Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jagt rifle 375 H&H til Afrika
#1
Skal ha en ny rifle til jagt i Afrika og det eneste jeg er sikker paa er cal. 375 H&H.
Skal det vaerre Sauer, Blaser el. Mauser?
prisen skulle gerne ligger paa ca. 30.000-40.000kr.
Stainless steel og plasik frem for trae og rusten staal.
Drift sikkerhed er vigtig.

Flyttet af Kima
Svar
#2
Winchester model 70, eller en Ruger men det blir svært at få prisen op på 30-40 tusind[^]
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Marion Morrison

Winchester model 70, eller en Ruger men det blir svært at få prisen op på 30-40 tusind[^]



Man kan jo bare vælge at smide en dyr olietønde på ryggen af den, så er man da over halvvejs [Big Grin]

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#4
Jeg har da en Mauser M03 Extreme med 375HH tyk pibe. Den kan du godt købe til 30K ;-)

Du kan også købe den i en butik til ca. 23-25.000 i den opsætning med en lille kikkert på. Skal du ikke skyde på meget lange hold, ville jeg udstyre den med en lille kikkert med 1-6 gange zoom og lang eye relief. Når du har så stort et budget, så tror jeg ikke der er meget der kan måle sig med en Z6i fra Swarowski til formålet - alternativt er jeg super glad for min Leupold 1-4x20 med dot sigte.

Hvis driftssikkerheden er i højsædet ville jeg vælge Mauseren frem for i hvert fald Blaser (kender ikke Sauer). Jeg har med min Blaser flere gange oplevet at lukke låsen grundigt og derefter få en klikker, fordi den alligevel ikke har været helt lukket. Med en almindelig bolt action ved man at der er lukket korrekt. Mauseren har endvidere opspændingstangent istedet for sikring, hvilket jeg foretrækker (Det har Blaser i øvrigt også).

Jeg er voldsomt glad for min M03 extreme og har piber fra ultrakort nachsuche 308 over en 65cm 7mm RM til tyk 375. Overvejer en 223 tyk match pibe. Med skift af pibe og evt kikkert ændrer riflen totalt natur fra (forholdsvis) let pürsch riffel, til tung match- eller safari riffel. Den er lidt tungere end Blaseren da alt er udført i metal.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#5
Næsten ubrugt 375'r med zeiss varipoint V 2,5 - 10 x 50 m lys i svingmontage.

Lamineret skæfte og teflonbelagt metal.
2 stk 5 skuds magasiner

22,000,- nu 20,000,-

Sælges for kammerat.

Tlf 4098 1252 / mikael
mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
Læste en artikel om 375H&H I Visier igår(Nummer 9/2012), i anledning af kaliberens 100 års jubilæum.

De anbefaler, at man har 3 kikkerter til sin 375H&H

En stor til de længere hold
En Medium, til junglen
En lille, til bush/eftersøg

Med 3 top rør, så kommer du hurtigt på på 40K+

Hvis du virkelig vil have driftsikkerhed, så skal du tage en Dobbeltriffel, og en patron med Rand.

Hvis du tager en Repeter, og den skal benyttes til farligt vildt, så er det vigtigt, at den repeterer 100%.
Både meget langsomt og forsigtigt, over til det panikagtige, hvor du river og flår. Også når du ligger på siden, eller i andre mærkelige stillinger.
Den må heller ikke have så fine tolerancer, at den kokser, bare der kommer lidt skidt i maskineriet.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#7
Køb en Ruger i 375 Ruger og en fornuftig kikkert f.eks Z6i 1,7-10x42.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#8
Mauser 98 Magnum
http://www.mauser.com/Specifications.81.0.html?&L=1

En rigtig lås er en mauser.
[Image: Mauserls.jpg]
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#9
111.000kr for en 98 Magnum.
http://www.thegunroom.dk/product/mauser-...-1068.html

Men den er da i orden uden trivl[Big Grin]
Svar
#10
Det er den altså ikke.

Den har en pibe der kan ruste, og et skæfte af et oldnordisk fugtsugende materiale der slår sig i både varme, kulde, fugt og tørke. Så den er kun lavet til blær, ikke til brug.

