Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sauer 202 for links mongol
#1
Efter sidste rensdyrjagt har jeg besluttet at nu skal jeg have en lettere riffel, tanken dukker op hvert år..hmm
Har kikket lidt på Sauer XT serien, men som jeg læser Sauer's hjemmeside er alle rifler med træskæfte i en RH og LH udgave..Mens ingen rifler fra 202 XT i links udgaven, er det korrekt..?
De er hellere ikke meget for at oplyse vægt på deres rifler eller er det igen mig som kikker det forkerte sted..?

Hvis I har ideer til hvad det ellers kunne være, så er kravene kun:
*Cal 0.308
*Helst med magasin
*max 4kg uden kikkert
*pris, helst ikke over 15,000, excl moms (bor i Grønland= ingen moms[Big Grin])

Tak..
Svar
#2
Citat:quote:

Har kikket lidt på Sauer XT serien, men som jeg læser Sauer's hjemmeside er alle rifler med træskæfte i en RH og LH udgave..Mens ingen rifler fra 202 XT i links udgaven, er det korrekt..?


Korrekt. Ifølge Sauer's 2012 katalog, som jeg tilfældigvis havde ved siden af mig da jeg læste din post, er 202 XT serien udelukkende udført i RH versioner.

Vægten på riflerne fra Classic XT serien, er ifølge kataloget fra 3300 g (medium kalibre) til 3800 g (big game kalibre) alt efter pibevalg osv. Forest XT ligger fast på 3300 g i medium kaliber, og Hatari XT ligger på 3800 g i big game kaliber.

Bonus info så er en S303 Synchro XT udført som ambidextrous, den holder sig på 3600 g i .308 ... men aner absolut ikke om den holder sig indenfor din prismæssige smertegrænse, og om du overhovedet er interesseret i en hallal-automat.

"At ramme ved siden af er også at ramme!"
"At ramme ved siden af er også at ramme!"
Svar
#3
Det er han ikke [Big Grin]

I Grønland er det kun erhvervsfangere der må have halvautomater. Men prøv at kigge på en 202 Outback. Den har aluminiumlåsestol, og kommer da så vidt jeg ved både i højre og venstreudgave. Med et let kunststofskæfte og en kort flutet pibe bliver det ikke noget problem at bære den op i fjeldet og ned igen.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
@lassescout
Læste en længere tråd omkring alu låsen, startede af dig selv, hvad fandt du frem til..?

Sidste tur i fjeldet gav 50 kg, men kostede 10t i fjeldet og derfor skal en lettere riffel findes..
Skyder dag med Remington 700 varmint =6 kg og det er bare for tungt på de lange ture.
Ja, som du ved fra din tid heroppe er en halvautomatisk forbeholdt fanger, så jeg må "nøjes" med en 202 - hvis det skal være en Sauer..
Svar
#5
Den her er da også en mulighed http://www.tikka.fi/t3models.php?litess
som jeg se dit behov[Smile]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#6
Tikka T3 er klart et oplagt emne til en let riffel inden for mit budget, men vil gerne prøve noget andet og derfor mit kig på 202'eren..
Men er sikker på der findes rifler jeg slet ikke har tænkt på så derfor denne tråd..
Svar
#7
Tjaaae, jeg valgte at se tiden an. Jeg går ikke på fjeldjagt i øjeblikket, så min baneriffel på +7kg opfylder fint mit nuværende behov.

I dit sted ville jeg køre ud på Orsiviik og tage nogle forskellige rifler ned fra hylden. Så vidt jeg husker har han en del forskelligt, men måske ikke så mange i links ? Finder du en du kan lide, kan du da spørge om han vil tage én hjem i links til dig. En Stainless Sako kunne være et godt bud, men han har også en del Steyr, f.eks. Lightweigt i kaliber 308 W. (Han har forresten lavet butikken i min gamle dyreklinik, endnu en grund til at se den [Big Grin])

Ellers ville jeg ringe til Østjysk og spørge hvad de har på hylderne. Der er meget at få indefor dit budget, nu du ikke skal tænke på moms. Østjysk er vant til at sende våben til Grønland.

Skal det være Sauer 202, så er der næsten frit valg. Du kan selv sammensætte den riffel du ønsker. Jeg mener Østjysk har en del piber til at ligge som kunne være interessant for dig. Det er kaliber 308, 50 cm lang, flutet og med gevind til lyddæmper. Få sådan én på en låsestol til en outback, og et let kunststofskæfte på, så er du kørende.

Når den er i hus, kontakter du Happy Nanoq. Han bor i Nuuk, og kan skaffe dig en god, let lyddæmper.

P.S. Normalt er det selvfølgelig bedst med en linksriffel til en linksskytte. Men i Grønland har du vel efterhånden indset, at jagten består af 99,99% transport og 0,01 % skydning. Måske kunne du bruge en højredrejet riffel ? Det ville åbne brugtmarkedet for dig på en helt anden måde.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
@Lassescout
Outback kan ikke fåes i links som jeg forstår det, kun de modeller med træskæfte -iflg 2012 kataloget..
Orsiviik kontaktede jeg da jeg købte min nuværende remingtom og desværre nyder de monopolernes land når det kommer til service og prissætning overfor den almindelige bruger.. De har iøvrigt lige bygget ny butik på grunden..
Steyer og Sako laver ingen lightweight rifler, som jeg ved af.
Prisen er holdt lidt lavt da jeg kun bruger den 2-5 gange om året og skyder max 20 skud pr år, den slæbes rundt ude i fjeldet og vil få "brugsmærker"..
Links kravet skyldes jeg kun ser på venstre øje, har prøvet en alm. højre riffel og det føltes underligt at skulle repetere på den måde..
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)