Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvorfor ?
#1
Kort og godt.
Talte med en hjemmeladefætter der sagde:
"165 grains er dem bedste kuglevægt, og den mest præcise der er på banen til cal. 308.
Hvis det er rigtigt, så hvorfor [Sad] og har det ikke noget med pibe, stigning osv. at gøre, for at man kan påstå det

Per Tolstrup Nielsen
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by petoni

Kort og godt.
Talte med en hjemmeladefætter der sagde:
"165 grains er dem bedste kuglevægt, og den mest præcise der er på banen til cal. 308.
Hvis det er rigtigt, så hvorfor [Sad] og har det ikke noget med pibe, stigning osv. at gøre, for at man kan påstå det

Per Tolstrup Nielsen



Jo men de fleste har en 11 eller 12 stigning også er det rigtigt.

ønsker du at skyde med tungere eller lettere skal du som udgangspunkt have anden en stigning.

I sidste Shooting Times lavede de for nylig en sammeligning af præcision og kuglevægt på en 223´er.

testen gik over 5-6 forskellige rifler med forskellig stigning og lige så mange forskellige kugle vægt.

Og der var klar besked om at kuglevægt og stigning skulle passe til hinanden.
Men der var også en anden klar vinder. Jo bedre pibe jo mere tilgivende var den også overfor kuglevægten(det var en stejlstigning der skød fint med en let kugle, den anden vej skete det ikke)

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
Grunden til at 165 - 168 grains altid bliver udråbt til den bedste til .308 er den simple at de vigtigste konkurrencer i .308 ofte SKAL skydes med den kuglevægt (Noget med reglerne for USA's "National Match" skydninger ... vistnok...) Derfor bliver riflerne som regel lavet med en stigning der passer til denne kuglevægt.

"stigningen skal passe til kuglevægten" (læs: længde)

Det er ganske enkelt fordi det gælder om kun at rotere kuglen så meget at den lige netop er stabil under alle de gældende forhold.
(atmosfæriske o.s.v.)

Jo hurtigere kuglen roterer, jo mere "forstærkes" eventuelle fejl i kugle og vibrationsmønster i pibe og riffel.

Det forklarer også hvorfor en riffel der skyder godt med lange og tunge VLD kugler, med stor sandsynlighed også vil skyde godt med lettere kugler, selvom stigningen egentligt er alt for høj til dem.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
Ville denne fætter kunne skyde med 165 eller 168 grains kugler.
Skyder lige nu med Barnes 150 Grains men ville gerne have en tungere kugle til riflen.

http://www.winchesterguns.com/products/c...=535115220

Per Tolstrup Nielsen
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#5
Ja!
H
Hogmeister
Svar
#6
Har selv 1:12" stigning i mine to .308win rifler.
1:12" skulle være optimalt med 168grain, læste jeg et sted.

Mine skyder også rimelig godt med 180grain. Har kun prøvet to slags i 180grain, og de holdt stadig fint på 200m.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#7
Nogle der ved hvad stigning der er i en Sabatti Rover 870 DL 308 win? Måske mine kugler skal på slankekur (ikke dem i bukserne)

"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#8
Nu er det vel ikke helt ligegyldigt om det er et 168 grains blyholdigt projektil eller et 168 grains kobberprojektil (Barnes TSX). Det er vel stadig længden af projektilet og ikke vægten som er af betydning i forhold til stigningen. Uden at have målt, må et kobberprojektil være længere end et tilsvarende blyholdigt projektil pga vægtfylden(eller hvad det hedder). De fleste .308 skyder efter min erfaring fint med 180 grains projektiler også, så det meget sandsynligt at 168 grains TSX har en fin præcision. Det jeg vel egentlig bare prøver at sige, er at man ikke bare kan sammenligne eks. 168 grains Sierra Match King med 168 grains Barnes TSX pga. forskellen i længden?

mvh
Steen S
Svar
#9
Meget interessant emne. Er der nogen der, ved hvor man kan finde oplysninger om hvad et given kaliber med en given stigning er egnet til.
Jeg har kæmppet lidt med en 6,5x57 Sauer 90. Jeg mener at have funde ud af at kuglelængden har noget at sige mht. kuglen går. Sierra GameKing var meget lettere at få til at skyde godt end Nosler Accubond, begge i 140 grain.Nosler Acc. er noget længre en Sierra Game King.
MVH. jagtbonden
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by jagtbonden

Meget interessant emne. Er der nogen der, ved hvor man kan finde oplysninger om hvad et given kaliber med en given stigning er egnet til.
Jeg har kæmppet lidt med en 6,5x57 Sauer 90. Jeg mener at have funde ud af at kuglelængden har noget at sige mht. kuglen går. Sierra GameKing var meget lettere at få til at skyde godt end Nosler Accubond, begge i 140 grain.Nosler Acc. er noget længre en Sierra Game King.
MVH. jagtbonden



Er det en fuldskæftet 90'er ?
I bekræftende fald kan den være meget vanskeligt at få til at holde en konstant lille samling.
Svar
#11
Ja det er en fuldskæftet, men en 3-4 testskud burde den vel nok kunne holde rimelige tæt.
Jeg ved nok at større serie duer en fuldskæftet ikke.Det har jeg nu heller ikke behov for til det jagt jeg har. Men det er rart med en kort riffel.
Det lykkedes mig at få den til at holde inden for bunden af en ølflaske på 100 m ved at gå tæt på max. ladning.

MVH. Jagtbonden
Svar
#12
Hmm - mit bud er nu, at det hverken har med projektil, stigning eller pibelængde at gøre, men simpelthen fordi det er en fuldskæftet riffel. Dermed er det jo ikke sagt, at den ikke komme til at samle udemærket og heller ikke, at nogle projektiler vil klare opgaven bedre end andre, men personligt ville jeg aldrig få fuldt tillid til lange hold med en fuldskæftet riffel.
Konstruktionen er forældet!
Svar
#13
På Min Sauer 90 er piben faktisk fritlagt, så skæftet vil ikke påvirke skudet. En halvskæftet kortløbet vil heller ikke være god at have med i skydebiografen. Testskiven fra Sauer viser den med 8,2g RWS ks sætter skudene inden for 1-1,5 cm ´på 100 m
Nå men nu synes jeg det kan være nok om kort og halskætet rifler. vi må vist have tråden tilbage til stigning i riffelpiben og kuglevægt.
NB. jeg har målt stigningen i min Sauer 90 til 245 mm.

MVH jagtbonden
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)