Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kødødelæggelse med 9,3x62
#1
Overvejer at skyde råvildt med min 9,3x62. Til gris skyder jeg med 250 gr barnes tsx eller norma oryx eller lapua mega.

Mit spørgsmål er så om der er andre der skyder råvildt med denne kaliber, samt hvor meget dyret bliver splittet ad. Har før skudt med 270w hornady sp,sst og her syntes jeg ødelæggelserne var voldsomme.

Det er godt nok en stor kugle, men den har jo ikke så meget fart på som de lidt mindre. Kunne forestille mig at ekspangtionen (eller hvordan man staver det) ikke er nær så voldsom med 9,3'eren.

Måske doven, men gider ikke skyde ind hele tiden mellem 6,5 og 9,3 [:I]

Tak for svarene [Big Grin]

Med venlig hilsen

Flemming
Fri jagt på gæs i januar
Med venlig hilsen

Flemming
Fri jagt på gæs i januar
Svar
#2
Min kammerat har nedlagt flere stykker råvildt med hans NKT.
Han siger den er meget bedre end hans 243win.

Mvh.Skytmar.
Ikke alle jægere blæser i horn.

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar
#3
Jeg har skudt en del råvildt med RWS KS i 9,3.

Kommer du fri af bovene er den ofte drønet mere eller mindre uskadt igennem og ikke lavet meget ballade. Men jeg har også haft et par eks., hvor det har set alt andet end pænt ud og bovene har været mere eller mindre ødelagte.

/bundgaard
Svar
#4
Tjaaa. nu ER KS jo også en "splittergeschoss" [Big Grin] sammenlignet med de andre nævnte.

Jeg har skudt en par stykker råvildt med 270grn TSX i min 376Steyr, som ligger tæt på NKT'en rent ballistisk... (ca. samme V(0) med en lidt tungere kugle) der var et tilfælde med et lidt stort hul i en bov, ellers pæne huller og minimal kødspild.

Det hele hænger på hastigheden og hvor blød kuglen er...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
Jeg har godt nok ikke skudt meget råvildt med min 9,3er, men de Ca 30 stk. jeg har skudt har normalt ikke haft ødelagt kød ved gode kugler.
RWS H mantel kan være ret voldsom ved råvildt, hvor Speer, Hornady og Seller Bellot, normalt laver udgang på størrelse med 5kroner.
Hvis du kommer i kraftige knogler eller ryg, ødelægges der naturligvis, men det gør der også ved alle andre kaliber.

Sonny
Svar
#6
Nu har lige ladet nogle med 286 gr barnes tsx. Så må vi se hvor meget ballade de gør.

Tak for de foreløbige svar [Big Grin]

Har lige et spørgsmål: hvad står NKT for? Nok ikke nordisk kabel og tråd[:I]

Med venlig hilsen

Flemming
Fri jagt på gæs i januar
Med venlig hilsen

Flemming
Fri jagt på gæs i januar
Svar
#7
NKT=9,3

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Så lærte man det [:I][:I][:I][B)][:o)]

Med venlig hilsen

Flemming
Fri jagt på gæs i januar
Med venlig hilsen

Flemming
Fri jagt på gæs i januar
Svar
#9
18,5 grams Oryx og mega laver meget lidt kødødeløggelser, mens 16,2 grams accubond godt kan finde på at lave 5-6 cm. udgangshul, og noget ravage indeni.

Mvh. Ole
Svar
#10
At bruge samme kaliber til et meget bredt sortiment af vildtarter vil altid være et kompromis.
Som OKHansen skriver, har jeg også erfaring med 18,5 grams Mega, som skånsom overfor råvildt. Til gengæld er der (som jeg har oplevet det) ret lange flugtstrækninger ved skud i tremmekassen uden væsentlige knogleskader.
Hvis ikke det direkte drejer sig om drivjagt eller skud til vildt i bevægelse, ville jeg nok vælge modsat - altså 6,5'eren[Smile].
Alle mine kammerater som her i efteråret har været i Polen og andre steder og skudt store og tunge kronhjorte og pæne keilere, har brugt 6,5, helt uden problermer.
Men 6,5 vil selvfølgelig også være et kompromis, hvis det pludselig bliver nødvendigt med et "alternativt" skud (eks. gennem vegetation, opfølgning på et dårligt afgivet skud m.v.).

mvh
Korthår
Svar
#11
Hvis Barnes virker ved 7mm RM hastigheder uden at smadre ved skud i boven, så vil Barnes i 9,3 nok også gøre det fint :-)

Tror aldrig jeg kommer til at skyde vildt med andre kugler igen.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#12
JEg har skudt mere end 20 stykker råvildt med NKTeren. Flest med 250 grs TSX, men også et par stykker med 286 grs Mega. Et dyr skudt med Megaen så lidt molestreret ud da hele lungevæggen på udgangssiden var kollapset, men det var bare lidt riben der gik til. Ellers været rigtigt pænt - jo jo der har været et par skud igennem boven hvor knoglesplinter har lavet lidt ravage, men det er jo hvad der sket.

Mit værste tilfælde med råvildt blev lavet med en 180 grs Oryx skudt i 308w. Selvom jeg ramte 10 cm foran bugvæggen på et dyr der stod med siden vinkelret til så var der maveindhold i indgangshullet. Jeg har aldrig set noget lignende. Det så ud som om jeg havde skudt med et ikke ekspanderende med eksploderende projektil.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)