Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Helt ny.... Nærmest jomfruelig :-)
#1
Hej alvidende vismænd.
Jeg har indtil for ganske nyligt været af den overbevisning at fabriksladet ammo klart lever op til mine forventninger så genladning ikke er nødvendigt for mig.
Jeg har imidlertid ændret lidt mening og syntes tanken om at producere egen ammo, der passer præcist til et givent våben, bliver mere og mere interessant. Mit spørgsmål til jer er nu hvor meget man forventeligt skal investere for et ordentligt startkit. Jeg er primært interesseret i ladning af riffelkugler, men haglpatroner har klart også interesse.
Indtil videre er jeg stadig ikke helt overbevist, meeeeen tror nok jeg på sigt ender med at komme i gang.
Nu skal jeg blot have indhentet lidt info om forskellige ladegrejsfabrikater, kvalitet samt priser på de forskellige...
Gode råd efterspørges..
Venligst
Dan "KLOKKER" Korgaard

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#2
Hey Klokker.

Jeg investerede i et RCBS rock choker sæt, og det er jeg vældigt glad for. Det eneste jeg har købt ud over det sæt er en krudt tickler, dies og holdere til respektive hylstre.

Hunters House har det stående til 3249 kr

http://huntershouse.dk/kat1010-RCBS/

Mvh

Morten

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#3
Hej Dan.

Jeg vil - udfra mine egne erfaringer - råde dig til at købe et RCBS start sæt, men opgradere vægten til én der er et hak bedre.

Det kan du klare dig med, men pas på.[}Smile] Djævelen kommer hurtigt efter dig, og så vil du ha' mere og mere avanceret grej (Tjaaaa, sådan var det for mig), og dét koster.

Husk på at du ikke skal begynde at genlade for at spare penge - for det gør du ikke med mindre du skyder rigtigt-rigtigt meget.
Du skal genlade fordi du synes at det er sjovt, og fordi du efterstræber bedre og tilpasset (tilpasset til våben og situation) ammunition.
Du kommer heller ikke til at kede dig, for der er hele tiden nyt at lære og nyt at afprøve, og desværre sætter tilgængeligheden af skydebaner en (helt naturlig [xx(]) begrænsning af hvor meget man kan teste og afprøve.

Mange hilsner - Per

[Image: DRALF-logoRYDSTRM4x4.jpg]
Svar
#4
Den første patron man genlader koster 4000 kr. Men er meget tilfreds med RCBS
Svar
#5
Tag kurset - der vil du typisk få lidt føling for grejet - hvad du kan lide og hvad du ikke kan lide.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#6
RCBS helt klart[Smile]

Har haft mit grej i nu 15. år, det holder mig ud og næste generation.

Køb en ordenlig vægt, jeg har stor fornøjelse af en RCBS chargemaster, altså en vægt koblet til dispenser, det letter krudt afvejningen rigtigt meget.

Find en rutineret lader og kom på besøg til en snak om emnet.
Kurset er rigtigt fint og en forudsætning for tilladelsen, men en gammel ræv i genladninge kan lærer dig 1000 foldigt[Smile]

Claus the Dane
Claus the Dane
Svar
#7
Hej igen Dan.

Ja, som du ser, er der mange gode råd, og det bedste er nok at komme på besøg og prøve lidt "hands on" sammen med en erfaren hjemmelader.

Du er velkommen til at komme på besøg hos mig en dag. Jeg bor i Nordsjælland, så jeg ved ikke hvor langt væk du så skal hjemmefra[?]
Send mig evt. en PM - så tager vi den derfra.[Wink]

Mange fredagshilsner herfra.

[Image: DRALF-logoRYDSTRM4x4.jpg]
Svar
#8
Helt enig med de andre. Har et RCBS Rock Chucker. Købte vel for 4.500 til at starte med. Men der er hurtigt løbet for 2-3 tusinde mere i det - man bliver lidt grebet af det.

