Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Erfaring med S&B på natjagt
#1
Jeg skal til Sverige i december,planen er nat-jagt efter gris. Den eneste kikkert med lys jeg har en min S&B PMII 5-25. Er der nogen der har erfaring med sådan een til natjagt? Ved godt at den sikkert ikke følger med f.eks en 8x56'er,men er den rimelig anvendelig?

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#2
Nu er der godt nok ikke grise på grønland.

Men jeg har haft min ditto PMII 5-25x56 med ude om vinteren i Qaanaaq, og fundet at trådkorset sagtens kan indstilles til nattejagt.
Og selv i vintermørket havde jeg ikke SÅ vanvittigt store problemer med at finde skiven, eller dåsen, eller andet jeg skød efter - jeg tror ikke det bliver noget større problem som sådan, da jeg med månens lys følte der var rigelig baggrundsbelysning til skud.

Tja, det lyder måske mærkeligt - men når jeg tager til Qaanaaq i 3 måneder i mørkeperioden, så vil jeg gerne have våben med - af hensyn til eget liv og lemmer, så en 4benet "blondine" ikke kommer og tygger i mig.
Men det var også for at kunne hyggeskyde lidt - for der er faktisk ikke SÅ meget andet at give sig til.
Og det virkede over al forventning.

Håber der er andre med lignende erfaringer som lige byder ind også.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#3
Lasse har jo sådan en. For fanden det er en fed kikkert!
Jeg har selv den nyeste Zeiss 3-12x56.
Vi sad faktisk sammen en nat i Sverige for en måneds tid siden og sammenlignede de to.
Selvfølgelig var Zeissen bedst den er jo beregnet til det, men når bare forstørrelsen var nede på en 6-8 stykker, så gjorde S&B'en det faktisk udemærket.
Jeg ville ikke være nervøs for at tage den med.
Subjektivt synes jeg nok også, at den gør det bedre til natjagten end f.eks. den store Zeiss (6-24x56)
Svar
#4
Lys er ok at have, men jeg ville vælge den af dine kikkerter, der kan trække mest muligt lys ind. Groft sagt - kan du ikke se svinet har du ikke så meget at bruge det belyste sigte til [Wink]
Det kommer også meget an på hvordan terrænet ser ud deroppe. Kommer du til at sidde i et tårn i en miroskobisk lysning inde midt i en tyk granskov, så kan der være sortere end sort - selv i måneskinslys. Er det omvendt i et åbent område vil du ingen problemer have selv med manglende måne. Du vil sikkert skulle forvente afstande på max 50 m - tit mindre..

Mvh Zeb
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Jeg skal til Sverige i december,planen er nat-jagt efter gris. Den eneste kikkert med lys jeg har en min S&B PMII 5-25. Er der nogen der har erfaring med sådan een til natjagt? Ved godt at den sikkert ikke følger med f.eks en 8x56'er,men er den rimelig anvendelig?

Hilsen Ulrik



lørdag den 22 september kl 19.45 var der en polsk hjort der oplevede at S&B 5-25 PMII virkede efter solnedgang trods overskyet og regnvejr.

Hvornår solen gik ned vides ikke præcist da det havde været ganske mørkt den sidste time inden skudet.

Kikkerten var stillet ned på 8 gange forstørrelse for at give lys nok og det belyste stod på andet niveau for at kunne ses.
Min er en sfp og derfor var sigtemidlet forholdsvist stort i forhold til forstørrelsen og hjorten.

Men jeg har et trofæ som bevis for at det kunne lade sige gøre på en ikke politisk korrekt afstand.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Jeg skal til Sverige i december,planen er nat-jagt efter gris. Den eneste kikkert med lys jeg har en min S&B PMII 5-25. Er der nogen der har erfaring med sådan een til natjagt? Ved godt at den sikkert ikke følger med f.eks en 8x56'er,men er den rimelig anvendelig?

Hilsen Ulrik



Jeg bruger selv en billig welter 3-12*56 med belyst german 4 sigte, og kan sagtens se og skyde.
Så du kan HELT sikkert bruge din S & B [Smile]

" Lange tunge kugler "

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Jeg skal til Sverige i december,planen er nat-jagt efter gris. Den eneste kikkert med lys jeg har en min S&B PMII 5-25. Er der nogen der har erfaring med sådan een til natjagt? Ved godt at den sikkert ikke følger med f.eks en 8x56'er,men er den rimelig anvendelig?

Hilsen Ulrik


Hej ULG.

Brug du roligt den S&B PM11 5-25 som du har.
Hold den på en forstørrelse ikke over 8X. (gerne under)
Bevares en 8x56 er måske mere ideel, men det er vel som at sammenligne en Rolls Royds med en Audi. [Smile]
ps. har selv brugt min S&B PM11 5-25 under lignende forhold.

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#8
Den fungerer fint til natjagt. Min har sigtet i FFP, så der er 2 gode grunde til at skrue ned for forstørelsen. Du får mere lys på nethinden, og mindre størrelse på den belyste del af sigtet, så det ikke blænder. Man kan sige, at du har to skruer til at skrue ned for belysningen med, og det kan man godt have behov for. Den Zeiss 6-24 X 56 jeg havde en kort overgang havde sigtet i SFP, og den kunne jeg faktisk ikke skrue langt nok ned for.

Til gengæld er der ingen spor af overfladebehandling mod regnvand på S&B´en, så sørg for at linserne ikke bliver våde. Du er simpelthen ude af kampen hvis det sker. Det er så også det eneste overhovedet jeg kan finde at kritisere kikkerten for.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Tak for jeres inputs[Smile] S&B'en kommer med til Sverige[Wink] Har fået tilbudt lidt mørke-skyde-træning af en formand,der bor længere ude på landet end mig(!),så det håber jeg at jeg kan nå,inden turen går østpå[Smile]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#10
Klogt valg[Smile]

Mvh.
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#11
[Big Grin][Wink]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#12
Jeg har skudt 2 polske vildsvin i buldermørke med en S&B 2,5 - 10 x 56 med lys (solgt til en VTF'er sidenhen)

Det virker perfekt, men selv sådan en kikkert kom til at ligne en flaskebund at kigge gennem, når man gik direkte fra en Swarowski 8 x 50 SLC håndkikkert ....

I Swaro´en: Aaahaaaa... der går en stor keiler ... den går mod højre..
I S&B sigtekikkert: Dér er den ... øhhh store sorte klump der tøffer mod højre ... .... Bang .... Natteblind i mindst 30 sekunder på grund af mundingsflammen fra en .376Steyr med 20" pibe ..[8D]
Tilbage til Swaro'en ... ahaaa .. nå der ligger den stadig ..[:p]

Med andre ord.... Husk en god lysstærk håndkikkert ...[Wink]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)