Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kugle til 9,3x62
#1
Hej alle kloge genladere.

Jeg skal lade lidt patroner i ovennævnte kaliber. Det er kun til drivjagt, og de skal være så effektive som muligt. Altså ingen hensyn til kødødelæggelse.

Er der nogen der kan anbefale noget? Jeg tænkte at en Norma Vulcan ville være fornuftigt?

Tak for hjælpen

Mvh
Kristian

243 win, 30.06, 8x57 js
243 win, 30.06, 8x57 js
Svar
#2
Jeg bruger RWS EVO 18,8g og den kan anbefales jeg har skudt en gris med den og der var en god effekt og gennemskud med fælgende ladning

Hylster. Norma
Krudt. 55,5grains N135
Fænghætte. CCI 200
OAL. 84mm
Spredning på 100m. ca 15mm i min R8
Svar
#3
RWS Evo kan jeg tilslutte mig, men hvis kødødelæggelse ikke betyder noget kan du også anvende den lidt billigere RWS Kegelspitz. Det er en forholdsvist hurtigt ekspanderende kugle og det er sjældent at grisene bliver kønnere af at møde den, men den slår squ' ihjel...

Når kødødelæggelse ikke betyder noget og der ikke er tale om meget store keilere behøver du efter min opfattelse ikke anvende dyre premium kugler a la Barnes TSX eller Swift A-Frame, men kan anvende mere klassisk jagtammo. F.eks. Lapua Mega, Hornady SPBT eller RWS KS.

Knæk og bræk Smile
Svar
#4
Accubond 250 grain, ladet til lidt under 800 m/s.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#5
Hej Høeg.

Skal du ha' noget billigt, som der er noget goddaw i, så tag en PRVI i 286 grains.

Jeg har prøvet den, men ikke skudt vildt med den endnu. Den ligner til forveksling Lapua Mega'en i samme vægt, skyder ligeså præcist, og så er den bare billig...

MAnge hilsner - Per

[Image: DRALF-logoRYDSTRM4x4.jpg]
Svar
#6
Et andet alternativ kan, når der bortses fra kødødelæggelse, være Sellier & Bellot 18,5 gram. Den ekspanderer øjeblikkelig til en stor diameter og en god restvægt.
Svar
#7
Hejsa.
Jeg har på trykjagt/drivjagt skudt svin med 18,5 grams Nosler Patition hvor flugtdistance har været 0 meter, ligeledes har jeg skudt Kronvildt med bl.a. 18,5 grams Oryx og 18,5 grams Hornady (billig kugle til ca, 2,5 kr) med samme resultat som med svinene. Så ovenstående kugler kan jeg sagtens anbefale til drivjagt. Desuden har jeg ikke oplevet de store kødødelæggelser med disse kugler på svinene og kronvildtet.
Dog har ovenstående kugler (Nosler, Oryx og Hornady) har været noget møj til råvildt, da jeg har oplevet de alle er løbet 20 til 30 meter med en "god" kugle, ligeledes har der været en del kødødelæggelse på råvildtet.
Har pt afprøvet et 250 grain Nosler Accubond til råvildt og flugtdistancen er 0 meter og det ser rigtig godt ud, ingen kødødelæggelse (endnu), så den vil jeg primært bruge til råvildt men selvfølgelig også svin, kronvildt mv., hvis chancen skulle byde sig.
Ovenstående kugler har jeg ladet således at de alle kan dækkes af en "femkrone" på 100 meters afstand.
Knæk og bræk :-)
Svar
#8
Helt enig. Den er bare super effektiv !!!

mvh. Ole

Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

Accubond 250 grain, ladet til lidt under 800 m/s.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!


Svar
#9
Jeg har i en del år kørt med TSX 250 grs, og den er jeg rigtig godt tilfreds med.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#10
Er rigtig tilfreds med 16 gr. RWS Kegelspitz.
Kan godt lave lidt grisseri - men effekten er glimrende.

/bundgaard
Svar
#11
Jeg har brugt 270gr Speer HotCor - rigtig god præcision og virkning. Holder fint sammen og koster ikke alverden...
Svar
#12
Lapua Naturalis
Jeg har prøvet 9,3x62 i 14,3g på Elg på 249m løb 0 meter og med gennemskud,
har skudt et stk. kronevildt løb 5 meter

Et par jagtvenner har prøvet Naturalis 308w i 11g
hvor en ene har skudt kronevildt og svin og den anden flere stykker råvildt

vi 3 er meget tilfreds med det
Svar
#13
Hej

Jeg kan se at der er flere tilhængere af Accubond 250 grain her. Det er første sæson jeg bruger den og havde den oplevelse, at der var gennemskud på n elgkalv uden nogen ekspansion. Det var et rent lunge skud, hvor indgangen var mellem 2 ribben og udgangshullet var. 9,3. Da den ikke tegnede fik den en opfølgning som sad på boven og var en fin hjerte kugle. Her var der god og kontrolleret ekspansion på kuglen. Andre der har oplevet noget tilsvarende?

Har tidligere brugt norma oryx 18,5 gram, hvor jeg på 2 voksne elge oplevede at der ikke var gennemskud, så derfor mit skifte til nosler... (MEGA har jeg brugtbåd råvildt og dåvildt med godt resultat).

Mvh.

Jørgen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)