Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vandrende frø i hundekroppen.
#1
Her for en månedstid siden fik min engelsksetterunghund lungebetændelse. Hunden var slap, ingen appetit og havde høj feber.Hunden får noget penicillin og får det hurtigt bedre. Så her i forrige weekend dagen inden jeg skal stille i ungdomsklasse med hunden, opdager jeg en kugle på 7-8 cm i diameter på siden af hunden lige ved de bagerste ribben. Kuglen er øm og hunden giver sig når jeg rører ved den.Da hunder spiser godt og ikke virker slap stiller jeg på prøven , hunden gør det godt var ude i 5 slip og er ikke specielt mærket af kuglen, dog lidt kort i aktionen.(måden hunden galoperer på)
Så nu her godt en uge efter er kuglen stadig lige stor og øm.
Var så ved dyrlæge igår ,hvis bedste bud var at hunden kunne have brækket et ribben , noget som jeg ikke kan afvise da hunden næsten hver dag løber sammen med de andre hunde i husstanden ,i en stor løbegård og de tumler meget sammen.Men min egen teori lyder på at hunden har frø som vandrer i kroppen på den, en ikke ukendt sygdom hos stående hunde og støvere derfor er den også kaldt støversygen og er opdaget i Sverige.Symptomerne er nøjagtige som hunden har haft det med lungebetændelse og efterfølgene en kugle på siden som til sidst bliver til en byld formentlig fordi frøende samler sig der efter at have perforeret lungen.
Dyrlægen vidste ikke meget om den pågældene sygdom ,men gik dog med til en penicillin kur som er en af måderne at kurerer sygdommen på, andre måder er operation med efterfølgene dræn osv.
Mit spørgsmål er så om der er nogle herinde som kender til sygdommen og ved hvordan man behandler den bedst , da min egen dyrlæge virker lidt på rådløs.

Mvh støver. (Og nu ingen dårlige jokes om sygdommens navn.)[Big Grin][Wink]
Svar
#2
Hvis det er den "ikke ukendte sygdom"[?][?] som Hr. Google ikke kender, er der vel ikke andet end at skære frøet ud, så man får syn for sagen ..[?]

UFFE....[Smile]

God bedring med hunden [Wink]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#3
Ja sorte fugl. Ud med det [Big Grin].
Jeg ville nok i første omgang vurdere "kuglen" med fingrene og derefter evt. tage en prøve fra den (finnåls aspirat). Derefter kunne man så beslutte den videre fremfærd.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#4
Har forhørt mig lidt rundt omkring i jagthundekredse, og talt med med et par stykker som selv har haft hunde med støversygen , og som så også havde hørt om flere. Behandlingen er åbenbart meget forskellig fra dyrlæge til dyrlæge . Lige fra at skrælle hele siden af hunden, for så at sy den på igen , til bare en kraftig pencillin kur...[?][?]
Så hvis ikke den pencillin kur hunden er igang med virker ,er løsningen nok en prøve af kuglen som ujensen skriver og så tage den derfra..
Tak for respons..[Smile]

Mvh støver.
Svar
#5
Hvis sygdommen går over i anden fase hedder den "Vandrene pind"
[B)]

Ellers prøv at spørge på http://forum.robsoft.nu/viewforum.php?f=41

God bedring med hunden

I didn't come this far to miss!
I didn't come this far to miss!
Svar
#6
Penicillinen har virket.....[Big Grin][Big Grin]

Mvh støver
Svar
#7
Sådan[Smile]

I didn't come this far to miss!
I didn't come this far to miss!
Svar
#8
Så må vi se om virkningen holder. Hvis der er et fremmedlegme, bliver det ikke opløst af penicillin. Jeg håber at din hund bliver ved med at være rask.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#9
Var hos dyrlægen idag for at få tjekket om kuglen nu også var helt væk. Dyrlægen konstaterede at det var den. Vi blev enige om at hvis den kom igen , skulle frøene opereres ud . Dyrlægen havde undersøgt sagen lidt og mente at frøene måske ville vandrer ud gennem huden af hunden ..[?][?]

Støver
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)