Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
30,06
#1
Forslag til en god kugle til det hele i 30.06. Fra råvildt til krondyr og måske elg.

MVH. Jagtbonden
Svar
#2
Barnes TSX

Claus the Dane
Claus the Dane
Svar
#3
Barnes TTSX....
http://robsoft.nu/databaser_se/laddata/s...&Visa=3608

Den virker og den er præcis.
Svar
#4
Lapua Mega 12 g.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Hvilken vægt for tsx?
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by rekylling

Hvilken vægt for tsx?



Jeg foretrækker 180 grain TSX

Claus the Dane
Claus the Dane
Svar
#7
165/168 grs TSX er min favorit til 30.06

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
prøv og brug søge funktionen .......,......[}Smile][}Smile]

ellers den tungeste kugle din riffel skyder godt med [Big Grin]

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#9
Hvorfor lige netop en så tung kugle som er muligt. Så går man jo også ned i hastighed og da kan kugle have svært ved at ekspandere i råvildtet. Jeg ved det kan være et problem ved Nosler Partition. Så vil jeg jo mene man i sådan et tilfælde skal gå ned i vægt, men selvfølge heller ikke lavere end lovligt er til kronvildt. Med den lavere vægt og dermed også højre hastighed , vil kuglen ekspandere bedere.

MVH Jagtbonden
Svar
#10
brug nu et af de gode gammeldags projektilert
som norma alaska eller lapua mega

de er designet til at fungere ved fodgængerhastighed ca 800 m/sek
og glem at om alle de der moderne projektiler

den vil virke til det hele

en stor tung kugle slår gennem mere end en let kugle med høj hastighed

prøv og smid en golfbold og en bordtennisbold så hård som du kan på dit vindue i stuen den der slår ruden istykker har vundet [Big Grin][Wink]

du ville jo have 1 kugle til det hele ........

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by hatting

en stor tung kugle slår gennem mere end en let kugle med høj hastighed

prøv og smid en golfbold og en bordtennisbold så hård som du kan på dit vindue i stuen den der slår ruden istykker har vundet [Big Grin][Wink]



Prøv at se Rib's indlæg med 130 TTSX fra 30.06 på elg

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.p...&start=320

I din golf / bordtennis bold sammeligning skal de jo heller ikke kastes med samme hastighed og tilmed vil vægtforskellen fra let til tung kugle til 06'eren jo også langt fra være sammenlignlig med dine bolde [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#12
Hej
Undertegnede og nogle venner var inviteret til Sverig på drivjagt ¨på Dåvildt. gris, kronvildt og Moflon
Jagten blev drevet på ca 1500ha samt 480ha indhegning.

Jagtlederen spurgte os alle, hvad vi havde med til at skyde med, jeg havde nogle Oryx 200gr. fabriksladet, som jeg ikke har kunne få solgt her inde på salgsiden[Big Grin], så nu tænkte jeg dem ville jeg have brugt.

Han sagde at han helst ville at vi havde taget en alm. soft point eller RN kugle med, da de havde lavet statistik på Oryx kuglen i 180gr på kaliber 30, det var den kugle som ændre mest retning i vildet, lavede det dårligste arbejde på vildet. Helt alm. gammeldags kugler lavede det bedste stykke arbejde på vildet, havde de fundet ud af, så der er nok rigtig det hatting skriver.
Oryx kuglen var også den kugle som De havde mest eftersøgning på, så det er ikke det jeg havde regnet med at høre.
Jeg skød 2 stykker dåvildt, hvor den ene havde et udgangshul på ca 10cm og den anden var der ikke gennemskud på, de havde fået fine pladkugler, så det var ikke det der lavede forskellen.

Der hvor vi var på jagt er en jagt farm, hvor der bliver drevet jagt hele tiden og statastikken er lavet over flere år og på over 1000 stykker vildt

Der er nogle Svenskere som er gået sammen og har lavet statastikken på Oryx kuglen og De komme med en artikkel i det svenske jagtblad snarest.

