Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Varmint/råvildt kaliber input
#1
Hvis man nu fik den hjernedøde idé at ville finde et godt varmint og råvildtkaliber der skulle fungere rigtig godt på en standerd Mauser 98 lås, hvilke muligheder er der så ??

Det er jo et eller andet sted halsløs gerning at ofre penge i den retning, men alt her i livet behøver jo ikke altid være 100 % rationelt [Big Grin]

Det primære problem må vel dreje sig om hylsterlængden mht. funktionaliteten, men er lidt i tvivl om hvad der er godt og skidt så input modtages hjertens gerne [8D]

Mvh Zeb
Svar
#2
7mm RM :-)

Hvad kaliber har den nu? Hvis det er en 308, kunne man vel gå i 22-250 uden de store problemer - der skal vel kun ny pibe på?

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#3
222R eller 223R er to udmærkede kalibre til formålet. Desuden er ammunitionen tilgængelig i næsten enhver jagtforretning, og til at komme til for penge.

MVH. Jagtbonden
Svar
#4
Eller 6x47Lapua eller .260. Jeg kender endda en iovrigt velkendt boessemager som med success har kortet en standard M98 laas op til short action. Saa naesten alt er muligt hvis man vil, men det er nok billigere at koebe en god brugt riffel i det kaliber man vil have fra starten.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#5
22 vildbjerg eller 6x55 GT

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

7mm RM :-)


[Big Grin][Big Grin] Okay DEN vej havde jeg ikke lige tænkt [8D][Wink]

Pt. står den i 6,5x55 men når man også har en 308er i skabet så ER de vel næsten for tæt på hinanden til at kunne berettige sameksistens i våbenskabet ?

Godt nok behøver tingene ikke være 100% rationelle, men at korte låsen op til short action var nok lige at strække finansministerens goodwill til et ukontrolerbart niveau [B)]

Tanken var "blot" at skifte piben hvis det var uden at skulle modificere rampe osv osv og der er jeg i tvivl om hvilke kalibre der ville kunne klare det ??

En 222/223R bliver vel for kort til at det ville fungere optimalt ?
6x47Laupaen - vil den arte sig i en mauser lås ? Den lød umiddelbart fornuftig....(Eller hvordan man nu forsøger at retfærdiggøre tingenene overfor sig selv)
22 Vilbjerg / 6x55 GT ?? Det ene er en by i Jylland og det andet en Hudevadsk kreation men derudover så er jeg blank ??

Enlighten me please [Wink]

Og tak for de gode forslag indtil videre [Smile]

Zeb
Svar
#7
6.5-06 6.5 i 30.06 hylster..
Eller 260Rem som Hjemmeladeren også skriver. Jeg er ihvertfald utrolig glad for min 260'er.

En rigtig lås er en mauser.
[Image: Mauserls.jpg]
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#8
6,5-06 er det ikke den der hedder 25-06 ?? Det var lidt den forkerte vej - så kan jeg jo næsten lige så godt beholde den i det kaliber den er nu - evt boret op til en 6,5x55AI... Skal det være skal det være regulært nedad Smile
Svar
#9
25-06 er kuglekaliber .257", 6,5mm er .264".
Svar
#10
6.5-06 og 2506 er to forskellige kalibre

22 vildbjerg og 6x55GT er begge bygget på 6,5x55 hylstre.

Den første er lig 5,7x57, den anden en bedre udgave af en 243Win

Skal det være varmint er det kal 22 som max, er det råvildt er det 22 som min.

22-250 AI eller 22-243 AI er også en mulighed, hvis der skal rigtig piv på, men jeg finder det ikke heeelt oreneligt med et godt råvildtkaliber.

Ved blot at låsen virker med et x 55 hylster, derfor dette forslag.

Men 9-12" stigning, en tungere hårdere .224 kugle og rådyrene bliver ikke fuldstændig massekreret.

Med en lettere kugle vil den skyde fladt og "tage ved" når den rammer.

Du kan også bare lave nogle 90 grains varmintkugler til din 6,5'er, så sparer du en masse penge til skyder og kikkert ...

Føj for et kedeligt forslag[xx(][B)]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#11
6mm Remington!!!
Svar
#12
6XC
Eller 6,5x55 laddad med 85-100grains kulor.
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Kras

25-06 er kuglekaliber .257", 6,5mm er .264".



Argh flot [B)] Jeg googlede bare 25-06'eren og de sagde 6,5 mm men glemte selvfølgelig forskellen på målemetoden mellem US og EU [:I]

Citat:quote:

Originally posted by Claxel

6.5-06 og 2506 er to forskellige kalibre

22 vildbjerg og 6x55GT er begge bygget på 6,5x55 hylstre.

Den første er lig 5,7x57, den anden en bedre udgave af en 243Win

Skal det være varmint er det kal 22 som max, er det råvildt er det 22 som min.

22-250 AI eller 22-243 AI er også en mulighed, hvis der skal rigtig piv på, men jeg finder det ikke heeelt oreneligt med et godt råvildtkaliber.

Ved blot at låsen virker med et x 55 hylster, derfor dette forslag.

Men 9-12" stigning, en tungere hårdere .224 kugle og rådyrene bliver ikke fuldstændig massekreret.

Med en lettere kugle vil den skyde fladt og "tage ved" når den rammer.[green]



Se der blev 10øren skubbet ud over kanten - tusind tak for det [Smile]

6x55GT som en bedre udgave af 243win[?] Hvordan skal den lige forståes ? Skød tidligere med 243 til råvildt og det virkede rigtig rigtig fint selvom jeg synes at kaliberet var noget kræsen med hvad der blev puttet i den....Synes også at have hørt det fra andre at 243eren kan være lidt adfærdsvanskelig ? Er 6x55GT en "nemmere" kombination at få til at gå godt med flere forskellige ladninger ??

Uanset hvad, så vil jeg hellere have et godt råvildtkaliber som også er ok til varmint frem for et der er godt til varmint men kun ok til råvildt...

Forslagene omkring 6x47Lapua, 6mm Remington og 6XC lyder jo besnærende men vil de fungere godt i en mauser lås, eller kræver de en form for short action ??
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

[green]
Du kan også bare lave nogle 90 grains varmintkugler til din 6,5'er, så sparer du en masse penge til skyder og kikkert ...

Føj for et kedeligt forslag[xx(][B)]



Ja DET må du nok sige [Wink] Godt at Finansministeren ikke læser med her....Ellers kom der aldrig andet end 308eren i våbenskabet [:0][xx(]
Svar
#14
Hvis det kun er Varmint/Råvildt så ville jeg vælge en 22-250 rem, jeg bruger min meget til lige netop det, og er en rigtig lille langtrækende hårdtslående med mulighed for mange forskellige projektiler, og ingen rekyl = hurtig repetering og igen klar.

who dares wins
who dares wins
Svar
#15
Nu når det er tysk lås, skal det da et tysk kaliber 5,6x57
Svar
#16
.250-3000 Savage.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#17
Resultatet af min lille behovsanalyse blev at jeg beholder den i 6,5x55 og pt. forsøger at lade mig ud af problematikken [Wink]
Svar
#18
Sådan går det nemt når man begynder at blande fakta og fornuft ind i en ellers sund interesse... Jeg valgte selv 22-250 i samme situation :-)

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)