Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rullende råge
#1
Hej. i sidste uge under bukkejagten i sverige observerer jeg en råge? som laver et rul i luften, flyver lidt og gør det igen, det så meget flot ud, nærmests som et airshow for fugle, er det almindeligt, jeg mener ikke at ha set det før.[:p]
Svar
#2
Hva skø' du'en mæ da???

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
måske en ravn ?[Wink]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#4
Det er vist en ravn du har set [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#5
Jeg er glad for at jeg havde sat spørgsmålstegn efter råge, det er da muligt at det var en ravn, den virkede bare ikke så stor, den kom hen over hovedet bagfra, jeg har ellers en udstoppet ravn som engang skød med salonriffel i grønland, og kan se på hver dag, så jeg burde vel kunne kende forskel, men flot var det..[8D][:p]
Svar
#6
Hej Marion,

De groenlandske ravne er meget stoerre end de skandinaviske. Har ogsaa taget en med hjem fra Nordgroenland og de er mindst 50% stoerre end dem du ser her. Naar du nu kender dem fra Groenland, burde du jo ogsaa genkende den meget karakteriske lyd de typisk siger naar de laver luftakrobatik.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#7
Det ser eddersjovt ud når man skyder en ravn med en .30-06

=op

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by hjemmeladeren

Hej Marion,

De groenlandske ravne er meget stoerre end de skandinaviske. Har ogsaa taget en med hjem fra Nordgroenland og de er mindst 50% stoerre end dem du ser her. Naar du nu kender dem fra Groenland, burde du jo ogsaa genkende den meget karakteriske lyd de typisk siger naar de laver luftakrobatik.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs



Det har du ikke ret i, den scandinaviske, grønlandske og færøske ravn har samme størrelse.

Det kan meget vel være en sortkrage Marion har set

[Image: bueskytte.png]
Svar
#9
Jeg har ikke nogen forstand på størrelsen, men jeg ved en ravn laver luftakrobatik og laver en speciel lyd der lyder lidt som når man slår man slår smut med en nævestor sten på en tilfrosset sø. Om en sortkrage kan de samme tricks skal jeg ikke kunne sige. Det kunne forøvrigt være spændende at få en forklaring på luftakrobatiken. Måske de bare er glade for at den svenske bukkejagt er igang[Big Grin][Big Grin]

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#10
@ID

Der er godt nok tale om den samme art - Corvus corax, meen i Grønland, Færøerne, Island og Skandinavien har de levet adskildt så længe at de har udviklet deres egne særtegn. Af de ringmærkede Grønlandske Ravne er der ingen af 85 genfundne fundet udenfor Grønland. En af de særtegn de grønlandske har er, at de er større - og kom nu ikke og fortæl mig, at det er fordi de har tykkere frakke på end de danske. Jeg har skudt adskillige grønlandske ravne og de er markandt større end dem man ser i Danmark og Sverige. Nu har jeg naturligvis ikke skudt nogen i Skandinavien og det kan jo være de generelt flyver højere og derfor syner mindre, men jeg er nu helt sikker på, de er mindre end de grønlandske.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#11
Dem jeg har set i Sverige er meget store, hvis de er større på Grønland ville jeg ikke vove mig unden for en dør deroppe [Image: 01.gif]
Den grønlandske er ikke helt den samme som den skandinaviske, den kaldes også for en Ridgway og har et andet latinsk navn(Corvus corax principalis),den færøske er hvid og sort (Corvus corax varius).
Et eller andet sted har jeg nogle billeder fra Sverige af nogle ravne, fjeldvåger og glenter som sidder og spiser af et svineådsel, jeg vil prøve at grave dem frem og lægge dem i forummet......jeg tror at du bliver forbavset - fjeldvågerne og glenterne ser ikke særlig store ud i forhold til ravnene.
Hvis man kigger i fuglebøgerne har de også samme størrelse (ca. 65 cm).

[Image: bueskytte.png]
Svar
#12
Det var meget intresant at observere dem i Grønland, de ville lande på stranden tage en musling i næbbet og så flyve ret højt for så at slippe den så den faldt ned på en sten og gik i stykker, så de havde lettere for at æde muslingen, temmelig inteligent, meget sky og ikke lette at komme på skudhold af, men med salonriflen lykkedes det.
De lyde jeg hørte fuglen i sverige lave var nærmest et helt alm. kra-kra..
Svar
#13
jeg er ret sikker på at det er en ravn du har set optræde . jeg har gloet på "pipper" i temmeligt mange år , og har aldrig set hverken råge eller sort/grå krage lave de for ravnen så karakteristiske rul du omtaller (måske lige med undtagelse af meget få gange hvor der blev skudt forbi [Big Grin]) .

Mvh LWL
Svar
#14
@Marion Morrison - Jeg er ret sikker på Marion, at de fugle du har observeret i Sverige som sagde kra-kra, er Sortkrager.
Dette er et billede af en Sortkrage.
[Image: 42975664-d64d-44d9-a99d-919f049843c6.jpg]

Ravne har meget karakteristisk lyde: Klonk, klonk og så noget gurglrr-agtigt noget. Derudover kan de sidde og sludre med sig selv, lidt li'som skovskader kan gøre.

@LWL - jeg syntes ellers nok at jeg har set noget som nærmest kunne betegnes som krageakrobatik.

Billedet viser en Sortkrage genere en Rørhøg.
[Image: 110520-rørhøg-og-krage.jpg]

[Image: bueskytte.png]
Svar
#15
@ ID
fantastisk foto . det beviser min påstand . rørhøgen skuder klart over målet . [Big Grin]

Mvh LWL
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)