Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spredning med spredning på ?
#1
Jeg sad og målte lidt på mine skiver fra 600 m Ulfborg, bare for sjov. jeg fandt en linearitet der overraskede mig en smule:

300 m: 0,5 MOA
400 m: 0,7 MOA
500 m: 1,2 MOA
600 m: 1,2 MOA

Jeg har tidliger skudt under 0,5 MOA på 300 m med den riffel/patron kombo, så det skal nok passe det er ca. en 0,5 MOA riffel jeg har. Jeg ville bare forvente at den (og jeg) kunne præstere nogenlunde den samme vinkel uafhængig af afstanden. Der var ganske vist en smule vind til tider i søndags, men det skulle vel bare flytte grupperne til siden, ikke åbne dem ?

Andre der har bemærket det samme ? Jeg er godt klar over, at det er et spinkelt statistisk grundlag at måle på, men tendensen er da rimelig klar.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet,
men præcisionen er religionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#2
Nu er vinden ikke en konstant faktor. Se blot benchrest skytterne. Hvor mange skud er der i hver serie?
Svar
#3
vind og mirage

--
00
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#4
Der er 5 skud i hver serie, men de fleste afstande har jeg kun en enkelt skive fra, så det er som sagt et spinkelt grundlag. Der var ikke specielt varmt, og temmelig overskyet, så mirage var for en gangs skyld ikke et problem. Vinden var tæt på at komme lige bagfra, men jeg kan godt acceptere at den ikke var konstant. Synes dog stadig det er en betragtelig forskel.

Til gengæld får jeg mere og mere tillid til ballistikprogrammet iSnipe på min iPhone. Siden jeg har kronograferet patronen og bruger et målt gennemsnit for udgangshastigheden passer den indenfor +/- ét klik på alle de afstande jeg har prøvet. Dét er lækkert.

Men jeg ville sku gerne ned på 0,5 MOA på 600 m [:p].

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet,
men præcisionen er religionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Din spredning er linier med flyvetiden ikke afstanden. Så der har de en smule af forklaringen (men ikke meget).

Mvh. Loft
Svar
#6
Hmmmm. Skal jeg nedbringe flyvetiden, skal jeg jo op i noget 6,5-284 eller 6,5-06. For jeg er ikke så vild med at komme op i 300 winnie eller større til banebrug.

Nå, tror jeg vil gøre noget mere ud af grundlæggende skydetræning først, det kan jo også tænkes jeg bare i stigende grad blev træt og ukoncentreret efterhånden som dagen gik. Jeg var trods alt til 40 års fødselsdag om lørdagen.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet,
men præcisionen er religionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Min egen bedste var på 400 meter hvor den holdt 4 cm for 5 skud.
Den lå bare højt til venstre, og ville ikke have givet point.

Det eneste jeg kan sige med sikkerhed er, at grupperne ikke bliver forholdsmæssigt mindre jo længere man kommer ud.

Søndag skød vi i godt skydevejr og det hjalp nok min lille 223´er

Men som Thomas haugland skrev i vapentidningen. man behøver ikke en 600 meter bane for at træne aftræk og vejrtrækning til lang distance.

100 meter og små mål (cirkler på 3 cm) er nok. Der er nemlig stor forskel på at skyde små grupper et eller andet sted på skiven og så ramme små mål.

Vinden er dog stadig svær at træne bedømmelsen af på korte og i læ beliggende skydebaner.

@Lasse din 6,5x55 er lige så god mod vind som en 300 winnie. Såfremt du bruger en 123-134 grains match ting og en hastighed nær max er den faktisk hurtigere på målet end en 300 win. Og meget rarere at skyde med.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#8
Og hvis du gerne vil have mere fart på så få skåret dit kammer op til 6.5x55AI - mener Hatting har rivalen...du nærmer dig - så vidt jeg husker hastigheden på en 6.5-284...J
Svar
#9
Spredningen over afstand, specielt over de 3-400 m er meget sjældent lineær. Vind og bare små ændringer i luftens bevægelse og temperatur påvirker ofte i det niveau du ser. Alene kuglens tab af hastighed medfører en ændret påvirkning fra f.eks. forskelle i luftens densitet.

En virklig god træning "mod vinden" er at skyde på 50 - 100 m med .22lr [Big Grin]

Hvis man ejer en rigtig præcis .22lr som man gider ofre en god kikkert på, så er det fremragende træning i at bedømme vinden og skyde små mål på lang afstand.

Jeg har fået lov til at hænge en 7 cm metal-skive op i læhegnet på den anden side af naboens (gårdmand Bjørns) mark.
Så gælder det bare om at få den til at "ringe" selv i blæsevejr...
Det er slet ikke nemt, da der er ca. 90 meter fra mit skel til læhegnet..man skyder stik mod syd, og det blæser næsten altid fra vest...[:I]

Havde man så også lov til en dæmper, så kunne man plaffe løs i tide og utide, uden at genere andre end kragerne og skaderne i læhegnet..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)