Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lapua Mega-Ballistik samme serienr?
#1
Hej eksperter
Jeg har for et par år siden fået at vide i den lokale jagtbutik, da jeg købte riffelammunition, at man skulle sikre sig, at kuglerne kom fra samme serienr ellers kunne man ikke stole på indskydningen. Passer det (stadigvæk)? Helt konkret har jeg 23 Lapua Mega-kugler i 10,1 gr. 6,5x55 tilbage, men de er en sammenblanding af flere køb over de sidste par år (1-5år måske). Jeg vil egentlig gerne slippe for at skulle ud og bruge penge på flere kugler i denne sæson og bare kontrolindskyde den med et par skud, da jeg har bestemt at næste gang jeg skal købe jagt-ammo skifter jeg over til Norma Oryx, da den falder mindre i kuglebane.
Kan jeg bare bruge mine Lapua-kugler og stole på de skyder samme sted, selvom de er en blanding af flere serienr?
På forhånd tak.
Svar
#2
hey Andrik
nej- er mit svar, ammunitionen er kun (i henhold til min erfaring, men ammunition til min .375er da det er en eneste jeg har købt fabriksladet ammunition til) ens fra patron til patron hvis det er samme LOT nummer i mit tilfælde var der en forskel på 7 cm, på 100 M. så kan man gøre op med sig selv om, det giver bund til bekymring. det syndes jeg, men jeg er også meget påpasselig med hvad jeg bruger på jagt.

hvis du spørger mig så gør op med hvor mange bønner du skal bruge på jagten. hvis du ikke har nok hjemme til dét så køb et par æsker ORYX og prøv dem, hvem ved MÅSKE rammer de samme sted.

du ved heldet følger de skøre [Big Grin] håber du kunne bruge svaret til noget.

MVH
Anders
22 LR. 22 Win. Mag. 9mm luger 357 mag. 6,5X55 .30-06 .375 H&H Mag
MVH
Anders
22 LR. 22 Win. Mag. 9mm luger 357 mag. .243W 6,5X55 .30-06 .375 H&H Mag
Svar
#3
Hvis du køber nogle pakker patroner i en butik - og du nogle år senere køber flere patroner i samme butik, tilfældigvis med samme LOT-#, så skal du ikke regne med at de skyder ens.

Der er flere parametre i en patron :
Fænghætte
Hylster (hylstervægt/volumen)
Projektil
Krudt

Hver gang én af parametrene ændrer sig, som eks hvis krudtet slipper op og de må fortsætte produktionen med en ny sending krudt, så testes der naturligvis og de regulerer måske krudtmængden en smule, for at opnå samme gennemsnitlige værdier.

Men hver gang en parameter ændrer sig, så bliver dette til et nyt LOT-#

To forskellige LOT-# kan godt skyde meget ens.

Men den portion du køber af LOT A i dag, skyder ikke nødvendigvis ens med den portion af LOT A du køber i samme butik om et år.!
Simpelthen fordi patronerne ikke opbevares under samme forhold.

Hvis patronerne hovedsagelig ligger lunt hjemme hos dig men måske under lidt svingende temperaturer, og de ligger køligt og under stabil temperatur i butikken - så vil der være forskel, selv indenfor samme LOT #.

Det er denne opbevaring, selv i hjemmet, som gør at det kan være en god ide at kontrolskyde mindst én gang årligt.

For hen over året, som tiden går, ændres fænghætten/krudtet en smule.

I hvert fald i teorien.

Jeg har det bare sådan, at jeg gerne kontrolskyder - men også køber et godt parti patroner hjem af samme LOT#.

Har jeg få pakker af forskellige LOT #, så henvises de i stedet til "trænings-bunken".

Jeg syntes jeg skylder dyret en hurtig og effektiv død og vil gerne gøre mit til at så mange parametre er minimeret mindst muligt, så dette kan ske.

Der er måske ikke mange som mig, men det giver mig sindsro. =o) Uden at være forbandet nøjeregnende med det.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#4
Det kan du ikke stole på.
Jeg ville nu heller ikke fokusere så meget på kuglebane. Om det er Mega eller Oryx har næsten ingen betydning. Skyd ind så kuglen rammer 4 cm over på 100 meter. Kuglen vil da komme maks ca. 4,5 cm over sigtelinjen og på 150 meter rammer den 1 cm under. Så kan du holde lige på et rådyr fra 0-180 meter og ramme pænt på bladet[Wink]
Svar
#5
Jeg ville simpelthen teste det hvis det var mig.

Tag en tur på skydebanen og brug lige tre patroner til at varme op med. Derefter kan du skyde 4 serier á 5 skud og se hvordan de går. Det er da lidt spændende. Måske er spredningen ikke så stor, men det ved du jo først når det er afprøvet.