Men hvis du skal have et godt driftsikkert brugsvåben i moderne holdbare materialer, så kommer du ikke op i de summer du er villig til at ofre. Undtagen hvis du køber to-tre spitzenklasse sigtemidler til. Så er du ved at være der, og så er du rigtig godt skydende.

P.S. Jeg har været på havjagt efter edderfugle med en 375. H&H. Det var dejligt, for vi havde ingen anskydninger [Wink]. Det var en Steyr Prohunter, og jeg ved ikke helt hvad de har gjort med skæftet, men den var lige så behagelig at skyde med som en 30-06. Så den er blevet min favorit i den ende af kaliberskalaen.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
En Sako 85 Stainless Syntetic eller Stainless laminate.

Den er ikke meget over 15K for selve riflen, men Sako plejer at levere varen.
Så kan du jo bruge 25K på at få den graveret og guldbelagt, hvis den SKAL koste over 40K

Vedr. plastik skæfter, så er de fine, i "normale" temperaturer, men mange af dem er bløde, i meget høje temperaturer(40C+), og skøre, når der er -40C.
Laminat kan være et kompromis, der klarer fugt, kulde og varme.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#12
Indholdet i dette reply er slettet med henvisning til Regel nr. 6, samt http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=27117

Replys der direkte og alene henviser til det slettede reply er tillige slettet uden det skal opfattes som moderering af den pågældende bruger.

Jepsen/Moderator
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by hipster

111.000kr for en 98 Magnum.
http://www.thegunroom.dk/product/mauser-...-1068.html

Men den er da i orden uden trivl[Big Grin]



[:I][Big Grin] Havde ikke LIIIIGE set prisen på den..
Så er den vidst også betalt hvis det ikke er en af "meister klasse" riflerne. [:p]

En rigtig lås er en mauser.
[Image: Mauserls.jpg]
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#14
Har en Sako 85 egentlig kontrolleret fødning

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#15
Syntes faktisk en Ruger enten Alaskan eller African er et rigtig godt bud på en riffel til formålet de laves vist i 375 Ruger, hvorfor ikke en 416 Ruger når man nu skal lade til den alligevel :-)

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#16
Et Sako 85 bundstykke er åbent i bunden, så jeg går ud fra, at det er kontrolleret fødning.

http://www.sako.fi/sako85_features.php

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by hipster

Skal ha en ny rifle til jagt i Afrika og det eneste jeg er sikker paa er cal. 375 H&H.
Skal det vaerre Sauer, Blaser el. Mauser?
prisen skulle gerne ligger paa ca. 30.000-40.000kr.
Stainless steel og plasik frem for trae og rusten staal.
Drift sikkerhed er vigtig.



Af de rifler du nævner er det jo nok Blaseren der teoretisk er den mindst sikre da den ikke har indbygget "camming force", men jeg har haft en sådan i 416 RM og har under ingen omstændigheder haft problemer med de ca 200 skud jeg har sendt gennem denne

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#18
Er pt i Mexico og der er ikke et dansk keyboard.
375 H&H er fordi det var hvad jeg brugt i Juni paa Matswani 5 skud mellem 80 -160mtr, 5 dyr, ingen over 50 meter vaek (Zebra, Kudu, Oryx, Blesbuck og Impale)
SAKO kunne vaere en mulighed, har selv 2 TIKKA T3 243 og 30.06 med Zeiss varipoint 3-12X50
Tror jeg er blevet lidt varme paa en take-down med veksel piber og jeg har ikke meget tid tilbage skal til Afrika igen til Oktober.

Men tak for hjaelpen alle sammen
Svar
#19
Hvis der skal vaelges mellem dem du har naevnt, vil jeg helt klart tage en Mauser M03 Extreme, hvor du ogsaa kan skifte kaliber hvis du faar lyst til det. Med en rimelig kikkert paa ryggen, er budgettet vel saa ogsaa ved at vaere brugt. Skulle jeg selv paa markedet i dag, vil det helt klart vaere en af mine egne topkandidater.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#20
Sauer 202 take-down var vel også en mulighed med det budget:

[Image: JP-Sauer.jpg]

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)