Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skal vi skifte til blyfrie riffelkugler?
#1
Læste lige denne:
http://www.huntersmagazine.com/article/skift-jagtkugle

Hvad har I af erfaringer med blyfrie riffelkugler? Er de lige så gode eller er der større risiko for richochetter med blyfrie?

Overvejer selv om jeg skal skifte fx. til en Lapua Naturalis i 6,5x55, men kan se den kun er ladet med 9,1 ift. Megaen som jeg skyder med nu i 10.1 - er 9.1 lovlig til kronvildt i 6,5x55?
Svar
#2
Hej Andrik

Jeg har rigtig gode erfaringer med Barnes TTSX i både 308 og 30.06. I 6,5x55 kan du mig bekendt ikke få dem så de holder anslagsenergien til kronvildt. Jeg har ikke selv erfaringer med Naturalis.

Laupa Naturalis i 9,1 gr. er IKKE lovlig til kronvildt. I følge Lapuas hjemmeside er anslagsenergien på 100m (E100) 2309 joule.

Kravet til kronvildt for en 9 grams kugle er 2.700 joule, og 2000 joule for en 10 grams kugle.

*** Jepsen :-) ***
[Image: ajbutton.gif] [Image: 529171_3631301428797_1461979695_33256254...6452_n.jpg]
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#3
Hej, tak for svar. Nå ok, så vil jeg fortsætte med en 10.1 grams, så jeg ikke skal ærgre min røv i laser hvis kronvildtet endelig står der. :-)

Men med den nyhed omkring giftigheden af blykugler vil jeg skære mere kød af omkring sårkanalen. Jeg kommer også til at tænke på anvendelsen af hjerte og lever...? Hvis der er blypartikler over det hele i maskinrummet i dyret giver det jo ikke den store lyst til leverpostej...
Svar
#4
Jeg mener også jeg har læst et sted at der var problemer med richochetter i Tyskland på de store drivjagter... Men kan ikke lige huske, hvor jeg så det...

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#5
Hej
Vi skal skifte til blyfri riffelkugler, hvis det bliver vedtaget ved lov, og ikke før.

MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
Svar
#6
Det må man jo heldigvis selv bestemme - indtil videre. Har dog selv særdeles gode erfaringer med Barnes TSX. De dur' og jeg gider ikke lede efter andet til jagt. Jeg kan naturligvis godt lade brugbare patroner til et par kroner mindre, men med de relativt få skud jeg bruger på jagt og indskydning betyder det ikke noget i det samlede regnskab.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by ran

Jeg mener også jeg har læst et sted at der var problemer med richochetter i Tyskland på de store drivjagter... Men kan ikke lige huske, hvor jeg så det...

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)



Det troede de og i en periode var de homogene projektiler forbudt i nogle delstater. Men en større undersøgelse viste at det ikke var tilfældet så nu skulle de igen være lovlige i hele Tyskland.

Jeg bruger homogene til min NKTer og min Winnie og er super tilfreds. Til min 22-250 kunne jeg ikke få dem til at skyde præcist nok og bruger derfor et bonded.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#8
http://rws-munition.de/jagd/produkte/rws...l#!0/581/0

dette kunne være fremtiden, dog er der problemer med den danske lovgivning 9 gram og 2700 joule eller 10 gram 2000 joule, det kan de fleste af de viste i linket ikke overholde...

Peter B
Peter B
Svar
#9
Det gør da lidt indtryk, men jeg render ikke ud og skifter med det samme (bruger Accubond i 6,5 og 9,3).

Som der også skrives er det vigtigt at skære godt med kød fra omkring skudstedet, og det vil jeg med sikkerhed gære, og indvoldene bruger jeg generelt ikke.

Undrer mig lidt over at der ikke er dukket kugler op med tungsten som erstatning for bly, men det er måske ikke egnet til riffelpatroner.

Nogen der har hørt om Norma Kalahari`s evner i praksis ?

Mvh. Ole
Svar
#10
Grunden er nok at tungsten er møg dyrt. Se hvad tungsten haglpatroner koster i forhold til blypatroner..

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#11
Jeg besluttede i øvrigt allerede sidste år at alt spisevildt fremover bliver skudt med Barnes for mit vedkommende. Præcision, effekt og ingen bly i kødet - what is not to like? Prisen set over en sæson betyder ingenting set i forhold til alle de andre omkostninger til jagt.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#12
Hej
Jeg har lige brugte en pakke RWS DK 140gr. til min 6,5x55 og jeg fik et chok da jeg så hvor meget bly der sad spredt i en forkølle, det var som om at der var sprunget en bumbe i køllen, prøvede at skære det ødelagte kød af, men det var ikke muligt, så jeg måtte smide køllen væk.

Nu er jeg gået over til Barne T-TSX kugler i min 6,5x55, må sige den gør det til UG+.

Jeg har skudt meget med Barns TSX i 243W og 30-06 og må sige det er den kugle som har ødelagt mindst kød og har givet bedst knald/fald efekt på det vildt jeg har skudt.