Derefter ville jeg købe en røvfuld jagtpatroner af den type jeg vil bruge. Bare køb så du regner med at have nok til 3-4 år, så skal du jo ikke spekulere mere på det.

Og der er ikke noget værre end at sidde på jagt med et fint dyr foran sig, og så være i tvivl om, om riflen rammer der hvor du sigter. Det koster altså lidt patroner at undgå den situation, men det kan ikke være anderledes.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
For mig lyder det sgu underligt, at et verdens-førende firma som Norma ikke skulle kunne lave patroner, som skyder ens.
Især når en rimeligt uerfaren hjemmelader som mig selv kan lade 25 patroner af gangen med måneders mellemrum, og så have samme træfpunkt hver gang.
Derimod har temperaturen på skydedagen meget stor betydning. Et skift fra 5 graders frost til 15 graders varme kan nemt løfte skuddet 2-4 cm. på 100 meters afstand.
Men teorien om at Norma og andre fabrikanter ikke kan levere ensartet kvalitet. Det tvivler jeg meget stærkt på = Jagtfrokostteori.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by KGSAKO

For mig lyder det sgu underligt, at et verdens-førende firma som Norma ikke skulle kunne lave patroner, som skyder ens.
Især når en rimeligt uerfaren hjemmelader som mig selv kan lade 25 patroner af gangen med måneders mellemrum, og så have samme træfpunkt hver gang.
Derimod har temperaturen på skydedagen meget stor betydning. Et skift fra 5 graders frost til 15 graders varme kan nemt løfte skuddet 2-4 cm. på 100 meters afstand.
Men teorien om at Norma og andre fabrikanter ikke kan levere ensartet kvalitet. Det tvivler jeg meget stærkt på = Jagtfrokostteori.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W



Hvis man vil være førende inden for sit felt, så kan man ikke hvile på laurbærbladene[Wink] Derfor forbedre/ændrer Norma/Lapua osv deres ladning en gang i mellem og det bliver så til nye lot-numre. Hvis deres patroner skød helt ens, hvorfor ville de så skrive lot-numre på??
Svar
#8
Som tilkendegivet flere gange her på sitet bør man skelne mellem forventninger til egenspredning når vi taler baneskydning og når vi taler praktisk jagt. Jeg har lavet en minitest af 6,5x55 Lapua Mega (uden nogen form for tilstrækkelig statistisk grundlag).

Jeg tog 6 forskellige lot-numre indsamlet fra venner og bekendte. På 5 ud af de 6 lots var der ikke en synlig afvigelse ved 3 skud afgivet fra PH-skydestok på 100 meter = egenspredning som en 5 krone (bedre formår jeg ikke at skyde fra skydestok [:I]). Det sidste lot lå med samme(nok lidt bedre) samling med middeltræfpunkt 8 - 9 cm. mod kl 11.00.

Jeg ved som omtalt i en tidligere tråd, at ihvertfald længden på Lapua Mega kan variere. De 5 lots der sad samlet havde alle C.O.L på 71,1 mm, mens afvigeren var 73mm. Der var også forskel i krudtmængden da jeg skilte et par stykker ad - kan ikke lige finde forskellen, men jeg har den skrevet op et eller andet sted.

Jeg konkluderede på denne baggrund lidt det Darkside også skriver, at så længe Lapua ikke har ændret på "recepten" er de rigeligt ensartede til jagt som KGSAKO siger, men når så de gør et eller andet - kan det godt flytte sig 8 - 10 cm.

Jeg har nu lavet en hjemmeladning der kører nogenlunde som den fabriksladning, som i min minitest/forsøg var den mest udbredte, og det spiller.

*** Jepsen :-) ***
[Image: ajbutton.gif] [Image: 529171_3631301428797_1461979695_33256254...6452_n.jpg]
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#9
Jeg har ligeledes oplevet træfpunkts ændring med Lapua Mega i 6,5x55 mellem to lots. Det var nu ikke mere end 4-5 cm, men dog nok til at der skulle korrigeres. Omvendt har jeg også oplevet, at de skød fuldstændigt ens mellem 2 lots.

Personlig vil jeg til hver en tid altid kontrolskyde ved skift af lot.

Christian
Svar
#10
Lot numre hentyder helt sikkert ikke til skift i opskrift, men er der alene af den grund, at man kan finde tilbage til varer produceret på samme tidspunkt, hvis der konstateres fejl.

Det er en del af kvalitetsstyringen hos Norma. Og en del af tusindvis af andre virksomheders kvalitetsstyring.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#11
Helt enig, derfor må man også bare konkludere, at forskel i lot nr. KAN have betydning , og omvendt kan man så også sige, at der ikke forekommer skift af opskrift inden for samme lot nr.

Dette bekræfter blot relevansen af Lasses praktiske forslag. Køb nu flere kasser ad gangen, og når man så render tør, så send kontrolskud eller to afsted fra den nye sending hvis lot nr. Ikke er det samme. Så er man på den sikre side uanset om der er forskel på træfningen eller ej.

