Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Anbefal .308WIN jagtkugle til jagt i Sverige
#1
Hej drenge

Nu er jeg så heldig at jeg bestod min riffelprøve i søndags (Skønt) og at jeg er blevet inviteret til Sverige på min første riffeljagt om 14 dage.

Der skal min Sako 85 Bavarian med, som er i kaliber .308 WIN.

Jeg står dog i den situation at jeg har ca. 15 Norma Oryx 11.7g / 180 grains tilbage og skal have riffelen skudt ind. Det efterlader mig med for lidt ammunition tilbage til turen og derfor overvejer jeg hvad jeg skal købe.

Der vil være mulighed for at skyde råbuk, elg, svin og ræv på turen.

Jeg er lidt interesseret i Barnes TSX og TTSX da jeg forstå at de fungerer rigtig godt, indeholder ikke bly(kobber), høj præcision og at man ofte kan vælge en lidt lettere kugle uden at tabe anslagsenergi.

Dog ved jeg ikke hvor man kan købe fabriksladet ammunition med netop Barnes kuglerne?

Hvilken kugle ville I vælge? Producent og vægt?

De skal udelukkende bruges til jagt og jeg vil ikke gå på kompromis med kvalitet.

(Jeg kan ikke selv genlade. Endnu)

På forhånd tak for jeres input.

Mvh

Thomas

Beretta Silver Pigeon 12/76

Ønskeliste
Sako 85 Bavarian .308 W

AK-47. The very best there is. When you absolutely, positively got to kill every motherfucker in the room, accept no substitutes.
Beretta Silver Pigeon
Sako 85 Bavarian .308 W

Svar
#2
Jeg er ikke bekendt med at du kan købe fabriksladet med Barnes projektiler i DK.

Til den brede vifte af vildt du nævner ville jeg anvende den universale 165 grains version. Den er bredt anvendelig da den er det optimale kompromis mellem vægt, kuglebane og virkning. Ja så god at det ikke betragtes som et kompromis.

Fx en fabriksladet Hornady Interbond
Den kan skaffes hurtigt så du kan nå at skyde ind inden du skal på jagt.

Men der er mange andre glimrende muligheder til den patron.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
180 gr. ORYX ville sq være et meget godt bud [Wink][Big Grin]

/bundgaard
Svar
#4
http://www.federalpremium.com/products/d...spx?id=590

Jeg ved ikke hvem der fører Federal i DK, men man har før kunnet få Sellier&Berlot ladet med Barnes kugler.

--
(o)(o)
Tin Tin er racist
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#5
@308 komp. Hvem producerer fabriksladet med Hornady kugler? Og hvor kan man købe det i Østjylland?

@Bundgaard Oryx'en er sikkert også super (Har kun skudt 3 skud med dem). De koster dog 630 kroner for 20 stks hos Nystrøm & Krabbe.

Fandt den her hos Øjstjysk http://webshop.huntinglife.net/groupprod...sx-bt.aspx det er vel den tsx kugle jeg snakkede om?

Den er bare ikke på lager.

Beretta Silver Pigeon
Sako 85 Bavarian .308 W
Beretta Silver Pigeon
Sako 85 Bavarian .308 W

Svar
#6
Fabriksladet Hornady ammunition kan købes hos Kr.O Skov i Bording. De importerer det og har et ganske pænt udvalg af deres sortiment

Mvh Zeb

Edit: De har også egen skydebane under butikken så du kan få ammunition og kontrolskyde i en og samme tur [Wink]
Svar
#7
En 185 gr. Lapua Mega vil osse gøre jobbet og er lidt billigere end Oryx.
Men en mindre besparelse pr. skud er ikke det, der gør den store forskel i budgettet, så længe vi taler forbrug på almindelig jagt.

/b
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Zeb

Fabriksladet Hornady ammunition kan købes hos Kr.O Skov i Bording. De importerer det og har et ganske pænt udvalg af deres sortiment

Mvh Zeb

Edit: De har også egen skydebane under butikken så du kan få ammunition og kontrolskyde i en og samme tur [Wink]



Jeps og prisen er OK lige som udvalget findes med flere forskellige af Hornadyes egne projektiler.

Hvis jeg ikke var hjemmelader skød jeg med dem.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#9
så vidt jeg ved er skovs bane lukket lige pt pga. bygge arbejde.

mvh høker

[Image: asgaard.gif]
Svar
#10
11,7 grams Oryx, Vulkan eller mega vil da være gode valg. Ønsker du lidt mere chokeffekt (men mindre sikkerhed for gennemskud) kunne 10,6 grams Accubond også være en mulighed.

Mvh. Ole
Svar
#11
Det ender nok med at jeg køber en pakke Oryx mere til Sverige jagten og så finder mig en god hjemmelader når jeg er tilbage i DK. Så kan han lade noget Barnes TSX til mig i mine norma hylstre.

Tak for input til alle.

Beretta Silver Pigeon
Sako 85 Bavarian .308 W
Beretta Silver Pigeon
Sako 85 Bavarian .308 W

Svar
#12
Du er igang med den rigtige løsning:
Køb en pakke Oryx og nyd turen. En boded kugle som Oryx presterer lige så godt som Barnes.
Og når du er hjemme igen, så har du tiden til at finde et billigere alternativ.
Hornadys Interbond er glimrende, hvis det skal være færdigladet. Den er bonded som Oryx.

Og bestemmer du dig for at blive hjemmelader, ja så åbner der sig en verden af muligheder.
Lader selv til 308W, og er lige nu landet på Speers Deepcurl 165grain.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)