Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Samme ladning - 3 forskellige hylsterfabrikater
#1
Har testet samme ladning i 3 forskellige hylsterfabrikater hhv Sellier & Bellot, Lapua og Norma i Tikka Varmint SS 30.06.

165grs SST
51grs 203b/RP15
COL 82mm

Før jeg kendte til kritikken af S&B, havde jeg købt en del af deres træningsammo, og regnet med at man kunne bruge hylstrene til genladning. Så det måtte testes om de kunne bruges. S&B hylstrene var allerede over max længde efter afskydning af fabriksladningen til forskel fra Lapua & Norma. Så jeg var vel ikke specielt optimistisk.

Alle hylstre er drejet ned til minimum trimlængde og har generelt fået samme behandling. Alle hylstre er neck sized.

Der er først skudt en serie af tre af hver. Derefter et skud i hver af grupperne igen. Ingen af 4. skuddene åbnede grupperne.

S&B ligger lavest ift sigtepunkt - Normaladningerne, der har højeste træfpunkt, ligger 1.4cm over S&B ladningerne.

Indtil videre virker S&B hylstre acceptable til jagt.

Det var mere eller mindre forventet, at Lapua ville være gode (bedst). Men nu er det så efterprøvet.

[Image: Hylstertest-1.jpg]

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif][Image: S_LLogo_2.jpg]
Svar
#2
fin lille test, sådan nogle skal vi have nogle flere af

LilleLars
LilleLars
Svar
#3
Yes thumbs up til testen [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#4
offpist!!... er der nogen der har prøvet og lade på millitær hylster, .223,.308,30-06??...

LilleLars
LilleLars
Svar
#5
ja, .223'er. De andre kan du godt glemme. Proev at kigge ned i bunden (indvendig) og fortael os hvad du ser. Ja - to ildkanaler. De bruger en anden type faenghaette med "armbolten" som en del af hylsteret.

Man kan naturligvis godt koebe vaerktoej til disse ogsaa, men det er naeppe besvaeret vaerd.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#6
Jeg har ladet en del .308 med militærhylstre (engelske), jeg har været godt tilfreds, og hylstrene har efterhånden været ladet ret mange gange.
Det er rigtigt nok at de danske milihylstre er med berdan, men der er meget militærammo fra andre lande med boxer.
Svar
#7
Jeg ved godt det med brendan fænghætterne, det var mere kvaliteten af hylstrene:-)

LilleLars
LilleLars
Svar
#8
Citat:quote:

Jeg ved godt det med brendan fænghætterne, det var mere kvaliteten af hylstrene:-)

LilleLars


ok, De virker noget stivere/kraftigere end normale jagt amo hylstre, men det kan godt lade sig gore at kalibrere dem (hvis man husker at pille faenghaette pinden ud foerst).

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#9
""hvis man husker at pille faenghaette pinden ud foerst"", hvad tænker du på her??!!!:-)

LilleLars
LilleLars
Svar
#10
De gængse militærhylstre har berdanfænghætte. Der er 2 ildkanaler, ligesom når du ser på en knap til skjorten. Det kræver en speciel die at presse fænghætten ud. Hvis du får fjernet fænghætten med noget hjemmelavet værktøj og vil kalibrere hylstret i dit normale diesæt så skal du huske at fjerne fænghætteudstøderen, ellers vil den bøje. Har prøvet det, efter en tur på skydearena Korsholm. Troede ikke nogen skød med berdan i 3006 den dag. Det var der så.
Svar
#11
ok, det var det i mente..hehe, jeg kende udemærket godt de skide berdan hætter, de har kostet mig en enkelt udstøder,, hehe..

LilleLars
LilleLars
Svar
#12
noget tilsvarende goer sig ioevrigt gaeldende, hvis man skulle faa lyst til at lade eller ved en tilfaeldighed har faaet fat i et .308 PALMA hylster. Saa skal man huske at skifte til den tynde udstoeder til small rifle faenghaetter - ellers boejer/knaekker man ogsaa noget. Been there - done that[xx(]

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#13
God og interessant test! Kunne være sjovt at se, om der er den samme forskel på LApua og Norma i f.eks. 6,5x55 og 308w.

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako BLEV en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar
#14
Den skydebænk der er ved denne bane er noget vakkelvorn, så det eneste jeg reelt konkluderer er, at S&B ikke er dømt ude ift 1. gangs genladning til jagt, hvis man gider at dreje hylstrene ned i længde fra starten af.

Om alle S&B hylstrene så er homogene må tiden vise.

Norma og Lapua er bare valgt som en baseline som hylstre der generelt er kendt for god kvalitet.

Men man kan se farveforskel på hylstrene hvor S&B er mere 'rødgule' ift de to andre fabrikater, om det så er forskelle i legering eller noget andet ved jeg ikke.

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif][Image: S_LLogo_2.jpg]
Svar
#15
Ikke for at male [}Smile] på vægen men s&b hylsterene har et forholdsvis dårligt ry til fremstilling af ammunition, grundet en sprød legering.
jeg har dog snakket med en som har genladet s&b i 243win en del gange uden problemer.
men ellers en rigtig god test.

mvh høker

[Image: asgaard.gif]
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by høker

Ikke for at male [}Smile] på vægen men s&b hylsterene har et forholdsvis dårligt ry til fremstilling af ammunition, grundet en sprød legering.
[Image: asgaard.gif]



Det har jeg jo osse læst EFTER jeg havde købt træningsammo af det mærke. Men så må man jo finde ud af om bras(s)et kan bruges til genladning eller om det bare må slænges ret ud [Wink]

Nu stod jeg og skulle bruge ammo til rensdyrjagt (Norge) og havde ikke lige 100 hylstre af samme slags. Til jagt indenfor ca 200m lader det til at kunne gå.

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif][Image: S_LLogo_2.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)