Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Undersøgelse
#1
Mit navn er Henrik Kroghsbo,
Jeg studerer Service Økonomi på Kold College i Odense og i den anledning laver jeg en afhandling om miljø og etik i jagtrejsebranchen.

Derfor vil jeg gerne bede om 5 min af jeres tid til at udfylde et spørgeskema.
Spørgeskemaet består af 13 spørgsmål.
http://web73903.ta25.talkactive.net/wq8/surveys/1947-79146/survey.html

Skulle der være anledning til spørgsmål eller kommentarer kan jeg kontaktes på:
Email

På Forhånd Tak
Henrik Kroghsbo
Svar
#2
Nu ved jeg ikke hvor meget undervisning I får i at opstille gode spørgeskemaer, men jeg mener der er en ting du bør rette en anden gang: I afsnit 7 spørger du: " Er det efter din mening uetisk at ..." og så kommer en række eksempler. Det betyder, at man skal svare "nej" til det man synes er positivt. Jeg tror godt du kan få en del spejlvendte besvarelser på den konto, fordi man automatisk har hovedet skruet sådan på, at man vil svare "ja" til det man synes er positivt.

Du kunne i stedet have spurgt: " Er det efter din mening etisk forsvarligt at ..." Dermed havde du undgået den indbyggede dobbelte benægtelse i det nuværende spørgsmål/svar set up.

Det er muligt jeg er blevet lidt overfølsom for dobbeltbenægtelser, fordi jeg har boet mange år i Grønland. Så bliver man opmærksom på hvilken uvane vi danskere har med det. Vi spørger hele tiden f.eks. " Synes du ikke vi skal gøre det på den måde?" og til det vil en grønlænder selvfølgelig svare "nej", hvis han er enig i måden. Du foreslog jo at i ikke skulle gøre det på den måde. En dansker vil svare "jo", for han hører slet ikke benægtelsen i spørgsmålet.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Nu har jeg besvaret spørgsmålene, og da jeg var færdig klikkede jeg på kassen "NÆSTE".

Der skete intet, bortset fra at der nederst stod: Udført, men med fejl på siden.

Bare en lille info.

Hilsen, Per

[Image: DRALF-logoRYDSTRM4x4.jpg]
Svar
#4
Henrik: et spm er om man vil drive reguleringsjagt på truede dyrearter - hvilke arter tænker du på? Det giver vel kun mening at regulere hvis der er for mange individer af en given art...

Det vil også være et fint træk hvis du offentliggører resultatet her når vi nu bidrager :-)

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Henrik: et spm er om man vil drive reguleringsjagt på truede dyrearter - hvilke arter tænker du på? Det giver vel kun mening at regulere hvis der er for mange individer af en given art...

Det vil også være et fint træk hvis du offentliggører resultatet her når vi nu bidrager :-)

Stort knald = stort smil :-D



I Sverige reguleres ulve da og de er på Europæisk plan kategoriseret som en truet art.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#6
På EU plan er er råger også på en liste over truede arter og her i DK har vi så mange at vi er ved at kvæles i dem.

Så en eller anden EU liste giver jeg ikke meget for. Det er dyr der er truede hvor de reguleres. Den svenske regulering af ulv er meget kontrolleret og bestandene spreder sig trods reguleringen.

Men ok, det er da et par eksempler. Så til det spørgsmål er svaret mere nuanceret end ja/nej. Hvis arten virkelig er truet lokalt, ville jeg aldrig overveje at regulere, men hvis det er tale om f.eks. Råger som mange steder i DK er fuldstænding overløbet af, så bør der reguleres - og bliver det.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#7
En afhandling, baseret ud fra det spørgeskema, har jeg ikke mod til at læse...

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#8
Jeg har udfyldt og mener klart der mangler et bemærkningsfelt hvor man kan uddybe sine besvarelser. Jeg tror du risikerer at overse hvad der egentligt er tænkt ved besvarelsen.
Svar
#9
Lasse, det er da dejligt at du deler ud af dine erfaringer og jeg tager så klart feedbacken til mig.

Jeg har bevist undladt et bemærkningsfelt, da jeg ikke ønsker debatten skal indgå i spørgeskemaet men ud fra de data den indsamler.

Er der interesse i de indsamlede data er det selvfølgeligt muligt at få dem tilsendt når jeg stopper analysen.
Bare send en e-mail, prøver ligeledes at få sat et online link op så i selv har tilgang til det.

Blackbird - Vil du uddybe din kommentar? Kritik er altid rart, men bedst anvendt dokumenteret og/eller begrundet. Smile

Truede dyrearter er dyrearter der opstillede på regerings opstillede liste for truede dyrearter, samt den generelle
liste opstillede af International Union for Conservation of Nature (IUCN).
Svar
#10
Der var mange der spurgte efter resultaterne af spørgeskemaundersøgelsen og jeg har udarbejdet en oversigt over nogle af mellemresultaterne:
http://dl.dropbox.com/u/49591405/Spoerge...ltater.pdf
Resultaterne er for mig ganske overraskende da det indikere at der er en mismatch mellem de nuværende jagtrejseselskabers virksomhedsprofil og det som forbrugerne ønsker.
Derfor beder jer jeg sprede spørgeskemaet.
Resultatet kan blive at jagtrejseselskaberne gør deres virksomhedspolitik mere gennemsigtig og derved sikre jer som kunder en bedre oplevelse.

Undersøgelsen er stædig ”up in the air” på link:
http://web73903.ta25.talkactive.net/wq8/...urvey.html
og der er 109 personer der har besvaret, men håber stadig på at nå de 200 inden den 12. oktober.

Mvh
Henrik Kroghsbo
Svar
#11
Den med bæredygtighed er meget sjov - vi må tolke forskelligt, for der er vel ingen jægere der er interesserede i at drive jagt på en måde, så man udrydder den art man efterstræber? Jeg tolker bæredygtighed som at man kun høster overskuddet uden at true artens overlevelse.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#12
Vi fortolker det skam ens, jeg må informere dig at der faktisk er jægere der sætter trofæet i højere kurs end artens overlevelse. Smile
Svar
#13
Det er jo hele ideen bag spørgeskemaet.

Jeg opnåede interessen da jeg skulle analysere nogle hjemmesider og fandt ud af at det er meget vanskeligt at se jagtrejseselskabernes CSR profil(virksomhedenssociale ansvar) på deres hjemmesider.

Derfor er spørgeskemaet også bygget op som det er - det afspejler FN's Global Compact rapport fra 1999(bliver opdateret hvert år).

Ideen med Global Compact hurtigt opridset er at man starter med toppen af fødekæden og får dem til at lave en rapport.
For at sikre at rapporten giver et godt resultat hvertår, sætter selskabet løbende krav til deres underleverandører etc. etc.

At lave dette "regnskab" blev lovpligtigt for de største virksomheder i Danmark i 2008 - initiativerne dog frivillige.

En genre som jagtrejser er ikke underlagt dette, men hvert år bryder der etiske debatter frem.

Derfor synes jeg det er vigtigt at få undersøgt hvorledes jægerne ønsker muligheden for at kunne læse hvilke holdninger virksomheden de køber jagtrejsen ved har.

Hvis der er stor interesse kan det være en øjenåbner for virksomheder og i sidste ende give jer en mulighed for at tage på jagt i udlandet med en garanti for de forhold som du beskrev ovenover.
Svar
#14
Jeg er helt med på at nogen jægere prioriterer anderledes, men at det skulle være så mange herindefra overrasker mig da mildt sagt...

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#15
Har udfyldt det, men der skete intet da jeg trykkede på næste.

Mvh. ole
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)