Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Drømme jagten blev til mareridt
#1
Det hele startede søndag morgen. mig selv og 2 kammerater havde besluttet os for at tage ud på hver vorers jagt stykke som ikke ligger mere end nogen få 100 meter imellem hinanden. For at se om der skulle komme en hjort.
Da jeg sætter mig i bilen for at køre de 2 km ud til stykket får jeg en sms fra den ene af kammeraterne at der går flere krondyr på den ene mark. jeg ankommer til stykket og konstatere at der er en rigtig pen 12-ender hjort og 7 hinder. Da det bliver skyde tid står hjorten dog med hoved inde i nabo skoven . men pludseligt kommer hinnerne ud af skoven og ned mod min skov. Nu starter jagten så den næste halve time bliver brugt på at finde hjorten som i det ene øjeblik er et sted og det andet et andet. Til sidst ligger de sig til at sove inde i skoven og hjorten går og brummer lidt der inde.

lidt trist køre jeg mod kammeraterne og tænker at det sikkert er første og eneste gang man møder en dansk hjort i den kaliber. mig og den ene kammerat bliver dog enige om at de nok ligger der inde og sover og vi vil til aften prøve at side på hver vores side af min skov i håb om de kommer ud.

tiden går og vi sider i tårnene om aften. og vi nærmere os lukketid . råvildtet virker dog noget sure i den ende af skoven hvor de forsvant om morgen og skaderne virker bestemt ikke gladere. så da der er ca 15 min til lukke tid beslutter jeg mig for at prøve at brøle og se om det kunne sætte gang i et eller andet .

Et par høje brøl runger fra pap røret og tænker det lød sgu ikke rigtig. så skriver lige til kammeraten hvad han syntes om mit brøl. hurtigt kommer der en sms tilbage at han mente at der var noget der knaste i skoven. og da jeg kigger op fra mobilen står han der. terrænet er meget bakket og kan kun se hoved af ham. men hvilken hjort det jeg om morgen troede var en stor hjort er endnu størrer 12 ender, lange for sprosser og en helt skovl formet krone med 3 ender i. De næste 5 min står hjorten bare og kigger. beslutter mig da for at brøle igen og se om jeg kan trække ham lidt tættere på. og det virker. Men nu er der en anden der brøler med og hjorten og hinnerne i rudlen begynder at løbe lidt fra side til side og da hjorten stopper på 150m med kun bladet og hoved fri af en bakke. slipper jeg kuglen. og hjorten går ned som ramt af lynet . kan dog ikke se hvor han ligger da han er nede bag bakken. venter 5 min og går ned til ham

men hvad er nu det. Her er ingen hjort kun en sort plet i stubben hvor han har rodet rundt og et spor der minder om han er blevet slæbt derfra . underligt tænker jeg. og går lidt rundt og kigger da min kammerat kommer til. schweis hunden bliver kontagtet men mit i voret samtale spørger min kammerat "hvad er det ???" og ude midt på marken små 500m væk står hjorten og vakler lidt rundt. han vakler så mod skoven og bliver enige med Schweis manden om at vente til om morgen med at lede da det nu er næsten mørkt.

i morges ankom hunden og efter at have fulgt hjorten 4 km gav vi op. resultatet blev et tab skud og hjorten er væk. og lever i sikkert beste velgående .
Sider nu her og ærger mig gul og grøn over at skulle miste sådan en hjort.[xx(]
Men sådan er jagt

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#2
Citat:quote:


i morges ankom hunden og efter at have fulgt hjorten 4 km gav vi op. resultatet blev et tab skud og hjorten er væk. og lever i sikkert beste velgående .
Sider nu her og ærger mig gul og grøn over at skulle miste sådan en hjort.
Men sådan


Hvordan lever en tapskudt Hjort i bedste velgående?

Der er vist andet end din stolthed der er såret?

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#3
Tjaaa ...

Den hjort lever nok næppe "i bedste velgående" [B)] Med en expanderende kugle gennem den kraftige muskulatur i ryg og nakke-området(Torntappene på rygraden er der jo ikke til pynt), er der stor sandsynlighed for at den får sårfeber, men om den overlever den sårfeber vil afhænge af mange ting, såsom vejret og adgangen til hvile og føde i et område med rimelig ro.

Til gengæld er der nok en god sandsynlighed for at en anden jæger får sig et flot trofæ....

Der er jo ikke så meget andet at gøre end at opfordre alle jægere i området til at holde skarpt udkig efter "trofæet"

+ points til dig for at skrive en beretning om "når det går galt"

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
Jeg havde nok ærget mig mere over, at have afgivet et dårligt skud [Smile] - men sådan er vi jo så forskellige [8D]

Tak for en ærlig beretning - forstår nu godt din ærgelse - ikke en chance, der hænger på træerne [xx(]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#5
Kender godt følelsen. Jeg anskød en Skarv fordi jeg fejlbedømte vinden. Skarven dykkede og da den kom op igen kunne jeg ikke skyde da der var en båd i baggrunden. Ærgrer mig osse over det dårlige skud, men hvis man ikke tager chancen en gang imellm, lærer man aldrig noget.
Nu håber jeg bare at min skarv drukner hurtigt og at din hjort enten bliver skudt eller forender hurtigt.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Respekt for en ærlig beretning! Bedre "held" næste gang.

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako BLEV en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)