Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rævebolcher 30-06
#1
Hvad skal jeg jeg få ladet til min Ruger NO1 og som ikke ødelægger Mikkels pels.
Helst noget let og hurtigt, alt andet har jeg.

Kan man få noget 85, 110 eller 125 grains til at skyde præcist i sådan en Ruger og i den cal. [?]

Per Tolstrup Nielsen
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#2
Let og hurtigt passer ikke sammen med rævebælge.

Du kan ikke blæse og have mel i munden uden at det støver.............

men du skal da bare skyde med spidsskarp. De sprænger ikke ræven i så mange stykker som hurtige lette jagtkugler

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Ok M@X, præcise spidsskarpe, hmmm har vist nogle Norma Jaktmatch og nogle Remington til at ligge, men mener at de ligger fordi de ikke var særlig præcise i NO1`eren [Sad]

Per Tolstrup Nielsen
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#4
Spidskarpe kan selv i halvkraftige kalibre som 308 osv nemt vælte i en ræv og så er der svineri..
Svar
#5
Har prøvet at skyde en kat med 130 grain TTSX i 30.06, udgangshul var meget lidt større end indgangshul

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#6
Yep - har også skudt ræv med 130gr TTSX - dog i 308W (Vo=900ms). Gav et fint lille udgangshul!

J.
Svar
#7
Jeg har for iøvrigt skudt 2 ræve med 6,5x55 10,1 g mega. Hastighed ved anslag hhv. ca. 700 og 670 m/s. Den ene blev skudt i rent sideskud: Tarme hang ½ meter ud af et hul på størrelse med en håndbold. Lunge osv var most i smadder..
Den anden skød jeg på halsen i spidsskud, med udgang i den forreste del af ryggen. Udgangshul fyldte halvdelen af ryggen og igen hang tarme ud af hullet[:I] Begge havde naturligvis en flugtafstand på 20 cm nedad..
Begge ræve blev gravet ned, de var ikke til pænt brug[8D]
Svar
#8
Tja, Jeg har vel skudt mellem 200 og 300 ræve med riffel, i kaliber 222, 308 eller 9,3.

Nogle er blevet skudt med spidsskarpt, men de fleste er skudt med alm. jagtammo.

Med spidsskarpt går kuglen som regl lige igennem uden at ødelægge noget, læg mærke til at jeg ikke skriver altid.
En gang imellem "flækker" ræven lidt med spidsskarp, også selv om det ikke er en opspringer.

Med alm. jagtammo går ræven som regl i stykker, læg også her mærke til at jeg ikke skriver altid.
Det sker at jagtammoen går lige igennem uden at der er ødelæggelser i pelsen overhovedet, det sker bare ikke så ofte.

Jeg vil mene at en løsning på dit problem kunne være at bruge 110Gr rundnæsede FMJ (30 Carabin) med moderat ladning, de burde for det meste gå lige igennem mikkel uden at han går i stykker.

Sonny
Svar
#9
Har anvendt 110gr. barnes ttsx til buk og det gav et meget lille udgangshul men meget god virkning. de går ca. 1000 m/s. kan findes på robsoft.nu
Svar
#10
Jeg skyder også med 10.1 gram mega i 6,5x55 og kan tilslutte mig Darksides beskrivelse af resultatet på Mikkel. Han går ned i skraldet men pelsen er værdiløs efterfølgende.
Svar
#11
Jeg har skudt en caracal med spidsskarp og den var fin bagefter. Det var med 300 wm. Med jagtammunition kan rævene godt blive lidt nassede når jeg har skudt dem med den [Big Grin]

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)