grains. I begge skiver er der 4 skud.
[Image: ed8f73b0.jpg]
[Image: 4e1f93d5.jpg]

My point today - Per

[Image: DRALF-logoRYDSTRM4x4.jpg]
Svar
#17
Héj den tabel angiver det antal skud norma bruger i deres testbænk , når de tester ammunation. Dvs. der hvor norma stadig sikker på at den yder top. Kunkurrence skytter skyder op til 10000 skud med en pibe (308, 6,5x55), men derfor vil den sikkert stadig være god nok til jagt. Tabel var bare for at give en ide om den relative forskel kaliberne i mellem.

Stadigvæk dårlig vedligehold kan slider mere på riffelpiben end mange skud.

MVH Jagtbonden
Svar
#18
Er en bore-snake bedre ind filt propper?!!...

LilleLars
LilleLars
Svar
#19
En bore-snake er ikke bedre end filtpropper, den er bare meget hurtigere. .

Faktisk vil jeg mene at filtpropperne er bedre, da man jo smider de rigtigt snavsede ud.. der er næppe mange der vasker deres boresnake efter hver gang den har været brugt .[Big Grin]

Man kan i øvrigt lave sin egen endnu bedre "boresnake" af en passende tyk snor og en række filtpropper + en af de der messing "kludeholdere" med et aflangt hul i, som "vægt" og træk-håndtag. Det renser faktisk bedre end en boresnake-

Jeg bruger boresnake hver gang riflen har være ude i naturen + aftørring og lidt olie på de brunerede dele.
Jeg er begyndt at eftefølge boresnaken med den hjemmlavede "VFG-snake" med en enkelt dråbe break-free på den sidste prop ...
Den "våde" prop skærer jeg af og trækker "VFG-snaken" igennem igen, derefter kommer skyderen i skabet.

Grunding rensning er med filtpropper, klude og solvent, efterfulgt af kogende vand og breakfree til slut, men det sker kun et par gange om året [:I]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#20
I slider da jeres rifler op med al den rengøring[8D][}Smile][Wink]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)