Jeg har skudt over 200 stykker råvildt så min erfaring bygger ikke på få stykker vildt.

Skal på drivjagt her d. 1 dec. i Polen på gris og der bliver der ladet til 30-06 Barnes TSX 165gr. eller T-TSX 180gr. så mener jeg at jeg er dækket godt ind.

Mine hastigheder til Barnes:
Til 243W Barnes TSX 85gr. 929 m/s

Til 6,5x55 Barnes T-TSX 120gr. 820 m/s ( planen var at den skulle op at gå omkring de 880 m/s men det virker så godt det jeg har lavet så det bliver ved det lige nu)

Til 30-06 Barnes TSX 165gr. 840 m/s
Det virker

Mit næste projekt bliver at lave en Barns kugle i 130gr. og en 165gr. kugle til min 30-06, hvor jeg får sammeltraf på 180m.
Håber det lader sig gøre [Smile]

Mvh Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#13
Man kan da bare bruge Normas Oryx, den spreder ikke blyet i nævneværdigt omfang!

Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Ruger 77 .416 Rigby
Winchester 70 Featherweight 308 W. m. Doktor 3-12x56 Asf.
Sako Forester 308 W. fuldskæftet m. Leupold 2-8 x 40.
S & L M 68 DL 6,5 x 55 m. Zeiss 3-9 x 50.
Husqvarna 2001 .222 Rem. m. Kahles Helia 3-9 x 40
Winchester 9422 .22lr. m. Weaver K4
Remington 870 12/76
Winchester 1300 12/76
Gyttorp Exclusive 12/76 s/s
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Umimmak Torulleq

Man kan da bare bruge Normas Oryx, den spreder ikke blyet i nævneværdigt omfang!

Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Ruger 77 .416 Rigby
Winchester 70 Featherweight 308 W. m. Doktor 3-12x56 Asf.
Sako Forester 308 W. fuldskæftet m. Leupold 2-8 x 40.
S & L M 68 DL 6,5 x 55 m. Zeiss 3-9 x 50.
Husqvarna 2001 .222 Rem. m. Kahles Helia 3-9 x 40
Winchester 9422 .22lr. m. Weaver K4
Remington 870 12/76
Winchester 1300 12/76
Gyttorp Exclusive 12/76 s/s



Og de der 10-15% vægttab på projektiler, hvor er det lige at de forsvinder hen? Men det er da rigtigt at de er betydeligt bedre end ikke bondede.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Maubla

Hej
Jeg har lige brugte en pakke RWS DK 140gr. til min 6,5x55 og jeg fik et chok da jeg så hvor meget bly der sad spredt i en forkølle, det var som om at der var sprunget en bumbe i køllen, prøvede at skære det ødelagte kød af, men det var ikke muligt, så jeg måtte smide køllen væk.

Nu er jeg gået over til Barne T-TSX kugler i min 6,5x55, må sige den gør det til UG+.

Jeg har skudt meget med Barns TSX i 243W og 30-06 og må sige det er den kugle som har ødelagt mindst kød og har givet bedst knald/fald efekt på det vildt jeg har skudt.

Jeg har skudt over 200 stykker råvildt så min erfaring bygger ikke på få stykker vildt.

Skal på drivjagt her d. 1 dec. i Polen på gris og der bliver der ladet til 30-06 Barnes TSX 165gr. eller T-TSX 180gr. så mener jeg at jeg er dækket godt ind.

Mine hastigheder til Barnes:
Til 243W Barnes TSX 85gr. 929 m/s

Til 6,5x55 Barnes T-TSX 120gr. 820 m/s ( planen var at den skulle op at gå omkring de 880 m/s men det virker så godt det jeg har lavet så det bliver ved det lige nu)

Til 30-06 Barnes TSX 165gr. 840 m/s
Det virker

Mit næste projekt bliver at lave en Barns kugle i 130gr. og en 165gr. kugle til min 30-06, hvor jeg får sammeltraf på 180m.
Håber det lader sig gøre [Smile]

Mvh Ole



Ole - hvorfor benytter du 165 gr TSX fremfor 168 gr?
Jeg spørger af uvidenhed og fordi Barnes selv anbefaler 168'eren.
Jeg tillader mig at kopiere fra Barnes hjemmeside:
Is the 168-grain .30-caliber TSX the same as the 165-grain TSX? Is it really a match-grade hunting bullet?
These bullets have different ogive geometries. The 165-grain TSX incorporates a shorter tangent ogive in the nose profile. It’s designed for cartridges with short magazines such as the .300 WSM and .300 Win Mag. The 168-grain TSX BT has a secant ogive which lengthens the nose profile and has shown superb accuracy downrange. It offers the best of both worlds because it’s also a premium hunting bullet offering exceptional terminal performance. It is best suited for cartridges such as the .308 Winchester, .30-06 and .300 Weatherby.
Leo
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)