Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Er der nogen der kender Christensen Arms?
#21
Vedr kalibervalg til bøffel og lignende, er der mange gode meninger, hvor de fleste siger at det ikke kan blive stort nok, og at man altid skal bruge fuldkappede kugler. Personligt tror jeg mere på en mellemstor kaliber, kombineret med en bondet ekapanderende kugle.

Jeg har kikket en del på en DVD med titlen "Death at your feet", hvor en eller anden galing syntes at det var fantastisk fedt at først skyde 3-8 fuldkappede kugler fra en eller anden 500-700 nitroekspress dobbeltriffel, på kryds og tværs i en bøffel eller lignedne. Derefter når det stakkels dyr var løbet op til ½kilometre, var det store stunt at få den fundet igen, for at gå så tæt på at den angreb, for herefter at skyde den i panden.

Så vidt jeg husker skød de 20 forskellige dyr med monster dobbelrifler, hvor de fleste fik mange fuldkappede kugler, og de spænede. De eneste der døde momentant, var dem der blev skudt i panden, eller de 2 der blev skudt med en alm repeterriffel i mellemstor kaliber, hvor riflen var med kikkert. Så hvis det er grundlaget for at sværge til store fuldkappede kugler, så for min skyld ingen alarm, bare jeg ikke selv er i nærheden.

Vedr Pushed feeding / "Controlled" feeding kan man vel stille flere +/- betragtninger

Pushed feeding og zikzak magasin
+ nem efterfyldning af enkelte patroner både i og over magasin
rimelig hurtig repetering
- Pga den åbne lås, tendens til at tabe patroner under repetering hvis riflen holdes på hovedet under repetering. Tendens til at ødelægge projektiler med synlig blyspids. forholdsvis svagere udtrækker(kun et problem ved hjemmeladdet, eller sand i kammeret)

Pushed feeding og aftageligt enkeltradet magasin.
+ Nem efterfyldning af enkelt påtron over tomt magasin, hurtigt genladning med extra magasin. Næsten ingen tendens til at ødelægge projektiler. Hurtigste repetering, pga den forholdsvis lige patronvej ind i kammeret. Hvis låsen er rimelig lukket, meget robust over for forskellige repeteringsstillinger(patronspidsen er inde i kammeret før hylstret slipper magasinet, horfor man ikke kan tabe en patron, selvom riflen holdes på hovedet)
-ingen eller dårlig mulighed for at efterfylde magasinet, mens den sidder i riflen. Chance for at tabe/glemme magasinet.Forholdsvis svagere udtrækker(kun et problem ved hjemmeladdet, eller sand i kammeret)

Controlled feeding og zikzak magasin
+Rimelig sikker patronvej fra magasin til kammer. Stærk udtrækker.Mulighed for at efterfylde magasinet med 1 eller flere patroner undervejs
- Ofte tung og langsom repetering. Ofte knækket udtrækker pga forsøg på at efterfylde med løs påtron, der ikke er klikket ned i magasinet.
Ofte ødelagte patronspidser.Nødvendigt at man repetere helt og hårdt tilbage, da man ellers ikke får kastet det tomme hylster ud. Ofte kræves der mere ireversibel tilpasning af magasin ved kaliberskifte

jbn
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Vedr kalibervalg til bøffel og lignende, er der mange gode meninger, hvor de fleste siger at det ikke kan blive stort nok, og at man altid skal bruge fuldkappede kugler. Personligt tror jeg mere på en mellemstor kaliber, kombineret med en bondet ekapanderende kugle.

jbn



Hvaeeh M@X...

...læser du det også som, at Ignoranten er begyndt at anbefale 35 whelen til bøffeljagt ?? [Wink][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

mvh.
Steen
Svar
#23
Ja Steen.
Han er jo vidende om dens formidable "knock down" power. Sådan en adrenalinfyldt kronhind skulle bare høre suset fra en Nosler Partition, så lagde den sig straks.

Fra det øjeblik kom Nosler Partition øverst på Ignorantens "hitliste"

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Before using gun - read warnings in
instruction manual available free from
"Sturm, Ruger & Co. Inc. Southport, Conn. USA"
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#24
Citat:quote:

Han er jo vidende om dens formidable "knock down" power. Sådan en adrenalinfyldt kronhind skulle bare høre suset fra en Nosler Partition, så lagde den sig straks.

Fra det øjeblik kom Nosler Partition øverst på Ignorantens "hitliste"



Hej M@x med den balistik, burde det vel kaldes "DROP down" power[8D]

Vedr min hitliste, kan jeg da godt se fordelen ved en patrition, i den kaliber. Det er vel en todelt kugle, og med den træfvinkel, kan den vel ramme sidelæns, så hver kugledel rammer hver sin kropshalvdel, hvilket efter min mening vil give den bedste virkning[Wink][8D]

jbn
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)