Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
150gr vs 165gr (168gr) kal. 308
#1
Godaften.

Da jeg kan se at jeg når til bunds i mine accubonds 168gr ret snart, ville jeg bestille nye hos Rex.

Kunne se at prisen på Accubond og Barnes ttsx ikke længere er større end nogle få ører.

Jeg fosøgte forrige år med 165gr ttsx - og fandt dengang nogle projektiler inde i volden efter indskydning som ikke var ekspanderet ordentligt.

Er siden da nok blevet opmærksom på at det var qua, at det var sand jeg skød ind i til forskel på en dyrekrop. Men manglende hastighed kunne også være en faktor.

Under min fristelse til at prøve ttsx igen, overvejer jeg om jeg skal gå ned i 150gr istedet[?] - Hjælp...

Umiddelbart kan jeg fornemme at når folk bruger homogene kugler går de ned i vægt - er det nødvendigt, eller en trend?

Til sidst hører jeg gerne fra jer med "opskrifter" på 150/165 ttsx i kal 308.

//Bo

Man skal ikke fortryde det man har gjort, men fortryde hvad man ikke får gjort........
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#2
Min teori til at man skulle gå ned i vægt fra 165gr til 150gr er for at få mere fart på de homogene kugler.

De er mere træge til at åbne sig og kræver derfor mere hastighed.
Jeg har selv valgt 168gr E-tip fra Nosler som kobberkugle. Men det var mest fordi at jeg ville have en som gik identisk med min AB og BT.

Du kan godt få opskrift på E-tip men ved ikke hvordan den passer til TTSX.

Steffen.

En rigtig lås er en mauser.
[Image: Mauserls.jpg]
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#3
Hej Boryx

Jeg har sådan set haft fine resultater med TTSX 150 gr. i 308. Jeg har lavet den med 41 grains N202 og en C.O.L. på 71 mm. De har kørt fint både på pap og på jagt.

Min kammerats kone skød 5 bukke med den i Polen på vores tur til bukkeåbningen i maj, og der var rigtig fine udgangshuller (2 krone) også selvom der var knogletræf. Dyrene lå der på stedet, og der var ikke noget der tydede på dårlig ekspansion.

Har ingen erfaringer med den i 165 gr., da jeg generelt foretrækker 150 gr. i 308'eren, men det er der jo mange meninger om :-)

*** Jepsen :-) ***
[Image: ajbutton.gif] [Image: 529171_3631301428797_1461979695_33256254...6452_n.jpg]
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#4
Hej Boryx!

Det er korrekt - du skal ned i vægt for at få en ordentlig og pålidelig ekspansion på normale jagtafstande. Jeg har brugt både 130gr og 150gr TTSX i 308W - begge med virkelig gode resultater. Det skal dog siges at 130gr qua den høje hastighed (ca. 900ms) afsætter store aflejringer. Jeg ser en tendens til, at der skal renses ofte (efter 20 skud eller deromkring). Jeg vil derfor fremover skyde med 150gr, der giver større bærreflade, lidt lavere hastighed (men stadig rigeligt til TTSX) og mindre aflejringer...(blot min egen teori og observation...jeg hører gerne fra andre om de har lignende erfaringer...

Den terminale effekt fra en TTSX er dog noget af det bedste jeg har set længe...dyrene løber ikke mange meter med et velplaceret skud - det gælder alt fra råvildt, dåvildt til svin - ja selv med lidt baglige skud på dåvildt er de tiltet om efter godt 20 meter (men det er et spinkelt grundlag at konkludere ud fra)

Jeg har ladet 150gr med 43gr Norma 202 og en COL der svarer til at kuglens sidste rille akkurat er synlig (ca. 71.0mm). Jeg ved at ladningen er HOT, men den er bygget op fra bunden og viser ikke tegn på overtryk... Det er derfor på eget ansvar at benytte den. Jeg anbefaler dog, at du selv bygger den op fra bunden af, da kobberkugler opfører sig meget forskelligt m.h.t. tryk fra riffel til riffel...

Jeg vil dog sige, at hvis du er glad for at skyde med Accubond, men er ked af prisen - så kig evt. på Hornady Interbond eller Speer Deepcurl - det virker mindst lige så godt og er en smule billigere...

J.
Svar
#5
Men i modsætning til TTSX spreder Interbond og Deepcurl bly i kødet. Med den effekt jeg har set fra TSX i forskellige kalibre, kommer jeg ikke til at bruge andet til spisevildt igen.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#6
Hej
Hvis du skyder med 308W ville jeg vælge Barnes TTSX eller TSX 150gr.
Hvis du skyder med 30-06 ville jeg vælge Barns TTSX eller TSX i 165gr eller 168gr.

Vedr. hastigheden ville jeg ende på ca. 850 m/s

Som Christian O. skriver, hvorfor spise bly, hvis man kan blive fri.

Mvh Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#7
Okay, næste uge køber jeg nogle 150gr TTSX[^]

Er der nogle som har ladet dem med Norma 201?

//Bo

Man skal ikke fortryde det man har gjort, men fortryde hvad man ikke får gjort........
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#8
Jeg har ladet en del Barnes TSX, 165 grs. med Norma 202 i Palma hylstre. De flyver bare godt i min S&L [8D]

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#9
Hej Boryx

Har ikke ladet TTSX med 201 - kun andre 308'ere, men TTSX kan godt lades med den ved jeg. 201 er jo lidt hurtigere end 202, men hvis du med de sædvanlige forbehold starter omkring en 40 grains og en C.O.L på 71mm. så burde du have et godt udgangspunkt at arbejde videre med.

*** Jepsen :-) ***
[Image: ajbutton.gif] [Image: 529171_3631301428797_1461979695_33256254...6452_n.jpg]
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Jepsen

Hej Boryx

Har ikke ladet TTSX med 201 - kun andre 308'ere, men TTSX kan godt lades med den ved jeg. 201 er jo lidt langsommere end 202, men hvis du med de sædvanlige forbehold starter omkring en 40 grains og en C.O.L på 71mm. så burde du have et godt udgangspunkt at arbejde videre med.

*** Jepsen :-) ***
[Image: ajbutton.gif] [Image: 529171_3631301428797_1461979695_33256254...6452_n.jpg]



201 er lidt HURTIGERE end 202.

Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#11
@Lars - og det har du da bare SÅ FULDSTÆNDIG ALDELES RET I [:I] [B)][}Smile][:o)]- Fik lige byttet rundt på numrene, det er det der "Vild med dans" der kører i baggrunden [:p]

Den forslåede startladning burde dog stadig passe til 201 [Wink]

*** Jepsen :-) ***
[Image: ajbutton.gif] [Image: 529171_3631301428797_1461979695_33256254...6452_n.jpg]
***  Jepsen :-) ***
 
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)