Jeg skal på drivjagt på gris i Polen i Dec. og der laver jeg nogle Hornady RN 180gr til den tur, det var den kugle jeg startede med i sin tid og den ved jeg at den virker [Big Grin]

Hornady har også lavet en 190gr SP som jeg har hørt meget godt om, dem skal jeg også have prøvet til min 30.06

Barnes TSX 165gr brugte jeg sidste gang til drivjagt og den virkede til UG+
Barnes TSX kuglen er uden tvivl den kugle som laver det flotteste stykke arbejde

Mvh Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Maubla

Helt alm. gammeldags kugler lavede det bedste stykke arbejde på vildet, havde de fundet ud af, så der er nok rigtig det hatting skriver.



Det har bare stadigvæk ikke noget med virkeligheden at gøre, havde han sammenlignet en hel og en halv golfbold var det brugbart

En golfbold vejer ca 45 gram og en bordtennisbold ca 2,7 gram

Det er jo som at sammenligne 17HMR med 50BMG [Smile]

Noget helt andet er kuglens konstruktion som din svenske jagtleder har kig på, og der er helt sikkert forskel fra den ene kugle type til den anden [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#14
Hornady 190gr BTSP fungerer suverænt i 308 og 30.06. Lad dem til 780-810 ms og}u har en kugle der leverer varen på alt hvad du skal bruge den til. 58gr MRP, CCI 200 og kuglen sat så krymperillen lige er dækket...
Svar
#15
Remington corelokt ultrabonded har altid fungeret upåklageligt i min 300wm. Den almindelige corelokt er en anelse mere tynd i kappen, men er også ok.
"The deadliest mushroom in the forest"[Big Grin].

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Hornady 190gr BTSP fungerer suverænt i 308 og 30.06. Lad dem til 780-810 ms og}u har en kugle der leverer varen på alt hvad du skal bruge den til. 58gr MRP, CCI 200 og kuglen sat så krymperillen lige er dækket...



En jagtkammerat har også denne som sin foretrukne til 30.06, hvor han får fine resultater også på råvildtet

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#17
Kære Jagtbonde

I dit tilfælde ville jeg ikke være 5 sekunder i tvivl: 180 grains Nosler Partition!

Når du skal jage kronvildt mener jeg, at det er at gøre sig selv en bjørnetjeneste, hvis der ikke er 95% sandsynlighed for gennemskud!

D93
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Maubla

Hej
Undertegnede og nogle venner var inviteret til Sverig på drivjagt ¨på Dåvildt. gris, kronvildt og Moflon
Jagten blev drevet på ca 1500ha samt 480ha indhegning.

Jagtlederen spurgte os alle, hvad vi havde med til at skyde med, jeg havde nogle Oryx 200gr. fabriksladet, som jeg ikke har kunne få solgt her inde på salgsiden[Big Grin], så nu tænkte jeg dem ville jeg have brugt.

Han sagde at han helst ville at vi havde taget en alm. soft point eller RN kugle med, da de havde lavet statistik på Oryx kuglen i 180gr på kaliber 30, det var den kugle som ændre mest retning i vildet, lavede det dårligste arbejde på vildet. Helt alm. gammeldags kugler lavede det bedste stykke arbejde på vildet, havde de fundet ud af, så der er nok rigtig det hatting skriver.
Oryx kuglen var også den kugle som De havde mest eftersøgning på, så det er ikke det jeg havde regnet med at høre.
Jeg skød 2 stykker dåvildt, hvor den ene havde et udgangshul på ca 10cm og den anden var der ikke gennemskud på, de havde fået fine pladkugler, så det var ikke det der lavede forskellen.

Der hvor vi var på jagt er en jagt farm, hvor der bliver drevet jagt hele tiden og statastikken er lavet over flere år og på over 1000 stykker vildt

Der er nogle Svenskere som er gået sammen og har lavet statastikken på Oryx kuglen og De komme med en artikkel i det svenske jagtblad snarest.