*** Jepsen :-) ***
[Image: ajbutton.gif] [Image: 529171_3631301428797_1461979695_33256254...6452_n.jpg]
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#12
Tak for jeres spændende svar. Jeg køber nogle nye bønner, og bruger de resterende til træning. Jeg kan simpelthen ikke holde tanken ud om, at jeg er i tvivl om træfpunktet, når dyret endelig står der. Tror også bare jeg fortsætter med Mega, har været godt tilfreds med dem.
Svar
#13
Nordisk safariklub lavede en test for nogle år siden, og resultaterne var at patroner hvor kun LOT var forskelligt havde følgende afvigelse på 100 meter :

45 % : 0-2 cm.
45 % : 2-8 cm.
10 % : 8-20 cm.

Mvh. Ole
Svar
#14
Når Norma og andre som producere ammo, testskyder i deres prøveløb, er der ikke middeltræfpunktsafvigelser på over 10-15mm, mellem de forskellige lotnumre.
Der er i "sunde" rifler heller ikke væsentlige afvigelser. Afvigelserne opstår primært på grund af manglende rethed og symetri, i de våben som findes.
Der er helt klart riffelfabrikater og konstruktioner, hvor afvigelserne mellem forskellige lotnumre, er marginale. Der er også rifler hvor samme test vil vise markante afvigelser.

Konklution:
Det er ikke lotnumrene der er problemet, derimod er det en del riflers evne til at bevare et forudsigeligt træfpunkt ved anvendelse af varierende ammo
Svar
#15
Det passer jo egentlig meget godt med, at når man afprøver forskellige patronfabrikater, kuglevægte og ladninger, så findes der rifler der tygger stort set alt uden at gøre knuder. Andre rifler er uhyre kræsne med hvad de skal fodres med for at præstere ordentligt.

Desværre behøver det ikke have nogen signifikant sammenhæng med pris eller ry om en riffel ligger i den ene eller anden kategori. Det var derfor jeg var nødt til at opgive mottoet " Buy the best and cry only once", man kan nemlig godt komme ud for at købe noget som burde være spitzenklasse, men som bare ikke er det.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#16
Testen af "føringsmidlets" (riflens) betydning contra ammoen har jeg engang gjort med min 6,5x kedelig.

Jeg skød ca 15 stk vidt forskellig ammunition af i N&K's skydetunnel-

Der var adskillige hjemmeladede med kuglevægte fra 95 grains (Vmax) til 120 grains (B-tip) nogle Lapua 7 og 9 grams Scenar, + nogle 10,5 grams Oryx og Alaska... øhhh LOT numre... .. aner det ikke....[:o)]

Alle skuddene dannede en pæn "gruppe" ca. 3- 4 cm i bredden og omkring 6- 8 cm i højden....[:I] Største afvigelse fra "middeltræfpunktet" var de tunge kugler som lå 4 - 6 cm nærmest ret under.

MEN... når det gælder jagt, så gå med både seler og livrem.. testskyd med den ammo du vil gå på jagt med, og brug da for ind i h. de 300 kr. ekstra på at købe et par pakker, så kan man også opfatte "testskydningen"/indskydningen som en slags undskyldning for en form for træning....[V]

Jeg FATTER ikke at folk uden at blinke, punger 2000 - 5000 kr ud på en bukkejagt i Sverige eller 10K på nogle polske "hoveder" og så øffer de over at skulle træne lidt og bruge 3- 600 kr på at købe fornuftigt med ammo....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#17
Dengang jeg købte min riffel fulgte der ca 100 patroner med, hvoraf der var cirka 6 forskellige,

Nogle med:
Gul spids
Grøn spids
Blyspids
Fulkappet
Hollowpoint
og nogle Oryx

selvom jeg bare tog fra bunken som en blandet landhandel, sad alt sammen samlet på mindre område end en gennemsnitlig mobiltlf, dog "udryddede" jeg hele bunken på banen, og brugte så nogle nyladede Oryx'er til jagt.

Hvad det var for nogle bønner og hvad de vejede aner jeg intet om, og netop derfor blev de bare banket af på papir
Svar
#18
Citat:quote:

Jeg FATTER ikke at folk uden at blinke, punger 2000 - 5000 kr ud på en bukkejagt i Sverige eller 10K på nogle polske "hoveder" og så øffer de over at skulle træne lidt og bruge 3- 600 kr på at købe fornuftigt med ammo...


Dravis, tak.

Det er også utroligt at når man har en plausibel undskyldning for at tage på skydebanen for at få trænet, taget lidt nagende tvivl ud af grejet eller have det sjovt, at man så nøler pga. et par basseøre[:o)]

Hav en god weekend, jeg skal på trykjagt[Smile][Smile][Smile][Big Grin]

Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)