Held og lykke med det! [Smile]

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako BLEV en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar
#9
Jeg vil da slå et slag for Hornadys LockNLoad sæt...synes deres dies er en tand bedre end RCBS...men det er smag og behag... Jeg har været meget tilfreds med mit sæt (men har sådan set heller ikke haft andet)

J.
Svar
#10
Jeg er mere til Hornadys lock-N-load kit hvor dies sidder i hurtigskift høsninger, dens fænghætteisætter fungere efter min overbevisning bedre end på RCBS hvor man manuelt / som yderligere en operation skal føde fænghætter fra magasin

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#11
Afskriv nu ikke Lee, der er MANGE der bruger det

LilleLars
LilleLars
Svar
#12
Af de tre nævnte sæt, ligger Lee nok i bunden kvalitetsmæssig. Derefter Hornady og paa toppen RCBS med mindre du vil gaa overbord og købe mere professionelt.
Du skal ogsaa investere i en god skydelære, jeg bruger en Mitutoyo digital, og endelig en RCBS Universal Powder Measure, saa er du ude over problemet med en bedre vægt, eller nødvendigheden af en powder trickler. Jeg har begge, og bruger dem aldrig. Forskellen %-vis paa 1/2 grain +/- er end ikke maalbar for den gennemsnitlige skytte.
H
Hogmeister
Svar
#13
Jeg købte Lees sæt men opgraderede pressen til deres støbejernspresse. Har siden købt Hornady Lock-n-load hurtigskifte bøsninger. Helt genialt i mine øjne. Jeg startede med at få en billig digitalvægt med. Lad være med det. Brug den analoge, der følger med sættet eller køb en bedre digital vægt. Jeg har nu RCBS range master men drømmer om Chargemasteren.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#14
Jeg har RCBS Chargemaster, og er lykkelig for den. Eneste ulempe er at den ved krudtmængder over ca 70 grains er lidt for langsom, men jeg har hørt at det skulle være muligt at "tune" den. Til gengæld er den yderst præcis.
Jeg startede med at udskifte standard-vægten 5-0-5 med en 10-0-10'er, og sidenhen skiftede jeg så til den digitale ChargeMaster-1500-vægt - uden krudtdispencer, som jeg så senere hen har tilkøbt.

Jeg har den store (dog ikke så stor som til .50BMG [:p]) støbejerns-presse, og til fænghætteisætning har jeg købt RCBS's fænghætteisætter til fænghætter i strips - Dét fungerer og det er hurtigt. Jeg har dog ikke den separate bordmodel, men dén, som man skruer i pressen.

Jeg har i alle mine resizing-dies pillet fænghætteudstøder-pinden ud, da jeg altid decapper mine hylstre og rengør dem, inden jeg resizer eller omformer dem. Jeg er af den overbevisning at resizer-dien holder længere/slides mindre, når den arbejder med helt rene hylstre.
M.h.t. resizer-dies er jeg nærmest græsk-katolsk om de hedder RCBS, Hornady, Lee, Redding eller noget helt femte.
Jeg har absolut Hornady som favorit når det drejer sig om kugleisætter-dies, primært på grund af den lille "elevator", som fører kuglen så den ikke kæntrer. Hermed ikke sagt at de andre ikke fungerer - dét gør de absolut.

Desuden en masse forskelligt tilbehør, og en rigtigt god digital skydelære, samt nogle ultrapræcise mikrometerskruer (hedder det ikke mikrometerskruer? - nu blev jeg pludselig i tvivl![:I]) (købt på en konkursauktion for adskillige år siden), både til indvendig og udvendig måling. Dem bruger jeg bl.a. til at måle (beregne) godstykkelse i halsen på hylstre, og til at kontrollere godstykkelse, når jeg rejfer (læs: justerer/tynder) halsene.

Fredagshilsner, inden jeg sætter mig ind ved ladebordet igen, og ordner 9,3x62 hylstre til min Remington 7600, som skal med på drivjagt i Polen om godt 14 dage.

Per

[Image: DRALF-logoRYDSTRM4x4.jpg]
Svar
#15
Hej Dan

Efter min mening kommer det meget an på hvor stort kaliber du skal lade til.

Jeg ladede rigtig maaaange 6,5, og 308win. med mit starter kit en Lee (jubilæumsæt) og en fix lille digitalvægt fra Rex samt en RCBS Trickler. Det gik vældigt og helt problemfrit. Pressen er mere klein og den er af aluminium. Krudttårnet er af plastik, og trickleren var derfor hyppigt i brug. Alt i alt selvfølgelig ikke i sammen kvalitet som de andre mærker der nævnes, men til gengæld kommer du godt i gang med et par kalibre for under 2.000 kr. Så jeg er faktisk lidt enig med Lillelars.

