Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6,5 eller 308w til 1000m....
#1
Hejsa.

Jeg overvejer kraftigt at købe en anden pibe til bane skydning ud til 1000m.

Riflen er en Sauer 202 og jeg har lidt kig på S&L og Lothar Walter piber....Men hvilken kaliber ??? 6,5x55 eller 308w ???

Jeg har hørt mange rose 6,5 for dens BC, men hvad siger jeres praktisk erfaring mht. præsicion ?.... om jeg skal klikke 8-10 klik mere eller mindre er jeg ret lige glad med.

mvh. bbs
Svar
#2
Du skal nok ud i noget vinklet montage for at få nogen af dem ud på 1.000 meter. Det er meget langt at strække et std kaliber. Jeg ville vælge 6,5.

Når du er ude i en custom pibe så husk at få optimeret stigningen til lange aerodynamiske projektiler.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by bbs

Hejsa.

Jeg overvejer kraftigt at købe en anden pibe til bane skydning ud til 1000m.

Riflen er en Sauer 202 og jeg har lidt kig på S&L og Lothar Walter piber....Men hvilken kaliber ??? 6,5x55 eller 308w ???

Jeg har hørt mange rose 6,5 for dens BC, men hvad siger jeres praktisk erfaring mht. præsicion ?.... om jeg skal klikke 8-10 klik mere eller mindre er jeg ret lige glad med.

mvh. bbs



Det er ikke højde klikkene, men vindafdriften der er tricky.
Derfor ville jeg klart sige 6,5x55

Mvh. Loft
Svar
#4
6,5 mm. projektilerne er jo klart det mest oplagte, men hvad med en anden 6,5mm. cal. med mere smæk på.. 6,5mm. creedmoor eller 6,5 rem. mag. eller noget andet lign.. ?
Svar
#5
Når du har en Sauer 202 ville jeg vælge en S&L pibe i 6.5x55 (den kan de da finde ud af at lave...) årsagen er, at S&L laver dem, så de passer direkte til din Sauer. LW kræver en adapter, hvor piben så skrues i...

Når du så har fået din S&L matchpibe i 6,5x55 får du skåret kammeret op til 6,5x55AI (lille indgreb) Du kan benytte standard 6,5x55 patroner i kammeret og de er afskudt kommer de ud som fine AI-hylstre. AI patronen giver dig 10-15 % mere i forhold til en standard 6,5er. Feks. kan en 140gr - med lidt god vilje - sendes afsted med ca. 900m/s...og med en høj BC er den laaaaaangt overlegen i forhold til .308 - prøv bare at se på vindafdriften som LOFT nævner!

J.
Svar
#6
Tak for jeres input...kan se at der er stemming for 6,5. Kikkert Og montage er sat op til at Skyde laaaang [Smile] Men mon Ikke en 6,5x55 med 210mm stinging vil kunne klare opgaven....Og ja Loft....sidevind kan godt drille temmelig meget [Big Grin]
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by højen

6,5 mm. projektilerne er jo klart det mest oplagte, men hvad med en anden 6,5mm. cal. med mere smæk på.. 6,5mm. creedmoor eller 6,5 rem. mag. eller noget andet lign.. ?



Der er ikke mere smæk på Creedmoren og Remingtonen er i princippet død.
Svar
#8
Så vidt jeg husker er Creedmores fordel at den er kortere, så den kan gå i en kortere lås - f.eks. AR-10.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Så vidt jeg husker er Creedmores fordel at den er kortere, så den kan gå i en kortere lås - f.eks. AR-10.

Stort knald = stort smil :-D



Jeps men den er ikke hårdere ladet end 6,5x55

Jeg har begge(308 og 6,5x55) og brugt begge i både Borris og Ulfborg.

6,5x55 er overlegen med hensyn til vindafdrift når vi taler 140 grains contra 168 som er standarderne for de 2 til længere hold.

i 308 kan man så enten gå ned i 155 grains scenar og den giver både højere hastighed og BC men er ikke let at få præcision ud af. Og det er ikke kun mig der har haft bøvl med det.

men man kan også gå op i vægt men det kræver anden stigning og giver ikke det samme til kuglebanen som 155 modellen.

jeg ville vælge 6,5x55 hvis det var mig.

308 kan i øvrigt næsten ikke holdes supersonisk til 1000 meter(det sker kun med de mest optimistiske ladninger som nok er for "hotte") og det koster på præcisionen nå.

Fordelen ved mange af de nye korte 6,5ere er den korte lås, men ikke præstationerne. Jeg har også en 260 som jeg er meget glad for så det er også prøvet.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#10
Har en 6,5x55Ai pibe ikke lidt kortere levetid end en alm. 6,5er ? Eller det er måske minimalt...
Svar
#11
Det er korrekt at Creedmore er kortere og den kommer heller ikke op på de omkring 3000 fod/sekund som 1000m skytterne jagter.
Den er som der skrives nok bedre til AR10/legetøjsgevær.

Til en jagtriffel/baneriffel vil du med en 6,5AI opnå at skulle lade dine patroner som en 6,5-284, stort set.
Du vinder intet i AI´en uden at øge krudtmængden.
Denne forøgelse VIL give et større slid.

Du vil nok ende op med at din pibe kun har 1/3 af den levetid som en almindelig 6,5 træls har, vel og mærke når vi stadig snakker optimal præcision.
Forvent at skulle ompibe efter max 2000 skud.

Herefter vil piben nok stadig kunne anvendes på almindelig praktisk jagt med den præcision der nu er nødvendig der.

Hvis du virkelig vil lave "grupper" med kaliber 0,264 på den afstand, så er der nok ingen vej uden om en kaliber der afleverer en 0,5+ BC kugle i med omkring 3000fod/sek.