Jeg skal på drivjagt på gris i Polen i Dec. og der laver jeg nogle Hornady RN 180gr til den tur, det var den kugle jeg startede med i sin tid og den ved jeg at den virker [Big Grin]

Hornady har også lavet en 190gr SP som jeg har hørt meget godt om, dem skal jeg også have prøvet til min 30.06

Barnes TSX 165gr brugte jeg sidste gang til drivjagt og den virkede til UG+
Barnes TSX kuglen er uden tvivl den kugle som laver det flotteste stykke arbejde

Mvh Ole



Nu er det flere år siden at jeg selv droppede Oryx, så dette er ikke et forsvar af denne.

Jeg glæder mig meget til, at læse den artikel, og jeg håber virkeligt, at alle forudsætningerne for tasten/statistikken kommer med. Uden at have undersøgt det vil jeg vove den påstand, at der er en stor overvægt blandt Oryx brugere blandt svenske ny-jægere. Og at der er en skæv aldersfordeling blandt brugere af alaska/vulcan brugere med en overvægt af ældre jægere. Påstanden bygger jeg alene på, at vi mennesker dels laders os påvirke af reklamer, og Oryx er dem der vises på helsiders reklamer i jagtbladene i disse år, og dermed eksponeres ny-jægere kraftigt for disse reklamer. Dels så har vi det med gerne bliver ved med, at bruge det vi altid har brugt, og jægere der er vokset op med alaska /vulcan vil derfor have en tildens til at fortsætte med disse.

Hvis man ikke har taget højde for sådanne forskelle og lavet forskellige regressionsanalyser, så ved man ikke, hvad testen viser. Forskellen i hvordan nyjægere og ældre jægere skyder, tager chancer og så videre bør inddrages når der skal drages konklusioner.

Men jeg håber meget, at testen er grundig og dermed til at konkludere noget på baggrund af. Så hvis du/andre ser den før mig, så post endeligt en tråd herinde.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#19
Hej
Yeti jeg skal nok sende dig et kopi for jeg skal vøre sammen med ham på drivjagten i Polen i Dec. Jeg vil prøve at få en kopi af det de har lavet af undersøgelser på Oryx kuglen.

Vedr. det D93 skriver om Nosler Patition kuglen, at det er vigtigt at der er gennemskud, ja det er vigtigt med gennemskud, men når udgangshullet ikke er støre end kuglens diameter så her den ikke den store efekt på vildt som kronhjort og grise, har set det flere gange.

Jeg var så dum at bruge en 165gr og 180gr Nosler Patition på en drivjagt i Polen på Gris.
Jeg skød flere grise, hvor hullet lukker og der kom ikke Sweice selvom der var fint gennemskud, da vi fandt grisene var hullerne lukket af fedt fra grisene, meget lille udgangshuller.
Jeg har brugt mange kugler, men der er den dårligste kugle jeg har brugt på drivjagt, hvis vi skulle gå efter blodet så havde jeg ikke fået mine grise med hjem.
Kuglen er sikkert ok til standjagt, men til drivjagt virker den ikke.

Remington corelokt ultrabonded i 180gr er en overset kugle til 3006, kender flere som er begyndt at bruge den og det er flot arbejde den har lavet på det jeg har set, udgangshuller på 3-5cm.
Har brugt den på dåvildt i Sverig og der levede den flotte gennemskud med ca 5cm udgangshuller, resten af den kasse blev brugt i Polen til Gris, også her lavede den et flot arbejde.
Helt sikker en kugle som skal prøves igen.

Jeg ved godt der er mange som vil sige det modsatte om Nosler Patition, men hvorfor bruge en forholdsvis dyr kugle, som ikke kan det langt billigere kugler kan.

Mvh Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#20
Jeg har rigtigt gode erfaringer med 180 grs T-TSX inkaliber .30 og 250 grs TSX i 9,3 til vildbasser. Gennemskud og masser af schweiss. Ved flere lejligheder har sporet kunne følges 100 meter alene ved at kigge på jorden.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)