Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvad skal denne riffel koste? Schultz & Larsen m/
#1
Halløj

Jeg er så småt begyndt at kigge efter en riffel, da jagttegnet gerne skulle være i hus her den 18.09.2012. Gode venner og bekendte har læst og påskrevet mig, at jeg skal købe noget ordentligt til at starte med. Jeg har kigget flere steder og på mangt og meget, og er faldet over denne:

Schultz & Larsen, model 97DL. 6.5X55. Riflen har 15 år på bagen med samme ejer (Han har Org. kvitteringer), som fortæller mig at den max har skudt 1000-1200 skud! På toppen af den sidder en lige så gl. Schmith & Bender 2.5-10X56 og jeg er ikke vidende om hvilken montage der er på..

Det følger en gl. læderrem og en smule ammunition med... Riflen er IKKE til vekselpibe siger han?

Hvad skal den koste for at være en OK handel?

Og er valget at kvalitet ikke OK??

P.S. Riflen bliver naturligvis så min første, og jeg påtænker den udelukkende skal benyttes til jagt i Danmark.
/Lars

Flyttet af Kima
Svar
#2
Hej LArs

Hvis det er en 97DL så er den med vekselpibe.
Jeg har præcis den riffel og den er ihvertfald med vekselpibe.
Det lyder som et OK sæt, og skulle du få udlængsel er det bare at købe en 9,3 pibe og smække den på og så er du kørende op til "Big five".
Men en pris??
Sættet har stået i ca 20.000,- fra ny, og med 15 år på bagen skal du max. betale 12-13.000.

MEN tag og check nettet og se hvad du kan få.
Held og lykke med jagttegnet og købet.

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by fasan

Hej LArs

Hvis det er en 97DL så er den med vekselpibe.



Nej. Ikke nødvendigvis. De første 97ere hed STD, for standard, men der er nogen få model DL i omløb som IKKE kan skifte pibe.

Jeg har set at Lani1966 har spurgt på søsterforummet NVF og ud fra de oplysninger ser det ud til at der netop ikke kan skiftes pibe på denne riffel. Hvis der er 3 skruer i underbeslaget kan der ikke skiftes pibe selvom den hedder DL.
Hvis der er 2 skruer i underbeslaget kan der skiftes pibe.

Brugte rifler er billige, men optikken holder den lidt oppe. Jeg ville max give 10.000 for sættet. Og være ligeglad med at piben er fast.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
Hej Lani1966!

Har selv en af de første S&L rifler M97DL. Den har en kikkert tilsvarende den, som du har set på. Selv om, at det er et godt sæt, vil jeg give M@X ret. Den bør ikke koste meget over kr 10000 brugt[Smile]
Det er en solid jagtriffel. Piben er ret tyk i forhold til, at det er en jagtriffel. Hvilket er en fordel ved mange skud på skydebanen i træk! Låsegangen er meget blød, grundet det er en fatbolt lås.. Aftrækket et godt, samt justerbart efter ønske.

Som kritik vil jeg nævne: Netskæringerne på skæftet lader lidt tilbage af ønske.. Ekstra magasiner er dyre[xx(]

Men, alt i alt: En god riffel, som skyder virkelig godt. Piben er af høj kvalitet. Vægten er lidt til den tunge side. Men, en fordel ved stående skydning.
Mvh erik
Svar
#5
@Lani1996

vekselpibe - jeg havde på et tidspunkt et system med en 6.5x55, 762x51nato og 22-250.

Det er endte i salg af 22-250 pibe og lås , og køb af et system mere, så jeg nu har 2 rifler [:o)] udover de andre der blev født uden mulighed for umiddelbart kaliberskift.

Jeg troede det var supersmart at kunne skifte pibe, men fandt det bøvlet at skulle skyde ind efter kaliberskift. (bare for at være sikker)

Ok - jeg glemte lige skæftet - havde købt et GRS [:I]

Havde også et par ægte Otterupper, de kunne dele kikkert, men jeg manglende tillidt til de noterede klikforskelle holdt vand, gjorde den ene blev solgt. (for mange ture til skydebanen)

Så køb du roligt en riffel med fast pibe -og suppler når yderligere behov opstår [Wink]

Uvenner med Photobucket - men medlem af Asgaard.
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=25600
mvh
Svar
#6
Det må være muligt at finde noget billigere og så bruge de sparede penge på at komme på skydebanen og på jagt. Er det noget du brænder for og ønsker en anden og bedre riffel efter en sæson eller to, så har du sikkert gjort dig nogle erfaringer når du skal handle næste gang. Jeg mener, en silkeblød låsegang bliver hurtig kedelig hjemme i sofaen, så hellere noget gammelt skrammel og en tur i skoven[Big Grin][Big Grin]

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#7
Hvis man vil spare penge, så er det vel bare at lede efter en gammel m98 i 8x57JS og smide en Bushnell Banner 2-7x32 på. Så er man skydeklar for højst 3k.
Men der er vel ikke noget galt i at købe noget godt fra start af. Med en 6,5træls er der jo også lagt op til at have en nkt lignende til at stå ved siden af i skabet.

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#8
Jeg havde for år tilbage en S&L M97 STD i 270W. Hvis jeg i dag skulle vælge mellem den og en af de nyere S&L ville jeg til hver en tid vælge STD. (hvis man ser bort fra vekselpibesystemet). Finnishen var langt bedre end hvad jeg har set på de nyere modeller, og manner hvor den riffel skød godt. Jeg har siden set flere STD hos forskellige forhandlere - bla Hunter House - og indtrykket af kram, kvalitet og god finnish har været det samme på dem alle - noget man kunne ønske de havde ført videre på de nyere modeller!!!

Men det er korrekt m.h.t. pris. Hvis det er en STD du har på hånden skal du være opmærksom på at de kostede ca. 8.000 kr da de blev solgt for en del år tilbage.

J.
Svar
#9
Til dit 2. Spørgsmål vil jeg svare: ja, både riffel og kikkert er fin kvalitet.

The difference between men and boys is the price of their toys
Råd er noget vi beder om når vi kender svaret, men ville ønske vi ikke gjorde
Svar
#10
Hej Lani1966!

Hvordan gik prøven, bestod du?[Smile]

Mvh erik
Svar
#11
Hmm, ved han ikke først det om en uge?

Held og lykke i øvrigt.

Mvh.
Anders
Svar
#12
Ups! Havde set forkert på datoen[8)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)