Og så er 202 platformen nok heller ikke det optimale valg[B)]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#12
6,5-06 AI
Det må væreløsningen på alle våde drømme i en 202
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by n a

6,5-06 AI
Det må væreløsningen på alle våde drømme i en 202



I praksis unødvendigt da en 6,5x55 AI eller 260 AI kan opnå den ønskede hastighed omkring de 900 m/s med 9 gram projektiler.

Resten er kun øget krudtforbrug og slitage.

6,5x55 AI er i øvrigt noget nemmere at få hylstre til end 6,5-06 AI
hvis det også er et parameter der tæller.

men indtil 1000 meter er en 9 grams scenar med V/O på 875 rigeligt og let opnåelig i en 6,5x55 AI

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#14
Citat:quote:

6,5-06 AI
Det må væreløsningen på alle våde drømme i en 202

Den går ikke granberg, da base diameteren er mindre end 6,5 træls[B)]

Citat:quote:

6,5x55 AI er i øvrigt noget nemmere at få hylstre til end 6,5-06 AI


Vrøvl, et 30-06 hylster er præcis lige så nemt at få fat i som 6,5træls.
Du glemmer iøvrigt også base diameteren[Wink][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by GT

Citat:quote:

6,5-06 AI
Det må væreløsningen på alle våde drømme i en 202

Den går ikke granberg, da base diameteren er mindre end 6,5 træls[B)]
Hvad betyder det , man starter da med et ukamret pibeemne, så hvad et nyt kammer angår, er der ingen problemer. Bundstykket på Sauer, har på alle de senere modeller samme udboringsdiameter. Så du store RYNKEDE[Wink] vismand, vil du ikke fortælle mig hvori problemet ligger
Citat:quote:

6,5x55 AI er i øvrigt noget nemmere at få hylstre til end 6,5-06 AI


Vrøvl, et 30-06 hylster er præcis lige så nemt at få fat i som 6,5træls.
Du glemmer iøvrigt også base diameteren[Wink][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]


Svar
#16
Jeg vil også klart vælge 6,5[Big Grin] enten i 260Rem eller 6,5x55

Selv amerikanerne er ved at gå fra 308 til 6,5 på de lange distancer. Tankevækkende at Barnes nye langdistancekugle LRX indtil videre kun er lavet i tre kalibre 6,5 7mm og 338. Ikke i 308 endnu!!!
Svar
#17
Citat:quote:

Når du så har fået din S&L matchpibe i 6,5x55 får du skåret kammeret op til 6,5x55AI (lille indgreb)


Citat:quote:

Hvad betyder det , man starter da med et ukamret pibeemne, så hvad et nyt kammer angår, er der ingen problemer. Bundstykket på Sauer, har på alle de senere modeller samme udboringsdiameter. Så du store RYNKEDE vismand, vil du ikke fortælle mig hvori problemet ligger



Problemet består i at overvismanden "n/a" ikke kan læse[Big Grin]

Der skrives som du ser i quoten at man skærer et ekstsisterende kammer op fra 6,5x55 og der er base diameteren 12,2mm hvor 3006 hylstret kun er 11,96, derved er boringen i kammeret større end den nye rival hvorfor man får en mærkelig kant på hylstrene, Derfor[Wink]

Der er ingen der har skrevet noget om stødbunds diameteren i bundstykkerne, det ved enhver da at man kan veksle mellem 12,2 og 11,96 uden at ændre noget.

Mig bekendt er man gået fra hos S&L at ville lave pibeemner til specialkalibre da det er Aaaallllt for tidskrævende[B)]
I forvejen skulle man beregne ventetid i halve år,
så måske "rynkerne" tager lige så lang tid[Big Grin][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#18
Do Gammelnok, nu er det jo ikke definitivt at der skulle omkamres, bare fordi du kan finde en enkelt vildfaren sjæl, som vil vælge det som udgangspunkt. Så kom du nu bare med din lor*e Walter pibe, så skal det da ikke tage lang tid at lave et sæt sauere knaster i enden på den.

Det med de halve års leveringstid, er det nu ikke bare noget nymodens pjat, baseret på begrænsede evner. I de gode gamle dage hvor der var en der kunne drive lidt praktisk arbejde[xx(] ud af dig, da var leveringstiderne vel ofte nede i noget som kunne måles i timer, efter at du havde fået fumlet en cigaretpakketegning gennem kobberledningerne
Svar
#19
Vælg en 6.5x284

Brug så et 139 gr Lapua Scenar projektil.
Så har du en suveræn 1.000 meter riffel [^]

Jeg har selv en S&L 97DL i 6.5x284 og det virker bare [Big Grin]

Du kan læse mere om den her:
http://www.6mmbr.com/SixFive284.html

Mvh. Rex / Guns & Powder
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Rex

Vælg en 6.5x284

Brug så et 139 gr Lapua Scenar projektil.
Så har du en suveræn 1.000 meter riffel [^]

Jeg har selv en S&L 97DL i 6.5x284 og det virker bare [Big Grin]

Du kan læse mere om den her:
http://www.6mmbr.com/SixFive284.html

Mvh. Rex / Guns & Powder



I min verden har den intet at tilbyde, som en 6,5x55 AI ikke også kan bortset fra dyrere træningsammo og komponenter generelt(hylstre)
6,5x55 AI kan trods alt afskydes med helt alm billig træningsammo med udmærket præcision til 5-6 kroner stykket.

Min egen 6,5-284 og andre jeg har hørt om blev aldrig de super skydere de skulle være. Hastigheden kom op ja men når hastigheden kom over det en alm 6,5x55 leverer røg præcisionen så det ikke var brugbart.

VH Søren

@GT jeg tænkte kun i en ny pibe, og den skal være lang for at hastighederne bliver som ønsket.

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)