Da jeg kom til at skulle lade til større kalibre og magnum kalibre blev lee-pressen for klein, og svær at kalibrere nok med, og så skiftede jeg til RCBS Rock Chucker og så skete der lige præcis det som den gode Rydstrøm siger, at djævlen tog fat, og nu er laderummet fyldt op med RCBS, men den gamle Lee presse fungerer stadig upåklageligt som ekstra kugleisætter, og neck sizer.

Tag på besøg hos en VTF'er - (der skal nok være en i nærheden som Rydstrøm siger) eller besøg f.eks Rex hos Guns and Powder eller andre forretninger der har lidt forskelligt udvalg.

*** Jepsen :-) ***
[Image: ajbutton.gif] [Image: 529171_3631301428797_1461979695_33256254...6452_n.jpg]
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Af de tre nævnte sæt, ligger Lee nok i bunden kvalitetsmæssig. Derefter Hornady og paa toppen RCBS med mindre du vil gaa overbord og købe mere professionelt.


Jeg har ikke endnu fundet frem til hvad der med tekniske features og kvalitet gør RCBS bedre end Hornady, kun omvendt, men det er da muligt at der er noget som jeg ikke har fået øje på [Smile]?

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Af de tre nævnte sæt, ligger Lee nok i bunden kvalitetsmæssig. Derefter Hornady og paa toppen RCBS med mindre du vil gaa overbord og købe mere professionelt.


Jeg har ikke endnu fundet frem til hvad der med tekniske features og kvalitet gør RCBS bedre end Hornady, kun omvendt, men det er da muligt at der er noget som jeg ikke har fået øje på [Smile]?

MVH Bjarne



Bjarne dog[Wink]
Jeg trode da at du for længe siden var blevet oplært i at pris og kvalitet følges ad. Så når nu RCBS er klart dyrere end Hornady, ja så er RCBS da også klart bedre.
Svar
#18
HOLD nu op... Det her er spændende...

Mange tak for buddet Rydstrøm. Problemet er at jeg bor oppe i det mørke nordjylland så det bliver en lang tur for et kursus. Men jeg er meget beæret over invitationen..
Jeg jager rigtigt meget sammen med KLUDEN herindefra og han lader en forfærdelig masse både Hagl og kugle. Så tror nok han er mand for at give mig en instruktion. og jeg har været hyppig gæst hos REX så jeg kender lidt til "miljøet". Der er dog en masse tekniske termer der farer let og elegant hen over hovedet på mig, så jeg er faktisk ikke klar over hvilke dele det er i henviser til når i skriver f.eks. "trickler"og lignende ;-)
Ideen med at tage ladekurset, eller overtale en makker til at vise hvad det går ud på lyder som en glimrende ide. Det er jo nok den nemmeste/billigste måde at få en ide om det i virkeligheden er noget man gider... Jeg har hidtil afvist ideen, idet jeg har ment det bliver for tidskrævende og at jeg egentlig har rigeligt med interesser. Dog virker tanken altså facinerende om, at man har muligheden for selv at producere en ultimativ patron til sit skydejern.
Det der udløste fascinationen var at jeg lavede nogen forsøg selv efter at have gennemgået Kluden og Mcuolle´s stortest på 22ér ammo. I min ældgamle Husquarna 22ér var der en egenspredning på næsten 8cm ved skud afgivet på den dårligste testede patron (skudafstand knabt 40 meter) hvorimod jeg med den bedste ammo kunne sætte en seksskudsserie inden for 2.5cm
Det er altså vildt... Jeg mener så bliver det jo lige pludselig spændende når man bokser med sin 30.06 og gerne vil skyde mikkel røv og desuden gerne vil til at eksperimentere med lidt længere skudafstande.
Tak for jeres indput indtil videre.. Jeg vender den med Kluden og får ham til at give mig en instruktion.. Måske vi endda kunne samles en tre stykker, er der nogen i himmerlandsområdet, der kunne tænke sig at være med på en slags demoaften til ære for en lade-rookie?

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#19
Ja, jeg bruger lidt af det hele [:I]
http://youtu.be/RZEas38vkKg og Lee grej er der også ok. [Wink]

Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#20
http://www.youtube.com/watch?feature=end...4HwVk&NR=1
Det her er da simpelthen uundværligt for folk der overvejer at påbegynde genladning... Hold da op hvor var det informativt...

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)